Overskudsmad fra Lidl skal glæde udsatte familier i julen

Når butikkerne holder lukket i juledagene, er der en masse frugt, brød og kød i overskud. Dagligvarekæden Lidl har igen i år valgt at donere maden fra en række af sine butikker til den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, der uddeler den til trængte familier.

Udsatte familier får i julen glæde af overskudsmad fra Lidl.

Familier, som ikke har meget at gøre godt med, får flere steder i landet en håndsrækning i form af gratis mad til juledagene.

Maden bliver doneret af dagligvarekæden Lidl, som sammen med den sociale hjælpeorganisation Blå Kors vil uddele de madvarer, der er i overskud, når butikkerne holder julelukket.

Det drejer sig om i alt 10 butikker fordelt på hele landet, hvor frivillige står klar til at afhente alt lige fra rugbrød til frugt og grønt efter lukketid den 23. december.

Et af de steder, som glæder sig til at afhente julemaden, er Familienetværket Friends & Family i Københavns Nordvestkvarter, som Blå Kors driver sammen med Kirken i Kulturcentret. Her pakker de frivillige maden i poser, som bliver uddelt til udsatte og sårbare familier som en ekstra julegave om formiddagen juleaftensdag:

"Vi håber, at overskudsmaden kan være det ekstra plus i juledagene, som kan gøre, at det ikke kun er juleaften, der bliver lidt ekstra god, men at familierne også har mad til juledagene," fortæller Peter Mikkelsen, som er projektleder i Familienetværket Friends & Family.

Overskud til at hjælpe andre

I Lidl har man de seneste år doneret overskudsmad fra lukkedagene hen over julen til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og bo- og behandlingstilbud til misbrugere, hjemløse og andre udsatte grupper.

”Corona-krisen rammer de svageste grupper i samfundet ekstra hårdt. Som landsdækkende dagligvarekæde er vi i Lidl bevidste om vores sociale ansvar – et ansvar, hvor vi gennem vores samarbejde med Blå Kors kan hjælpe nogle af de allermest trængte familier i juletiden med overskudsmad fra nogle af vores butikker," siger Dirk Fust, som er administrerende direktør i Lidl.

Udover donation af overskudsmad til Blå Kors, har Lidl i år også støttet Blå Kors' julehjælp til økonomisk trængte familier og indsamlet gaver til børn fra Barnets Blå Hus, som tilbyder hjælp til børn og unge, der vokser op i et hjem med alkohol- eller stofmisbrug.

"Jeg er utrolig stolt over af, at vores medarbejdere har taget initiativ til projektet Lidl Ønskejuletræ, hvor vi sammen har opfyldt mere end 125 julegaveønsker fra børn som har udfordringer på grund af alkohol- eller stofmisbrug i familien. Jeg håber, at begge indsatser kan gøre en lille forskel i denne juletid, for de mange trængte familier,” fortæller Lidls administrerende direktør, Dirk Fust.

Blå Kors og Lidl har siden 2017 samarbejdet om at mindske madspild til fordel for udsatte i Danmark.

FAKTA: Her er en liste over, hvilke Blå Kors-tilbud, som skal hente overskudsmad i Lidl den 23. december:

• Familienetværket Vejgaard i Aalborg
  • Familienetværket Horsens
  • Familienetværket Middelfart
  • Familienetværket Esbjerg
  • Familienetværket Rønne
  • Familienetværket Friends & Family i København NV
  • Blå Kors Humlebæk
  • Den Blå Sociale Café i Hjørring
  • Den Blå Oase i Aabenraa

Udsatte familier får i julen glæde af overskudsmad fra Lidl.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb13.1.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidls kunder har i 2020 doneret rekordmeget pant med en stigning på 10 % i forhold til 2019. Donationen går til Danske Hospitalsklovnes arbejde med at gøre en forskel for indlagte børn og deres familier på de danske hospitaler og i børne- og ungepsykiatrien. Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne og pantdonationerne i 2020 slår alle tidligere års donationer.

Fra Fyn til hele Danmark: Bryggeriet Vestfyen udvikler specialøl med Lidl18.12.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

For ti år siden var der ikke mange, der drak indian pale ale, brown ale og porter, men siden da er danskerne kommet efter det. I dag er cirka hver 10. øl, der bliver drukket, en specialøl. Derfor lancerer Lidl nu sin helt egen serie af specialøl, Karlens nordic craft beer, særligt udviklet af den anerkendte brygmester Christoph Behnke ved Bryggeriet Vestfyen. Øllene er netop landet i Lidl over hele landet.

Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner15.12.2020 15:00:25 CETPressemeddelelse

Lidl Danmark skaber vækst og eksport for kædens danske leverandører til en værdi af cirka 200 millioner kroner, og eksporterer for cirka 800 millioner kroner via Lidls internationale netværk. Dansk-Tysk Handelskammer kårede Lidl Danmark til German Company of the Year 2020 i dag ved en online prisoverrækkelse.