Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Overborgmester: Regeringen glemmer København i udspil om fremtidens infrastruktur

Del
Mens regeringen i sit længe ventede udspil om infrastruktur rundhåndet sender godt 100 milliarder kroner ud til hele Danmark, skal København selv betale for den infrastruktur, der skal få landets hovedstad til at fungere i fremtiden.

I 2035 vil metroen i København sande til i passagerer, hvis ikke København får mere metro på tværs af havnen. Ligeså vil biltrafikken i byen ende i lange køer, hvis ikke der bygges en omfartsvej ned langs havnen, så bilerne kan køre uden om Indre By.

Alligevel har regeringen i et nyt udspil om fremtidens infrastruktur i Danmark ikke sat penge af til at løse de mest presserende udfordringer i hovedstaden.  

- Det er ikke kun i Københavns, men i hele Danmarks interesse at hovedstaden fungerer, fordi den er Danmark brohoved til resten af verden. Og skal hovedstaden fungere, skal det være muligt for alle trafikanter at bevæge sig nogenlunde ubesværet rundt i byen. Det tilgodeser regeringen ikke i udspillet. Der er ingen fremtidssikring af København, siger Københavns overborgmester Lars Weiss (S).

- Regeringen sover i timen, når den har blikket rettet mod udviklingen udenfor hovedstaden, mens pungen er tom, når det gælder København,
siger han.  

I planen er der ’reserveret’ 12,7 milliarder kroner til infrastruktur i København, som er øremærket en vejstrækning mellem Nordhavn og den nye bydel Lynetteholm. Men de 12,7 milliarder kroner er ikke en foræring fra staten – det er derimod penge, som skal betales tilbage i takt med, at Lynetteholm byudvikles. Det er så at sige byens egne penge, som investeres.

-
 Vi er glade for, at regeringen anerkender, at der er behov for at udvikle København med Lynetteholm. Men i modsætning til resten af landet er der ingen penge til København, vi bliver fodret med vores egen hale, siger Lars Weiss.

- Vi får vores egne penge – og samtidig er der intet til de helt nødvendige investeringer, for at trafikken i hovedstaden ikke skal bryde sammen, når byen vokser, siger han.

Mens udspillet ikke løser Københavns grundlæggende udfordring med at skaffe infrastruktur til en by med vokseværk, indeholder det en række positive tiltag for trafikafviklingen til og fra hovedstaden. Blandt andet en opgradering af S-togsnettet, ombygning af Københavns Hovedbanegård, udbygning af Ny Ellebjerg Station, forbedring af forholdene under jorden på Nørreport Station og ombygning af Nordhavn Station.  

Fakta

Ifølge den seneste befolkningsprognose vil der frem mod 2050 blive 127.000 flere københavnere, så der i alt er 766.000 københavnere. Det vil presse både veje og den kollektive trafik.

For yderligere kommentarer

Overborgmester Lars Weiss via pressechef Rikke Egelund, 3147 9497

Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Københavns Rådhus
1599 København V

33 66 33 66https://www.kk.dk

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Ny erhvervsstrategi skal sikre bedre virksomhedsservice, internationalt fokus og et mere klimavenligt København19.4.2024 07:22:57 CEST | Pressemeddelelse

Københavns Kommunes nye erhvervsstrategi er netop vedtaget af Borgerrepræsentationen. Strategien skal fastholde Københavns position som en stærk og international erhvervsby i udvikling og med god service til byens virksomheder. København skal sammen med byens virksomheder fortsat skabe vækst, understøtte den grønne omstilling og styrke den internationale konkurrenceevne.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye