Overenskomst på plads i sidste øjeblik for 2000 ansatte på dagbladene

HK Privat er efter lange forhandlinger blevet enige med Danske Mediers Arbejdsgiverforening om en overenskomstaftale, der sikrer ca. 2000 HK’ere på dagbladene mere på fritvalgskontoen, 3 ugers ekstra forældreorlov med fuld løn og en stigning i tilskuddet til kompetencefonden på næsten 53 procent.

Den kritiske situation på grund af coronaudbruddet har selvsagt også påvirket de i gangværende overenskomstforhandlinger, men efter et langt tilløb, så er parterne i dag nået i mål med et overenskomstforlig for grafiske medarbejdere på de danske dagblade. Og det er på alle måder i sidste øjeblik:

- Det har været en forhandling, der har trukket ud, men vi er endt med et fornuftigt forlig, som vi kan være tilfredse med i en situation, hvor både de danske medier og medarbejderne presses af coronavirusen og de tiltag og konsekvenser, som følger. Samtidig er det vigtigere end nogensinde, at vi sikrer ordentlige løn- og arbejdsvilkår. At vi viser såvel evnen som styrken til at kunne indgå aftaler, siger formand for HK Privat Simon Tøgern.

Det var sidste udkald for aftalen, men nu kan grafiske medarbejdere og kontoransatte på dagbladene se frem til en fritvalgskonto, der stiger fra 4 til 7 % med en større fleksibilitet for fx småbørnsfamilier og seniorer, 3 ugers ekstra forældreorlov med fuld løn, pension til alle elever og stærke uddannelsestiltag.

- En fritvalgskonto på 7 % er en forbedring, der med sikkerhed vil kunne mærkes for den enkelte medarbejder og uddannelse står også helt centralt i forliget – ikke mindst i en tid, som den vi går ind i lige nu, hvor flere vil opleve større usikkerhed i ansættelsen. Og der er det et markant og vigtigt resultat, at vi får forhøjet tilskuddet til kompetencefonden fra 520 kr. til 795 kr. samtidig med, at der vil være mulighed for op til 5 ugers efteruddannelse ved opsigelse, konkluderer Simon Tøgern.

Aftalerne mellem HK Privat og Danske Mediers Arbejdsgiverforening læner sig op ad industriforliget, der blev indgået d. 9. februar.

Funktionæroverenskomsten med DMA er en ud af i alt 23 landsoverenskomster, som HK Privat forhandler i 2020.

Simon Tøgern, formand for HK Privat, tlf. 5090 9642, simon.tøgern@hk.dk

HK Privat er den største sektor i HK Danmark med cirka 110.000 medlemmer.

HK Privat forhandler inklusive Industriens Funktionæroverenskomst 23 landsoverenskomster i foråret 2020. Når alle overenskomsterne er forhandlet på plads, skal de til urafstemning blandt de medlemmer, som hører under de forskellige landsoverenskomster.