P+, Pensionskassen for Akademikere

P+ reducerer ejendomsporteføljens CO2-udledning markant

Omfattende energirenoveringer har reduceret udledningen af CO2 væsentligt i P+’s portefølje af direkte ejede danske ejendomme.
Svanemærket tagbolig. Dalhusene, Vanløse.

Som resultat af en række omfattende energirenoveringer har P+ siden 2019 reduceret udledningen af CO2 fra de direkte ejede danske ejendomme med over 30 pct. Ejendomsporteføljen består primært af ældre ejendomme og også set i det lys, er der tale om en markant reduktion.

”Vores direkte ejede danske ejendomme er forholdsvis ældre ejendomme i alderen 50 til 150 år, der som udgangspunkt har dårlige energimærker og dermed et højt CO2-tab. De seneste år har vi dog arbejdet målrettet med at forbedre den energimæssige standard på vores ejendomsportefølje, og det slår nu igennem i kraft af en markant reduceret CO2-udledning,” siger chef for danske ejendomme i P+, Morten Østrup Møller.

Miljømæssige fordele i at renovere
Analyser viser, at det ofte er mere fordelagtigt at renovere, end det er at rive ned og bygge nyt – både set i et miljømæssigt og i et totaløkonomisk perspektiv, og ifølge tal fra FN’s miljøprogram stammer knap 40 pct. af den samlede globale klimabelastning fra bygninger og byggeri.

Derfor tænker P+ energioptimering ind allerede i planlægningen af vedligeholdelses- og renoveringsprojekter. Det gælder både selvstændige energirenoveringstiltag, som eksempelvis renovering af varmecentraler og varmedistributionsanlæg, og i forbindelse med moderniseringer og større generelle renoveringsarbejder som udskiftning af tag, energirigtige vinduer og isolering samt andre energieffektive tiltag.

”Energibesparelser indgår systematisk i vores renoveringer, fordi vi tror på, at klimabevidste tiltag er med til at fremtidssikre vores ejendommen. I første omgang i kraft af lavere CO2-aftryk, men også i investeringsøjemed, da vi forventer, at energirigtige boliger vil være attraktive på fremtidens boligmarked. Energirenovering og andre tiltag omkring klimatilpasning vil derfor fortsat have stor prioritet i fremtiden,” siger Morten Østrup Møller.

Næsten 90 pct. er i dag energimærket C eller bedre
Størstedelen af P+’s danske ejendomme i porteføljen var i 2014 energimærket D eller dårligere. I dag er næsten 90 pct. energimærke A, B eller C, som det fremgår af nedenstående tabel. De resterende ejendomme er ofte fredede eller har bevaringsmæssige klausuler, der begrænser mulighederne for energirenovering. Det er dog forsat en prioritet for P+ at forbedre ejedomsporteføljens energimærkning.

Den aktuelle fordeling af energiklasserne i P+’s direkte ejede danske ejendomsportefølje:

Energimærke

Antal

i Pct.

B

Svanemærket tagbolig. Dalhusene, Vanløse.

Information om P+, Pensionskassen for Akademikere

P+, Pensionskassen for Akademikere
Dirch Passers Allé 76

P+ er pensionskasse for akademikere. Vi er over 110.000 medlemmer, der ejer P+, og vi har tilsammen 140 mia. kr. Det gør os til et af Danmarks 10 største pensionsselskaber.

Følg pressemeddelelser fra P+, Pensionskassen for Akademikere

Flere pressemeddelelser fra P+, Pensionskassen for Akademikere