Overskudsvarme fra dit brugte badevand bliver til fjernvarme og udfaser mere naturgas i Frederikssund

E.ON føjer endnu en bæredygtig kilde til produktion af fjernvarmen i Frederikssund, som omdanner overskudsvarmen fra det varme vand til varme i radiatorerne. Udvalget for Klima, natur og energi i Frederikssund har netop godkendt opførslen af en spildevandsvarmepumpe, som E.ON skal drive ved Novafos’ rensningsanlæg.

Den nye varmepumpe vil betyde, at E.ON kan bruge spildvarmen fra spildevandet til varme i fjernvarmenettet, ligesom E.ON i forvejen bruger overskudsvarme fra Haldor Topsøe.

I første omgang fortrænger varmepumpen 13.500 MWh om året, som ellers produceres på naturgas. Det svarer til 10-15 % af årsbehovet i det nuværende fjernvarmenet i Frederikssund, hvor halvdelen af varmen i forvejen kommer fra overskudsvarme fra Haldor Topsøe.

”Med den nye spildevandsvarmepumpe tager vi endnu et vigtigt skridt mod bæredygtig og fossilfri varme til borgerne i Frederikssund. Den nye varmepumpe kan levere, hvad der svarer til cirka 750 husstandes årsforbrug af fjernvarme,” fortæller Bjørk Paamand Olsen, Varmechef i E.ON.

Projektet blev godkendt den 5. april 2022 i Udvalget for Klima, natur og energi i Frederikssund Kommune og vil efter planen allerede være i drift i 2023.

Fakta om E.ONs spildevandsvarmepumpe:

• E.ON etablerer spildevandsvarmepumpen på Novafos’ renseanlæg i Frederikssund
  • Varmepumpen trækker overskudsvarme ud af Frederikssunds spildevand og bruger den varme til opvarmning af fjernvarmen.
  • Om sommeren kan varmepumpen trække op til 20 grader ud af vandet
  • Overskudsvarmen fra spildevandet fortrænger naturgas med cirka 13.500 MWh om året og bidrager dermed til mere fossilfri varmeproduktion i Frederikssund.
  • Spildevandsvarmepumpen forventes i drift i 2023.

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 50 millioner kunder og 78.000 medarbejdere (2020). Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne persontransporten med strøm til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver et af Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fem biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON ejer og drifter cirka 16 lokale kraftvarmeværker og fem fjernvarmeværker.

E.ON er klar til at fordoble fjernvarmeområde i Frederikssund med grøn varme28.1.2022 12:25:33 CET | Pressemeddelelse

Fjernvarme-leverandøren E.ON har lige nu et projektforslag til vurdering hos Frederikssund Kommune, så den sydlige del af byen, og det nye område Vinge, også kan få glæde af billigere og grønnere varme. E.ON har siden 2005 leveret fjernvarme til Frederikssunds borgere fra varmeværket på adressen Løgismose 1. Det har dog kun været den nordlige del af byen, der har haft gavn af fjernvarmen, fordi den sydlige del af Frederikssund by har været udlagt til gas. Men det er E.ON klar til at lave om på nu.

Ny app giver E.ONs kunder opladning med billig, klimavenlig strøm og skaber plads til endnu flere elbiler28.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

E.ON Danmark og True Energy har indgået en aftale, der betyder, at E.ONs elbilkunder kan styre opladningen derhjemme via appen True Smart Charge. E.ON-kunder får mulighed for at lade automatisk, når strømmen i elnettet er billigst og mest klimavenlig. Samtidigt øger det mulighederne for at udnytte bæredygtig energi i transporten bedst muligt og mindsker belastningen på elnettet.