På vej mod fair og lige konkurrence med EU Vejpakken

Europa-Parlamentet har i dag endeligt vedtaget Vejpakken, som harmoniserer reglerne for vejgodstransporten på de europæiske veje. Det er der grund til at glæde sig over og markere, for det er vigtigt skridt i bestræbelserne på at skabe et velfungerende og effektivt europæisk transportmarked med ordnede forhold, mener ITD.

Dagens vedtagelse af Vejpakken i Europa-Parlamentet markerer kulminationen på årtiers indsats for mere ensartede regler for den internationale vejgodstransport i EU. Det er derfor en festdag, og nu gælder det om at få reglerne til at virke ude i virkeligheden så hurtigt og effektivt som muligt, mener administrerende direktør i ITD, Carina Christensen:

- Vejpakken er et stort skridt hen mod ordnede forhold og fair og lige konkurrencevilkår. Nu gælder det om at benytte lejligheden og momentum til at få sat de nye fælles regler i spil på en god og effektiv måde på tværs af landegrænserne, og vi ser frem til et godt og tæt samarbejde med myndighederne om implementeringen. Som en førende transportnation har Danmark en særlig interesse i at udbrede ensartet fortolkning af internationale regler, og med Vejpakken er døren til forbedringer for alvor åben, siger Carina Christensen.

Vejpakken indeholder bestemmelser om blandt andet chaufførernes arbejdsforhold, cabotagekørsel, virksomhedsetablering og gensidig anerkendelse af digitale dokumenter som fragtbreve mv.

- Vi får kun fair og lige konkurrence, hvis vi har ens regler, og at de fortolkes og håndhæves ensartet. ITD repræsenterer et bredt udsnit af branchen, og derfor har vi arbejdet hårdt for at sikre balancerede regler, der kan kontrolleres og håndhæves i praksis og som tager højde for både nationale og internationale hensyn. Det er heldigvis langt hen ad vejen lykkedes, siger Carina Christensen.

Vejpakken vil blive implementeret gradvist, og flere af reglerne får først virkning i 2022. De nye køre- og hviletidsregler træder dog i kraft allerede 20 dage efter offentliggørelse af Vejpakken i EU-Tidende. Denne offentliggørelse forventes at finde sted i løbet af august, hvormed de nye køre- og hviletidsregler vil træde i kraft til september i år.

Nicolai Bro Jöhncke
Pressechef
ITD
nbj@itd.dk

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores mere end 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Ny bødepraksis for dyretransporter må gælde alle sager30.10.2020 12:31:23 CETPressemeddelelse

Miljø- og Fødevareministeriet har i dag på et møde med centrale aktører inden for dyretransporter, herunder også ITD, fremhævet, at praksis siden 1. oktober 2020 er ændret, så det fremadrettet kun er i oplagte tilfælde, at chauffører kan blive idømt bøder for dyrs transportegnethed. Men det bør selvsagt også gælde de sager, der allerede er anlagt ved de danske domstole, mener ITD efter mødet.