Overborgmester: Regeringen glemmer København i udspil om fremtidens infrastruktur
I 2035 vil metroen i København sande til i passagerer, hvis ikke København får mere metro på tværs af havnen. Ligeså vil biltrafikken i byen ende i lange køer, hvis ikke der bygges en omfartsvej ned langs havnen, så bilerne kan køre uden om Indre By.
Alligevel har regeringen i et nyt udspil om fremtidens infrastruktur i Danmark ikke sat penge af til at løse de mest presserende udfordringer i hovedstaden.
- Det er ikke kun i Københavns, men i hele Danmarks interesse at hovedstaden fungerer, fordi den er Danmark brohoved til resten af verden. Og skal hovedstaden fungere, skal det være muligt for alle trafikanter at bevæge sig nogenlunde ubesværet rundt i byen. Det tilgodeser regeringen ikke i udspillet. Der er ingen fremtidssikring af København, siger Københavns overborgmester Lars Weiss (S).
- Regeringen sover i timen, når den har blikket rettet mod udviklingen udenfor hovedstaden, mens pungen er tom, når det gælder København, siger han.
I planen er der ’reserveret’ 12,7 milliarder kroner til infrastruktur i København, som er øremærket en vejstrækning mellem Nordhavn og den nye bydel Lynetteholm. Men de 12,7 milliarder kroner er ikke en foræring fra staten – det er derimod penge, som skal betales tilbage i takt med, at Lynetteholm byudvikles. Det er så at sige byens egne penge, som investeres.
- Vi er glade for, at regeringen anerkender, at der er behov for at udvikle København med Lynetteholm. Men i modsætning til resten af landet er der ingen penge til København, vi bliver fodret med vores egen hale, siger Lars Weiss.
- Vi får vores egne penge – og samtidig er der intet til de helt nødvendige investeringer, for at trafikken i hovedstaden ikke skal bryde sammen, når byen vokser, siger han.
Mens udspillet ikke løser Københavns grundlæggende udfordring med at skaffe infrastruktur til en by med vokseværk, indeholder det en række positive tiltag for trafikafviklingen til og fra hovedstaden. Blandt andet en opgradering af S-togsnettet, ombygning af Københavns Hovedbanegård, udbygning af Ny Ellebjerg Station, forbedring af forholdene under jorden på Nørreport Station og ombygning af Nordhavn Station.
Fakta
Ifølge den seneste befolkningsprognose vil der frem mod 2050 blive 127.000 flere københavnere, så der i alt er 766.000 københavnere. Det vil presse både veje og den kollektive trafik.
For yderligere kommentarer
Overborgmester Lars Weiss via pressechef Rikke Egelund, 3147 9497
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Ny aftale skal styrke idræt og fysisk aktivitet i København19.5.2025 13:18:04 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Kommune har indgået en ny samarbejdsaftale med Danmarks Idrætsforbund og DGI. Sammen vil de skabe endnu bedre betingelser for bevægelse, idræt og fysisk aktivitet i København.
Klar, parat, cykelstart: Her er festivalprogrammet for Copenhagen Sprint13.5.2025 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Når de første cykeldæk ruller i gang den 21. og 22. juni 2025, er det ikke kun rytterne, der har noget at se frem til ved målstregen i København. I målområdet ved Statens Museum for Kunst (SMK) venter cykelfest og festival spækket med musik, underholdning og aktiviteter for hele familien.
En samlet Borgerrepræsentation indgår aftale om ny organisering af Københavns Kommune7.5.2025 11:01:28 CEST | Pressemeddelelse
Samtlige partier og løsgængere på Københavns Rådhus er blevet enige om en række ændringer af ressortopdelingen i Københavns Kommune. Aftalen sikrer blandt andet én samlet indgang til Københavns Kommune, så kommunen bliver lettere at gå til for københavnerne.
Ny undersøgelse: Fortsat høj trivsel og stor motivation blandt medarbejderne i Københavns Kommune6.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den generelle trivsel og motivation for medarbejdere i Københavns Kommune scorer 5,7 ud af 7 mulige point, som er på niveau med tidligere år. Det viser en ny trivselsundersøgelse, som overordnet vidner om en høj trivsel og stor motivation blandt medarbejderne. Samtidig peger undersøgelsen på nogle vigtige områder, hvor der er behov for opmærksomhed og handling.
Supplerende miljøkonsekvensvurdering af metrolinje M5 kan snart sendes i offentlig høring30.4.2025 15:27:43 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Kommune sender snart supplerende miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5 i offentlig høring hos københavnerne. Metrolinjen skal gå fra Københavns Hovedbanegård til flere stop på Amager og senere også Refshaleøen og Lynetteholm.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum