Overenskomstforhandlinger: 20 procent risiko for storkonflikt

Selvom bølgerne er gået højt mellem de to ringhjørner i overenskomstforhandlingerne, finder kamphanerne til enighed inden 4. april. Helt præcis vurderer spilleselskabet NordicBet, at der kun er 20 procent chance for den varslede generalstrejke.

Skal man tro retorikken i de danske medier, kan man som offentligt ansat i Danmark godt forberede sig på at udeblive fra arbejdet fra den 4. april. Efter flere bump i forhandlingerne, har fagfællesskaberne nemlig varslet storkonflikt, hvis man ikke modtager et markant forbedret udspil. Men selvom parterne synes at være langt fra hinanden, maner spilleselskabet NordicBet til besindighed.

NordicBets dugfriske strejke-odds afslører nemlig, at risikoen for en storkonflikt er lille. Går Danmarks offentlige arbejdsstyrke i storstrejke den 4. april betaler bookmakeren nemlig hele 4,75 gange pengene igen, mens det omvendte udfald står i odds 1,15. Det svarer til, at der er 20 procent risiko for en generalstrejke.

”Lad os bare sige, at vi ikke er overrasket over forhandlingernes forløb. Det er efterhånden overenskomstforhandlingernes drejebog, vi er vidne til. Ingen vil åbenlyst give ved dørene, og tabe ansigt i sit bagland. Folketingsvalget i 2019 lurer dog lige om hjørnet. En kuldsejlet overenskomstforhandling og en offentlig storkonflikt er næppe en stor stemmesluger. Så vi er ret overbeviste om, at Løhde og co. sætter de nødvendige kragetæer inden den 4. april”, siger Thomas Holm, pressechef hos NordicBet.

Bliver der generalstrejke i Danmark den 4. april 2018?

JA         4,75
NEJ      1,15

Find spillet på www.nordicbet.dk under Politik og Finans – Danmark – Danske specials