Overfladebelægninger kommer nu med certificering
Med en ISO 9001 certificering til Tribologi imødekommer Teknologisk Institut den øgede efterspørgsel på certificeret proceshåndtering. Dermed er man gearet til at forsyne industrien med belægninger, der fx øger effektiviteten. Samtidig betyder certificeringen, at kunderne undgår at selv skulle auditere – dvs. kontrollere og godkende - Teknologisk Institut som deres underleverandør.
Tribologi handler om overflader, der bevæger sig mod hinanden, og inden for dette område samarbejder Teknologisk Institut hver dag med kunder, der har høje dokumentationskrav til færdige komponenter og belægninger - det stiller omfattende krav til proceshåndteringen. Derfor var certificeringen til Tribologi et naturligt og vigtigt skridt, som netop garanterer en systematiseret tilgang til håndtering af ledelsesstrategier og processer, som indfrier kundernes forventninger.
- Med ISO 9001 certificeringen bliver alle processer certificeret. Det er selvfølgelig vigtigt set fra kundernes side, fordi ISO 9001 certificeringen giver en forventning om, at der er styr på kundernes emner fra start til slut - og at der er styr på alle processerne. Det sikrer kunden, at de aftaler vi indgår, også vil være de aftaler, vi arbejder ud fra, samt at afvigelser håndteres professionelt. På den måde er det langt hen ad vejen et spørgsmål om, at man skaber en ægte tryghed i maven for kunden, lyder det fra Bjarke Holl Christensen, Sektionsleder på Teknologisk Institut.
Det at Teknologisk Institut nu kan imødekomme efterspørgslen på certificeret proceshåndtering betyder, at man i endnu højere grad kan understøtte industrien med overfladebelægninger, der fx er med til at øge effektiviteten på komponenter.
En forenkling af kundernes processer
Ud over at certificeringen sikrer kunden fuld sporbarhed i processen, forklarer Bjarke Holl Christensen også, at certificeringen forenkler kundernes processer, fordi de undgår selv at skulle auditere, hvilket blandt andet kan være tilfældet i fødevare- og medico-segmentet.
- Selvom vi langt hen ad vejen har kørt rigtig mange af de samme processer tidligere, så har det for os været et spørgsmål om at kunne dokumentere det via en ekstern blåstempling. Tidligere har flere af vores kunder skullet auditere os for at have os som underleverandører, men i og med at vi nu har fået certificeringen, betyder det, at de undgår denne proces. Så foruden at være en tryghedsskabende faktor er det også en forenkling af deres processer, fordi det allerede er gjort af en ekstern part, fortæller Bjarke Holl Christensen og tilføjer:
- Derfor vil mange kunder komme til at spare arbejde ved, at vi har fået et eksternt stempel på, at den måde vi agerer på og kører vores processer er i orden.
Et kontant og skarpt blik på mulige forbedringer
Det er ikke kun i forhold til eksternt samarbejde, at certificeringen har betydning: I internt regi forudsætter certificeringen også et konstant og skarpt fokus på processerne.
- ISO 9001 certificeringen forudsætter og kræver, at vi hele tiden forholder os til vores egne processer, og det tvinger os derfor til hele tiden til at holde os skarpe på at gøre tingene bedst muligt. På den måde har certificeringen også en intern betydning, der sikrer et meget skarpt ledelsesmæssigt fokus, fortæller Bjarke Holl Christensen.
”Kvalitet er en helt central parameter for os”
Netop det skarpe fokus på kvalitetsledelse kommer også kunderne til gavn, da der stilles skarpt på en gennemgående forbedring af leverings- og oppetider samt altid at kunne levere den bedste kvalitet.
- Kvalitet er en helt central parameter for os, og derfor er det også vigtigt hele tiden at være på forkant med processer, der sikrer, at vi gør tingene bedst muligt, fortæller Bjarke Holl Christensen og uddyber, hvordan certificeringen har været en ekstern bekræftelse på centerets kvalitetsmæssige krav:
- Med ISO 9001 certificeringen går vi fra, at vores fokus på kvalitet og professionalisme er implicit, til at det også er eksplicit bekræftet af eksterne parter.
Nøgleord
Kontakter
Sektionsleder Bjarke Holl Christensen, Teknologisk Institut, mobil 7220 2082, mail: bhc@teknologisk.dk
Billeder
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Ny samarbejdsaftale skal fremme industriens adgang til Big Science22.11.2024 12:20:59 CET | Pressemeddelelse
Ny samarbejdsaftale mellem Teknologisk Institut og ESS i Lund skal fremme danske virksomheders muligheder for at anvende verdensførende nyt neutronforskningsanlæg til at skabe industriel innovation
Sådan bliver biosolutions et dansk eksporteventyr21.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske biosolutionsvirksomheder har potentialet til at blive blandt de førende i verden på området, men der er ikke en lige vej derhen. I en ny rapport fra Teknologisk Institut angiver de adspurgte danske biosolutionsvirksomheder flere afgørende barrierer, som skal overkommes, hvis ikke Danmark skal sakke bagud i den globale konkurrence – særligt manglende finansiering er en hæmsko i udviklingen af nye løsninger.
Nyt partnerskab skal arbejde med løsninger til velfærds- og sundhedsudfordringer15.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut og Health Tech Hub Copenhagen samler kræfterne i nyt partnerskab. Målet er at løse store velfærds- og sundhedsudfordringer.
Kunstig intelligens kan sætte turbo på fødevareindustrien8.11.2024 15:04:26 CET | Pressemeddelelse
AI kan øge effektiviteten i fødevareindustrien, og virksomhederne bør begynde at integrere AI i deres produktion for ikke at blive overhalet af konkurrenterne, var blandt budskaberne ved fødevarekonference.
Fossile kraftværker genoplives i fremtidens grønne energisystem6.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Som det første af sin slags skal et kraftvarmeværk på Bornholm genbruges som central komponent i fremtidens energisystem. Her bringer Teknologisk Institut og partnere forskellige teknologier i spil for at lagre overskydende energi fra sol og vind og frigive den, når behovet opstår.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum