Oversvømmelser i juledagene måske dækket af offentlig katastrofeordning

Selvom oversvømmelserne efter det voldsomme regnvejr 1. og 2. juledag ikke skyldes stormflod, kan skaderne godt være dækket af stormflodsordningen.

Stormrådet fortæller på deres hjemmeside stormraadet.dk, at der kan være tale om oversvømmelser fra søer og vandløb. Og det er vigtigt, for det betyder, at skaderne ligesom ved stormflod kan være dækket at den offentlige oversvømmelsesordning, der også dækker skader, der skyldes oversvømmelser som følge af ekstreme vandstande i vandløb og søer

I tilfælde af, at du er ramt af oversvømmelse, skal du anmelde skaderne til dit forsikringsselskab. Forsikringsselskabet vil ofte dække din skade, hvis oversvømmelsen er sket direkte på grund af skybrud.

Hvis oversvømmelsen derimod skyldes, at et vandløb eller en sø er gået over sine bredder, sender selskabet din anmeldelse videre til Stormrådet, som tager stilling til, om du kan få erstatning fra oversvømmelsesordningen.

Læs mere om på Stormrådets hjemmeside www.stormraadet.dk

Jørgen Kjær Thomsen

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.