Overskudsmad fra Lidl hjælper trængte familier og unge hjemløse Aarhus i påsken

Påskehelligdagene er en helt særlig tid for nødhjælpsorganisationen Blå Kors. De oplever i stigende grad flere trængte danskere, som har brug for en ekstra håndsrækning i højtiderne. Derfor deler Familienetværket Aarhus Vest og botilbuddet Blå Kors Egåhus overskudsmad doneret fra Lidl ud til deres brugere og beboere i påsken.

Lidl donerer for fjerde år i træk overskudsmad til Blå Kors’ familienetværk og bo- og behandlingstilbud til misbrugere, hjemløse og andre udsatte grupper. Udleveringen finder sted i hele Danmark.

Ved påsketid samles danskerne normalt rundt om bordet med dejlig mad og samvær. Coronaepidemien har igen år gjort, at påsken ikke bliver helt, som vi kender den. Dette gælder også for mange af de socialt udsatte familier i Danmark.

Igen i år har Lidl valgt at donere det overskudsmad, der normalt kommer fra lukkedagene hen over påsken, til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og bo- og behandlingstilbud til misbrugere, hjemløse og andre udsatte grupper.

I Aarhus er det både familier og unge hjemløse, der får glæde af påskedonationen fra Lidl. Her driver Blå Kors blandt andet familienetværk for udsatte familier. Det ene af netværkene, Familienetværket Aarhus Vest, modtager overskudsmad fra Lidl og uddeler maden skærtorsdag til de familier, som de har kontakt med.

"Maden vil være til stor gavn for de yderst pressede, økonomisk trængte familier i Aarhus. Stor tak til Lidl for donationen", siger Tabita Jørgensen, som er leder af Familienetværket Aarhus Vest.

Derudover får beboerne på botilbuddet Blå Kors Egåhus også lidt ekstra lækkert til påskedagene. Botilbuddet tilbyder midlertidigt ophold til unge hjemløse.

"Her på Egåhus går maden til vores unge beboere, som bor her midlertidigt pga. hjemløshed. Vi skal i fællesskab tilberede og nyde maden sammen og håber at netop overskudsmaden vil bidrage til nogle ekstra gode måltider i påsken, hvor hygge og nærvær opprioriteres. At samles om måltidet er en gode måde at mødes socialt på tværs af kultur, status og tro, og vi håber meget at kunne lære vores unge beboere at finde glæde ved dette samt at tage en god madkultur med sig videre i livet," siger Tina Jung Møller, som er leder af Blå Kors Egåhus.

Frivillige deler mad ud i hele Danmark

Lidl og Blå Kors har samarbejdet om donationer af mad siden 2017. De frivillige fra Blå Kors deler også poser med overskudsmad fra Lidl ud fra flere steder i København, Aarhus, Odense og Aalborg samt byerne Slagelse, Nykøbing, Rønne, Hjørring, Aabenraa, Esbjerg, Middelfart, Hasle og Silkeborg.

Initiativet er et af mange som Blå Kors og Lidl de seneste fire år har samarbejdet om. Et samarbejde som administrerende direktør i Lidl, Dirk Fust, sætter stor pris på.

”Som landsdækkende dagligvarekæde er vi i Lidl bevidste om vores sociale ansvar – et ansvar, hvor vi gennem vores samarbejde med Blå Kors siden 2017 har hjulpet nogle af de allermest trængte familier og socialt udsatte med overskudsmad fra nogle af vores butikker. Blå Kors og deres mange frivillige yder en fantastisk indsats i kampen for et samfund, hvor ingen mennesker er afhængige af alkohol eller stoffer og ingen er socialt udsatte eller hjemløse. Et formål som vi i Lidl er glade for at kunne støtte op omkring her i påsken i forbindelse med donation af overskudsmad fra flere udvalgte Lidl-butikker.”

Påskedonation bringer stor glæde og lettelse hos familierne

Medarbejdere og frivillige fra Familienetværket Aarhus Vest og Blå Kors Egåhus afhenter poserne med overskudsmad fra Lidls butikker i Hasle, Skejby og Risskov efter lukketid onsdag den 31. marts. At poserne med overskudsmad gør en forskel, er der ifølge generalsekretær i Blå Kors Danmark, Christian Bjerre, ingen tvivl om.

”Vi kan sammen med Lidl gøre en forskel for de socialt udsatte i påsken. Eksempelvis har vores familienetværk i det daglige kontakt med flere hundrede sårbare familier, som kæmper med at få dagligdagen til at hænge sammen økonomisk. Det seneste år med corona har også været en stor udfordring for de socialt udsatte, så poserne med overskudsmad skal nok blive taget godt imod. Det har en kæmpe betydning for vores arbejde med socialt udsatte, at en stor virksomhed som Lidl støtter op omkring vores daglige arbejde,” siger generalsekretær i Blå Kors Danmark, Christian Bjerre.

Fakta - Lidl bekæmper madspild:

• Lidl og Blå Kors Danmark har samarbejdet om donationer af mad siden 2017.
  • I Lidls butikker er der fokus på madspild, hvilket betyder, at frugt og grønt, bake-off og kølevarer bliver prisreduceret før sidste salgsdato. Derudover sælges frugt og grønt til styk- eller kilopris.
  • Lidl er første discountkæde med et landsdækkende samarbejde med den populære app ”Too Good To Go”, der giver kunderne mulighed for at bekæmpe madspild og spare penge ved at bestille og afhente lykkeposer i Lidl, som indeholder mad, der er sorteret fra, men som er for godt til at blive smidt ud.
  • Lidl har i tråd med FN’s mål 12.3 om bæredygtig udvikling sat et mål om at reducere sit madspild med 50 % inden 2030 sammenlignet med 2017.

Snaremosevej 23F
7000 Fredericia

Overskudsmad fra Lidl hjælper socialt udsatte i påsken: Blå Kors deler tusindvis af poser med madvarer ud over hele Danmark24.3.2021 07:23:00 CET | Pressemeddelelse

Påskehelligdagene er en helt særlig tid for den sociale hjælpeorganisation Blå Kors. De oplever i stigende grad flere trængte familier, som har brug for en ekstra håndsrækning i højtiderne. Derfor uddeler Blå Kors i år overskudsmad i samarbejde med dagligvarekæden Lidl, som doneres fra Lidls butikker, til glæde for brugere af familienetværk, væresteder og beboere på botilbud.