BUPL

Pædagoger står alene med store børnegrupper

Knap tre ud af fire pædagoger oplever dagligt at stå alene med den samlede børnegruppe, viser ny vilkårsundersøgelse fra pædagogernes fagforening BUPL, der efterspørger en normeringsopgørelse i børnehøjde.

68 procent af landets pædagoger oplever dagligt at stå alene med den samlede børnegruppe i daginstitutionen. Børnegrupper som i gennemsnit er tre gange større, end den aftalte minimumsnormering anviser. Det viser BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse.

Det betyder manglende tid til det nærvær og den omsorg, der er så afgørende for børnelivet, fortæller Elisa Rimpler, formand for BUPL.

”Det siger sig selv, at det går hårdt ud over kvaliteten. Det bliver ofte brandslukning, når man alene har ansvaret for alt for store børnegrupper. Der skal ikke ske ret meget uforudset, før en planlagt tur i skoven eller et intensivt sprogforløb med en lille gruppe børn ryger i vasken. Pædagogerne bliver pressede og fortravlede og det smitter desværre også af på stressniveauet hos børnene. Kommunerne er altså langt fra i mål med gode normeringer,” siger BUPL-formand Elisa Rimpler.

Vilkårsundersøgelsen, som 23.000 pædagoger og pædagogiske ledere har svaret på, viser, at pædagoger i vuggestuerne med børn fra 0-3 år, gennemsnitligt er alene med 9 børn. Og at det i børnehaverne gennemsnitligt handler om 17 børn. Dermed er det på landsplan ikke blevet bedre siden BUPL´s seneste undersøgelse i 2019.

I den seneste tid har flere kommuner og borgmestre brystet sig af at være i mål med minimumsnormeringerne. Blandt andet på baggrund af Danmarks Statistiks seneste opgørelse. Men pædagogerne selv beretter om en helt anden virkelighed.

”Pædagogernes svar viser, at hverdagen er langt fra det rosenrøde billede, kommuner og lokalpolitikere nogle steder forsøger at tegne. Danmarks Statistiks opgørelsesmetode siger ingenting om virkeligheden. Derfor er det også fuldstændig afgørende, at politikerne tager ansvaret for, at der kommer en mere retvisende opgørelse af normeringerne,” siger Elisa Rimpler.

BUPL-formanden ser dog med tilfredshed på, at mange kommuner er blevet mere ambitiøse på børneområdet. Men hun opfordrer borgmestre og politikere i kommunerne til at løfte øjnene fra Excel-arket og i stedet interessere sig for virkeligheden og hverdagen i daginstitutionerne. Og så skal Danmarks Statistik hjælpe kommunerne med mere retvisende data, påpeger hun.

”Kommunalpolitikerne skal være varsomme med at erklære, at målet er nået. Når alt kommer til alt, så er det vigtigste jo at børn, forældre og pædagoger oplever mere tid til børnene i hverdagen. Men det kræver også, at lokalpolitikerne har redskaber til at følge normeringerne i børnehøjde,” siger Elisa Rimpler.

Fakta:

• Næsten 7 ud af 10 pædagoger oplevede på landsplan at stå alene med den samlede børnegruppe.

• I gennemsnit står pædagogerne alene med 9 vuggestuebørn og 17 børnehavebørn.

• Mere end 23.000 pædagoger og ledere har deltaget i BUPL’s vilkårsundersøgelse 2021. Heraf arbejder 14.661 i daginstitutioner.

Information om BUPL

BUPL er Danmarks største fagforening for pædagoger og har over 65.000 medlemmer. BUPL arbejder for at fremme de bedst mulige betingelser for pædagogerne og udøvelsen af pædagogprofessionen. Fagforeningen varetager vores medlemmernes interesser over for lovgiver, arbejdsgiver og andre.

Følg pressemeddelelser fra BUPL

Flere pressemeddelelser fra BUPL