Pædagoger dumper skolereformen

Ny undersøgelse blandt 3.445 pædagoger og ledere viser, at skolereformens nye og varierede skoledag stadig halter. Der er brug for et serviceeftersyn, mener BUPL.

Ambitionerne om en ny og varierer skoledag med masser af bevægelse og faglig fordybelse er slet ikke blevet indfriet. Derimod er skolereformen gået ud over børnenes trivsel. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse blandt 3.445 pædagoger og ledere.

Undersøgelsen er gennemført i perioden fra den 4. maj til den 18. maj 2015, og pædagogernes opråb er ifølge BUPL-formand Elisa Bergmann et vink med en vognstang til alle landets politikere, der netop nu er på gaden for at blive valgt til Folketinget.

”Skolereformen har mange gode intentioner, men vi er slet, slet ikke i mål. Det er dybt bekymrende, at skolerne stadig kæmper med at få implementeret alle de nye tiltag, der netop skulle skabe den nye og varierede skoledag”, siger Elisa Bergmann.

Pædagogerne er blevet spurgt til, om de oplever nye og varierede undervisningsformer som følge af folkeskolereformen. Her svarer 20 procent nej, mens 39 procent oplever det ”i mindre grad”. Tilsvarende forholder pædagogerne sig til, om børnene får 45 minutters bevægelse om dagen, som de har krav på ifølge skolereformen. Her svarer 47 procent af pædagogerne nej. Og 26 procent af pædagogerne vurderer, at kvaliteten af den daglige bevægelse på skolen er enten ”dårlig” eller ”meget dårlig”.

Endelig er pædagogerne blevet spurgt til, hvad skolereformen har betydet for børnenes trivsel. Hele 44 procent af pædagogerne mener, at børnenes trivsel er blevet dårligere. 9 procent mener, at børnenes trivsel er blevet bedre. 38 procent mener, at børnenes trivsel ikke har ændret sig efter skolereformen.

”Flere af vores medlemmer oplever, at alle de nye tiltag i reformen bliver nedprioriteret, så børnene bare får en skoledag med mere af det samme. Det går i sidste ende ud over børnene, der trives dårligere efter reformen. Og det har jo aldrig været intentionen”, siger Elisa Bergmann.

Hun hæfter sig dog ved, at 54 procent af pædagogerne i høj grad eller i nogen grad oplever, at deres faglighed som pædagog er kommet mere i spil som følge af folkeskolereformen. Pædagogerne har altså mulighed for at skabe en bedre skoledag for børnene, hvis rammerne bliver forbedret.

”Tidligere under valgkampen blev både Venstre og Socialdemokraterne enige om at give inklusionen i skolen et serviceeftersyn. Det er BUPL helt enige i. Vores medlemmer svarer i undersøgelsen, at inklusionen ikke er blevet bedre efter reformen. Jeg vil dog opfordre de samme partier til at udvide eftersynet til alle de nye elementer i skolereformen, der halter ude i flere kommuner. Ellers risikerer vi, at det tager adskillige år, før reformen er endeligt implementeret”, advarer Elisa Bergmann.

For yderligere oplysninger:

Elisa Bergmann, formand for BUPL, tlf.: 40 23 20 69

Elisa Bergmann, formand for BUPL, tlf.: 40 23 20 69

Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund BUPL blev oprettet i 1973, hvor de tre landsdækkende foreninger Dansk Barneplejeråd, Dansk Børnehaveråd og Foreningen af fritidspædagoger, blev slået sammen til ét forbund. BUPL består i dag af over 62.000 medlemmer.