På ferie igen? Vær opmærksom på væggelus

Det kan blive en dyr affære, hvis der kommer væggelus med hjem fra ferien – også hvis du bor i lejebolig. Derfor er det vigtigt at have styr på, hvordan man holder de små kræ ude, og hvad man skal gøre, hvis de alligevel slipper ind.

Nogle souvenirs er sjovere at tage med hjem fra ferien end andre. Væggelus hører til de mindre glædelige – særligt hvis de er med i kufferten efter første tur udenlands siden coronanedlukningerne.

Det kan nemlig være en langvarig affære at blive kvit med væggelusen, hvis de først er flyttet ind. Og bor du til leje, skal du sørge for straks at informere din udlejer eller administrator om de ubudne gæster. Det kan stoppe risikoen for, at væggelusene spreder sig til naboerne – og så kan det mindske risikoen for de økonomiske konsekvenser, der er forbundet med et evt. erstatningskrav.

Hos EjendomDanmark, erhvervsorganisation for ejere og administratorer, er væggelus et stadigt tilbagevendende emne.

"Vores medlemmer har over årene oplevet et stigende problem med væggelus. Selvom mange lejere grundet corona har været hjemme det seneste år, betyder det ikke, at problemet er helt væk – og det vender i stigende grad tilbage i takt med, at flere igen tager på ferie,” siger adm. direktør i EjendomDanmark, Jannick Nytoft.

Oplysningspligt

Lejer er den første, der har mulighed for at opdage de små insekter. Derfor har lejerne oplysningspligt til deres udlejer. Ignorerer lejer problemet, kan vedkommende blive gjort ansvarlig for erstatning, hvis væggelusene spreder sig til andre boliger.

”Derfor er det vigtigt, at man proaktivt griber fat i sin administrator eller udlejer, så problemet kan blive løst. Det vil ikke forsvinde af sig selv, og der er ingen grund til, at ens naboer også skal få udfordringer med dem,” siger Jannick Nytoft.

Etageejendomme er hårdest ramt

Spredningen kan særligt ske i store etagebygninger med mange lejligheder. Ligesom problemet er stort i de mest tætbefolkede områder. Det vigtigste middel mod væggelus, er at minimere risikoen for, at de kommer med hjem.

”Når du er på ferie, så forsøg at holde kufferterne adskilt fra sengemiljøet. Du kan også vælge at pakke dit tøj ind i poser. Når du så kommer hjem igen, så vask dit tøj ved så høj temperatur som muligt, eller frys det ned,” siger Jannick Nytoft.

Gode betingelser

Det kan være svært at komme væggelusene til livs, og bekæmpelsen kan strække sig over en lang periode - i nogle tilfælde over 3-12 måneder. Selvom væggelusene umiddelbart efter bekæmpelsen ser ud til at være forsvundet, vil der altid være en risiko for, at der dukker nogle op på et senere tidspunkt.

En væggelus kan nemlig godt skjule sig i halve og hele år. Det gør det næsten umuligt at få bugt med dem uden professionel hjælp.

”Det er en langvarig og omstændig proces, hvis de først er kommet ind. Så forebyggelse er den allerbedste vej at gå,” siger Jannick Nytoft.

Tegn på væggelus

1. Kig efter sorte aftegninger under sengen og i madrassens sammenføjninger
  2. Bliver du bidt om natten i din seng, er det typisk væggelus, der er årsagen
  3. Væggelus bider på ben, arme, hals og de steder, der ligger uden for dynen