På vej mod fair og lige konkurrence med EU Vejpakken

Europa-Parlamentet har i dag endeligt vedtaget Vejpakken, som harmoniserer reglerne for vejgodstransporten på de europæiske veje. Det er der grund til at glæde sig over og markere, for det er vigtigt skridt i bestræbelserne på at skabe et velfungerende og effektivt europæisk transportmarked med ordnede forhold, mener ITD.

Dagens vedtagelse af Vejpakken i Europa-Parlamentet markerer kulminationen på årtiers indsats for mere ensartede regler for den internationale vejgodstransport i EU. Det er derfor en festdag, og nu gælder det om at få reglerne til at virke ude i virkeligheden så hurtigt og effektivt som muligt, mener administrerende direktør i ITD, Carina Christensen:

- Vejpakken er et stort skridt hen mod ordnede forhold og fair og lige konkurrencevilkår. Nu gælder det om at benytte lejligheden og momentum til at få sat de nye fælles regler i spil på en god og effektiv måde på tværs af landegrænserne, og vi ser frem til et godt og tæt samarbejde med myndighederne om implementeringen. Som en førende transportnation har Danmark en særlig interesse i at udbrede ensartet fortolkning af internationale regler, og med Vejpakken er døren til forbedringer for alvor åben, siger Carina Christensen.

Vejpakken indeholder bestemmelser om blandt andet chaufførernes arbejdsforhold, cabotagekørsel, virksomhedsetablering og gensidig anerkendelse af digitale dokumenter som fragtbreve mv.

- Vi får kun fair og lige konkurrence, hvis vi har ens regler, og at de fortolkes og håndhæves ensartet. ITD repræsenterer et bredt udsnit af branchen, og derfor har vi arbejdet hårdt for at sikre balancerede regler, der kan kontrolleres og håndhæves i praksis og som tager højde for både nationale og internationale hensyn. Det er heldigvis langt hen ad vejen lykkedes, siger Carina Christensen.

Vejpakken vil blive implementeret gradvist, og flere af reglerne får først virkning i 2022. De nye køre- og hviletidsregler træder dog i kraft allerede 20 dage efter offentliggørelse af Vejpakken i EU-Tidende. Denne offentliggørelse forventes at finde sted i løbet af august, hvormed de nye køre- og hviletidsregler vil træde i kraft til september i år.

Nicolai Bro Jöhncke
Pressechef
ITD
nbj@itd.dk

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores mere end 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

ITD stiller sig i spidsen for digitaliseringen af dansk vejgodstransport2.7.2020 12:11:52 CESTPressemeddelelse

I tæt samarbejde med det anerkendte Alexandra Institut etablerer ITD et internationalt videncenter og stærkt udviklingsmiljø, der sætter turbo på den digitale omstilling af den danske vejgodstransport. Centret, der får navnet ITD Logtech Hub og placeres i IT-Byen i Aarhus, vil bistå danske vejgodstransportvirksomheder i at favne ny teknologi og udvikle nye, digitale forretningsmodeller.

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.