På tide med bedre vidnebeskyttelse af fængselsbetjente

Det er et vigtigt og tiltrængt skridt for bedre beskyttelse af fængselsbetjente, at de fremover sikres større anonymitet, når de afgiver vidneforklaring. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet efter, at Folketinget i dag har vedtaget en række initiativer fra justitsministerens vidnepakke.

Lovændringerne gør det blandt andet muligt at nægte utryghedsskabende tilhørere, eksempelvis bandemedlemmer, adgang til retssalen. Samtidig sikrer lovændringerne, at fængselsbetjentes fulde navn og adresse fremover ikke fremgår af politirapporter og i straffesager. Derudover sikres det, at fængselsbetjente kan afgive forklaring uden, at gerningsmanden får kendskab til deres fulde navn og adresse.

Fængselsforbundets formand Kim Østerbye hilser lovændringerne velkommen: ”Vi har længe ønsket bedre beskyttelse af fængselsbetjente, der vidner i retten. Det er noget, vi har rejst flere gange over for regeringen. Derfor er jeg meget glad for, at justitsministeren med Folketinget i ryggen har valgt at sikre bedre vidnebeskyttelse for vores medlemmer.”

Han peger på, at der har været flere episoder, hvor fængselsbetjente er blevet truet eller har følt sig utrygge i forbindelse med vidnefremstillinger i sager begået af indsatte bandemedlemmer.

”Det er fuldstændigt uholdbart. Frygt for repressalier må ikke stå i vejen for, at vores medlemmer stiller sig op i vidneskranken.”

Yderligere information: Kim Østerbye, 72 55 99 99

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsbetjent overfaldet af psykisk syg indsat27.7.2018 12:51pressemeddelelse

En indsat slog i onsdags en fængselsbetjent, så han flækker læben og må på skadestuen. Overfaldet sker udenfor den indsattes celle efter en samtale mellem betjenten og den indsatte i Herstedvester Fængsel i Albertslund. Fængslet huser de allerfarligste indsatte i Danmark, og den indsatte, der slog, er alvorligt psykisk syg. Ifølge tillidsrepræsentant i Herstedvester Fængsel John Rasmussen er der brug for et større fokus på den belastning, som psykisk syge indsatte er for fængsler og arresthuse. “Psykisk syge i fængslerne er et kæmpe problem. Det slider ekstremt meget på personalet, at arbejde med hårdt belastede kriminelle, når de samtidig har alvorlige psykiske lidelser. Derfor er det på tide, at der gøres en ekstra indsats fra Kriminalforsorgens side i forhold til at håndtere den opgave også,” siger han. John Rasmussen er frustreret over, at fængslerne og hans kollegaer skal agere skraldespand for det, han kalder en fejlslagen psykiatri. “Vi oplever alt for ofte, at indsatte ikke får