Overenskomst på plads for 10.000 medarbejdere

HK Privat og HK HANDEL har netop indgået en aftale med Dansk Industri for ca. 10.000 ansatte inden for handel, transport og service, der kan se frem til en stigning på fritvalgskontoen, mere forældreorlov og mere undervisning i bæredygtighed og digitalisering.

3 ugers ekstra forældreorlov med fuld løn, en fritvalgskonto, der stiger fra 4 % til 7 % og en aftale mellem parterne om at arbejde for mere undervisning i bæredygtighed og digitalisering. Det er nogle af elementerne i den nye 3-årige overenskomst, der netop er faldet på plads for ca. 10.000 medarbejdere.

- Løftet i fritvalgskontoen er helt centralt, og jeg er tilfreds med, at vi også har fået lavet en klar aftale om, at medarbejderen er sikret, at der er tale om et fritvalg i forhold til fx børns anden sygedag og lægebesøg ved børns sygdom, siger René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden og fortsætter:

- Og så er jeg glad for, at vi har fået skrevet en fremtidssikring af medarbejdernes kompetencer med ind i forliget ved at lave en aftale om, at der skal arbejdes for mere undervisning i netop bæredygtighed og digitalisering.

Funktionæroverenskomsten er forhandlet i samarbejde mellem HK Privat og HK HANDEL.

Fritvalgskontoen forøges i overenskomstperioden fra 4 % til 7 % og kan anvendes til forskellige formål: Ekstra løn i forbindelse med ferie, feriefridage, pensionsindbetaling, finansiering af 2 børneomsorgsdage, seniorfrihed, barns 2. sygedag eller lægebesøg med barn. Med den nye overenskomst vil fritvalgskontoen også kunne udbetales som en almindelig del af lønnen, hvis medarbejderen ikke ønsker at anvende den på anden vis

Funktionæroverenskomsten er treårig og dækker funktionærer ansat inden for handel, transport og service. Aftalen læner sig op ad industriforliget, der blev indgået d. 9. februar.

René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden, tlf. 60202524, rene.knudsen@hk.dk

HK Privat er den største sektor i HK Danmark med cirka 110.000 medlemmer.

HK Privat forhandler inklusive Industriens Funktionæroverenskomst 23 landsoverenskomster i foråret 2020. Når alle overenskomsterne er forhandlet på plads, skal de til urafstemning blandt de medlemmer, som hører under de forskellige landsoverenskomster.