Overborgmester: Regeringen glemmer København i udspil om fremtidens infrastruktur
Mens regeringen i sit længe ventede udspil om infrastruktur rundhåndet sender godt 100 milliarder kroner ud til hele Danmark, skal København selv betale for den infrastruktur, der skal få landets hovedstad til at fungere i fremtiden.
I 2035 vil metroen i København sande til i passagerer, hvis ikke København får mere metro på tværs af havnen. Ligeså vil biltrafikken i byen ende i lange køer, hvis ikke der bygges en omfartsvej ned langs havnen, så bilerne kan køre uden om Indre By.
Alligevel har regeringen i et nyt udspil om fremtidens infrastruktur i Danmark ikke sat penge af til at løse de mest presserende udfordringer i hovedstaden.
- Det er ikke kun i Københavns, men i hele Danmarks interesse at hovedstaden fungerer, fordi den er Danmark brohoved til resten af verden. Og skal hovedstaden fungere, skal det være muligt for alle trafikanter at bevæge sig nogenlunde ubesværet rundt i byen. Det tilgodeser regeringen ikke i udspillet. Der er ingen fremtidssikring af København, siger Københavns overborgmester Lars Weiss (S).
- Regeringen sover i timen, når den har blikket rettet mod udviklingen udenfor hovedstaden, mens pungen er tom, når det gælder København, siger han.
I planen er der ’reserveret’ 12,7 milliarder kroner til infrastruktur i København, som er øremærket en vejstrækning mellem Nordhavn og den nye bydel Lynetteholm. Men de 12,7 milliarder kroner er ikke en foræring fra staten – det er derimod penge, som skal betales tilbage i takt med, at Lynetteholm byudvikles. Det er så at sige byens egne penge, som investeres.
- Vi er glade for, at regeringen anerkender, at der er behov for at udvikle København med Lynetteholm. Men i modsætning til resten af landet er der ingen penge til København, vi bliver fodret med vores egen hale, siger Lars Weiss.
- Vi får vores egne penge – og samtidig er der intet til de helt nødvendige investeringer, for at trafikken i hovedstaden ikke skal bryde sammen, når byen vokser, siger han.
Mens udspillet ikke løser Københavns grundlæggende udfordring med at skaffe infrastruktur til en by med vokseværk, indeholder det en række positive tiltag for trafikafviklingen til og fra hovedstaden. Blandt andet en opgradering af S-togsnettet, ombygning af Københavns Hovedbanegård, udbygning af Ny Ellebjerg Station, forbedring af forholdene under jorden på Nørreport Station og ombygning af Nordhavn Station.
Fakta
Ifølge den seneste befolkningsprognose vil der frem mod 2050 blive 127.000 flere københavnere, så der i alt er 766.000 københavnere. Det vil presse både veje og den kollektive trafik.
For yderligere kommentarer
Overborgmester Lars Weiss via pressechef Rikke Egelund, 3147 9497
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Ny aftale gør København klar til genåbning24.3.2021 14:40:17 CET | Pressemeddelelse
Partierne på Københavns Rådhus indgik onsdag årets ’lille budget-aftale’. Aftalen gør byen klar til at åbne efter corona, og er præget af at give en hjælpende hånd til de københavnere, der har lidt mest under corona-nedlukningen.
Overborgmesteren: Partnerskab med private bygherrer skal sætte fart på det almene byggeri19.3.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny opgørelse viser, at private bygherrer opfører de dyre ejerboliger langt hurtigere end de tiltrængte almene boliger. For at vende udviklingen vil overborgmesteren indgå partnerskab med private bygherrer.
Københavns indkøb skubber til bæredygtigheden18.3.2021 12:56:40 CET | Pressemeddelelse
Tirsdag udgav kommunen for første gang en samlet årsrapport for at give en status på de initiativer, hvor Københavns Kommune har skubbet markedet i en mere bæredygtig retning gennem sine indkøb.
Københavns Kommune indfører akutboliger til nye studerende10.3.2021 14:11:04 CET | Pressemeddelelse
Hvert år før studiestart kommer ca. 15.000 nye studerende til København – samtidig. Det giver pres på boligmarkedet, og det gør det svært for nogle af byens nye indbyggere at få et sted at bo. Det vil Københavns Kommune gøre noget ved.
København vokser fortsat – men corona lægger en dæmper på befolkningsvæksten1.3.2021 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
En ny befolkningsprognose viser, at København stadig forventes at vokse med flere tusinde nye borgere om året, men at pandemien har lagt en dæmper på forventningerne, særligt på kort sigt. Der bliver stadig født mange børn i København, men flere børnefamilier end normalt ventes at flytte til andre kommuner i de kommende år.
Ny skole, leg og fritidsliv på vej til Amager13.2.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nu går byggeriet af en helt ny skole i gang på Holmbladsgade. Skolen skal rumme læring i dagtimerne og fritids- og foreningsliv resten af dagen. Overborgmesteren besøger byggepladsen og tager første spadestik til byggeriet den 12. februar.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum