Overrasket Byggegruppeformand

”Vi har forhandlet en historisk god aftale hjem,” siger formand for 3F’s byggegruppe, Claus von Elling

I dag landede overenskomsterne på det private arbejdsmarked for over 600.000 privatansatte med et stort ja til aftalerne. På byggeriets område, som dækker omkring 80.000 ansatte, valgte et snævert flertal af 3F’s medlemmer på 50,37 pct. at stemme nej til resultatet. Den samlede stemmeprocent for byggeriet i 3F endte på 46 pct.

Aftalen indeholder en markant økonomi, et tillæg til udenlandske ansatte og nye muligheder for bl.a. uddannelse og tillidsvalgte.

”Jeg må sige at jeg synes det er overraskende, at der desværre ikke er et flertal for den aftale, som vi har forhandlet hjem til vores medlemmer,” siger Claus von Elling. ”Et stort flertal i vores forhandlingsudvalg og vores hovedbestyrelse bakkede op om aftalen, som leverer på helt centrale emner for vores medlemmer. Men vi tager selvfølgelig resultatet til efterretning.”

Særligt det såkaldte boligtillæg til udenlandske ansatte har fyldt meget i debatten om overenskomstresultatet. Et tillæg, som chefforhandler Claus von Elling har store forventninger til skal være det løft af bunden, som længe har været en udfordring i byggeriet.

Claus von Elling: ”Det er første gang at arbejdsgiverne anerkender problemet med aflønning af den udenlandske arbejdskraft i byggeriet, og vi tror på, at boligtillægget vil løfte den gruppe og have en afsmittende effekt for de lavestlønnede. Det kommer vi til at følge til dørs i den kommende periode, og jeg kan forsikre vores medlemmer om, at kampen for at sikre lige vilkår til vores udenlandske kolleger ikke stopper her.”

”Det er tydeligt, at vores medlemmer har nogle meget høje ambitioner for, hvad der kan forhandles hjem ved forhandlingsbordet. Nu er det jo sådan, at industrien sætter den økonomiske ramme, og vi har gjort alt, hvad der står i vores magt for, at det blev omsat til noget, som kan bruges til at tackle de udfordringer, vi har i byggeriet.”

Pressekontakt: Esther Antreasyan Keller, politisk konsulent 3F Byggegruppen, tlf.: 6167 2067