Pædagogiske ledere: Kommuner slækker på rengøring og hygiejne

Statsministeren har udråbt høj hygiejne og afstand som supervåben mod corona-smitte. Alligevel oplever flertallet af pædagogiske ledere i dagtilbud og på skole- og fritidsområdet, at kommunerne har slækket på beredskabet og holder igen med ressourcer til rengøring og hygiejnetiltag, der skal begrænse smittespredningen.

Mens daginstitutioner og skoler flere steder i landet har måtte lukke og sende børn og pædagogisk personale hjem på grund af Covid19-smitte, oplever ledere i landets dagtilbud, skoler og fritidstilbud, at de ekstra ressourcer til rengøring, høj hygiejne og arbejdet i faste børnegrupper bliver mindre eller helt er forsvundet.

Det viser en ny undersøgelse blandt 900 pædagogiske ledere, som BUPL har gennemført. 7 ud af 10 ledere oplever, at kommunen har slækket på beredskabet, der skal holde smittespredningen på et minimum. Mens kun hver fjerde oplever, at deres kommune fortsat opretholder et højt beredskab. BUPL-formanden kalder det uansvarligt:

”Statsministeren har lige udråbt høj hygiejne og afspritning som et supervåben i kampen mod smittespredning. Så er det jo dybt bekymrende, at vores pædagogiske ledere oplever, at kommunerne slækker på beredskabet og holder igen, og på den måde er gået på kompromis med både børn og personalets helbred og tiden til den pædagogiske opgave,” siger BUPL’s formand, Elisa Rimpler.

Tre ud af fire ledere siger, at der slet ikke eller kun i mindre eller nogen grad er tilført ressourcer til at leve op til de sundhedsfaglige retningslinjer om mere rengøring, højere hygiejne og mindre børnegrupper. Det er problematisk på et tidspunkt, hvor alle børn er vendt tilbage i daginstitutionen eller skolen, og hvor vi har set flere eksempler på lokale smitteudbrud, hvor børn og pædagoger er blevet sendt hjem.

”Vi kommer til at leve med corona i lang tid, og det er helt urimeligt at tid og ressourcer til forebyggelse skal tages fra institutionens budget. Det presser den pædagogiske opgave endnu mere i en tid, hvor pædagogerne i forvejen skriger på flere ressourcer for at kunne give børnene et ordentlig børneliv. Det er jo ikke for sjov, at vi har kæmpet for minimumsnormeringer,” siger Elisa Rimpler.

BUPL-formanden er foruroliget over, at kun hver femte leder har fået tilsagn om at få dækket alle ekstraordinære udgifter til forebyggelse af smittespredning. Det var ellers en del af økonomiaftalen mellem regeringen og KL, at kommunerne ville blive kompenseret for udgifterne.

”Undersøgelsen viser, at regningen ender på gul stue. Den enkelte leder sættes i en urimelig situation, hvor de bliver tvunget til at bruge pædagogiske ressourcer på ekstra rengøring og vask af legetøj”, siger hun og efterspørger politisk handling:

“Ansvaret er og bliver politisk - og det vil klæde kommunalbestyrelserne straks at sørge for de ressourcer, der er brug for.”

Fakta om undersøgelsen

• Knap 900 pædagogiske ledere i daginstitutioner, skole og fritidsinstitutioner har deltaget i undersøgelsen, der er gennemført fra 6. – 11. august
  • Knap 7 ud af 10 ledere (68 pct.) oplever, at kommunen har slækket på beredskabet for at holde smittespredningen af COVID19 på et minimum
  • 3 ud af 4 siger, at der slet ikke eller kun i mindre eller nogen grad er tilført ekstra ressourcer til rengøring, ekstra hygiejne og mindre børnegrupper for at leve op til de sundhedsfaglige retningslinjer