På søndag samler frivillige fra Kræftens Bekæmpelse ind

På søndag ringer det på din dør, når tusindevis af indsamlere er på gaden for at samle ind til kræftsagen. Du kan også møde indsamlingen i dit Facebook-feed, hvor man kan oprette en digital indsamlingsbøtte. Hvis du ikke er hjemme eller foretrækker at donere digitalt, kan du støtte kræftsagen via sms, MobilePay, bankoverførsel, girokort eller Facebook.

Søndag morgen går frivillige landet over i gang med at uddele indsamlingsbøtter, tasker, håndsprit, mundbind og foldere til de tusindevis af indsamlere, som fra kl. 10.00 vil gå rundt for at samle penge ind til Kræftens Bekæmpelse. Landsindsamlingen er en stor dag for kræftsagen og de mange frivillige, som gør en kæmpe indsats i forbindelse med landsindsamlingen, fortæller Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse, der også skal ud med indsamlingsbøtten:

- 2020 har været et vanskeligt år for os alle – men det har i særdeleshed været vanskeligt for kræftpatienter og pårørende. Mange har levet isoleret og passet rigtig meget på sig selv af frygt for at blive smittet med corona. Den bekymring har vi mærket i Kræftens Bekæmpelse, hvor mange har gjort brug af vores rådgivningstilbud. For kræft holder ikke pause under corona, og kræft er stadig den sygdom, som flest danskere dør af, så der er hårdt brug for de indsamlede midler, siger Jesper Fisker.

Kræftens Bekæmpelse bruger de indsamlede midler til forskning, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Kun 3 pct. af Kræftens Bekæmpelses midler kommer fra det offentlige, så danskernes støtte er vital for kræftsagen.

Coronasikker landsindsamling

Sidste års landsindsamling fandt sted i august og foregik også i coronaens skygge. De frivillige kampagneledere har derfor gode erfaringer at trække på. Alting foregår med stor respekt for myndighedernes anbefalinger med afstandsmarkeringer, løbende afspritning på ruten og alle indsamlere instrueres i at bære mundbind, når de ringer på hos folk.

- Vi har taget alle forholdsregler i brug, så både vores mange frivillige og dem, de banker på hos, kan føle sig helt sikre på søndag. Der bliver sprittet af, båret mundbind og bøtten kan holdes ud i strakt arm, så man holder to meters afstand, eller den kan sættes på måtten – og så er det naturligvis også muligt at donere med mobilepay, så man ikke behøver at bruge kontanter, siger Jesper Fisker.

Der er rigtig god opbakning til landsindsamlingen i hele landet, og langt de fleste steder bliver der indsamlet fysisk enten ved husstands- eller ved gadeindsamlinger. Og igen i år er det også muligt at oprette en digital indsamling enten via Facebook eller via indsamling.dk. Den digitale indsamling fortsætter indtil søndag den 18. april.

Med bare to klik kan du nemt og hurtigt oprette din egen digitale indsamling på Facebook

Du kan også melde dig som indsamler på www.indsamling.dk

--------------------------------------------------

FAKTA OM LANDSINDSAMLINGEN:

- Tusindevis af indsamlere er ude med indsamlingsbøtterne søndag den 11. april

- I år kan man også oprette en digital indsamling via Facebook, og den fortsætter indtil søndag den 18. april, hvorefter det endelige resultat ventes offentliggjort

- De indsamlede penge er med til at gøre en stor forskel for kræftsagen. For hver 100 kr. af indsamlingens overskud går 60 kr. til forskning i kræft, 19 kr. til patientstøtte, 18 kr. til forebyggelse af kræft og 3 kr. til administration.

- Kun 3 pct. af Kræftens Bekæmpelses indtægter kommer fra det offentlige.

Kræftens Bekæmpelses pressevagt: 35 25 74 00

Danske og internationale forskere afslører en afgørende brik i delingen af vores celler14.4.2021 17:44:27 CEST | Pressemeddelelse

Det er umuligt at se med det blotte øje, og de fleste af os aner ikke, vi har det. Alligevel har det betydning for en proces, der hver dag sker tusindvis af gange i vores krop. Som kulminationen på adskillige års forskning, viser forskere fra Kræftens Bekæmpelse nu, at proteinet Ambra1 spiller en helt central rolle for delingen af vores celler. Det er viden, som måske kan være første skridt på vejen til personlig medicin til en lang række kræftpatienter.

Kender du de fem farlige forandringer? Få gode råd til at tjekke modermærkerne12.4.2021 09:01:28 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har en af verdens højeste forekomster af modermærkekræft, og hver uge dør fem personer af sygdommen. Men modermærkekræft, der opdages i tide, kan helbredes. Med kampagnen ’Tjek Mærkerne’ sætter Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden og Dansk Dermatologisk Selskab fokus på, hvordan vi tjekker vores modermærker, og hvilke fem forandringer vi skal holde øje med.