Over halvdelen af danskerne forventer at handle på Black Friday

I samarbejde med Opinium har PwC spurgt ca. 2.000 danskere om deres planer for Black Friday, og ifølge undersøgelsen er over halvdelen (56 %) interesserede i at handle i forbindelse med Black Friday eller Cyber Monday. 18 % forventer at handle, og 38 % regner med at handle, hvis der byder sig en god handel. Kun 21 % er slet ikke interesseret i Black Friday.
“Black Friday er relativt populært blandt danskerne, der ser udsalget som en mulighed for at spare penge og samtidig få mere ud af julegavebudgettet. Af dem, der er interesseret i Black Friday, planlægger 65 % at købe noget til dem selv, og hele 71 % planlægger at købe noget til deres familie,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner og industrileder for retail i PwC.
Undersøgelsen viser desuden, at danskerne forventer at bruge 2.037 kroner i gennemsnit på udsalget i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Det er en lille stigning fra sidste år, hvor de i gennemsnit brugte 2.008 kr. Desuden planlægger mænd at bruge flere penge end kvinder (2.510 kr mod 1.550 kr).
“Pengene sidder lidt løsere, når der er gode tilbud i sigte, selvom danskerne ifølge undersøgelsen har oplevet prisstigninger indenfor stort set alle varekategorier den seneste tid. Det er dog vigtigt for danskerne at undgå at stå for meget i kø. Hvis der er for meget travlhed i butikkerne, ellers hvis de ikke har varerne på lager, går forbrugerne andre steder hen eller handler online. Det er også afgørende, at man som forbruger føler, man gør en reel, god handel i forbindelse med Black Friday,” forklarer Henrik Trangeled Kristensen.
Danskerne går efter de gode tilbud
De danskerne, der planlægger at bruge færre penge i år på Black Friday end sidste år, er generelt forsigtige med deres forbrug i år. Det svarer hele 63 % i år mod 38 % sidste år. De danskere, der planlægger at bruge flere penge på udsalget i år, håber, at flere butikker har varer på tilbud (35 %), og at de kan spare penge på julegaver (31 %).
“Inflationen har generelt lagt en dæmper på en stor del af danskernes købelyst, og 7 ud af 10 har ændret deres adfærd i forhold til sidste år. I gennemsnit forventer danskerne dog at bruge lidt flere penge end sidste år på Black Friday,” siger Henrik Trangeled Kristensen og fortsætter:
“Det er afgørende for de danskere, der forventer at bruge flere penge på udsalget i år, at flere butikker har varer på tilbud, og at der er reelle, gode tilbud, hvor der kan spares penge på julegavebudgettet.” Han henviser til, at hver fjerde forbruger forventer at købe op til en fjerdedel af deres julegaver på Black Friday og Cyber Monday.
Tøj, sko og accessories ryger i indkøbskurven
PwC’s Black Friday-undersøgelse viser, at 4 ud af 10 danskere, der planlægger at bruge penge på Black Friday og Cyber Monday, forventer at bruge penge på tøj, sko og accessories, og de fleste planlægger at bruge det samme beløb som sidste år. Knap hver fjerde (23 %) dansker planlægger at bruge flere penge på elektronik end sidste år.
De fleste danskere planlægger desuden at købe deres udsalgsvarer online med levering, mens knap en tredjedel planlægger at købe deres udsalgsvarer i fysiske butikker. 16 % vil købe deres udsalgsvarer online med click and collect, og 3 % vil benytte sig af såkaldte ‘voice recognition devices’.
“En stor andel shopper online med levering. Derfor er det afgørende som online-forhandler at have styr på sine forsyningskæder, da man risikerer at miste kunderne igen, hvis ikke de modtager deres køb til tiden, eller hvis de modtager den forkerte eller en beskadiget vare. Når man leverer de rigtige produkter til tiden, så er der langt større chance for, at kunderne kommer igen,” slutter Henrik Trangeled Kristensen.
Om undersøgelsen
PwC har i samarbejde med Opinium har spurgt godt 2.000 repræsentativt udvalgte danskere om holdning, forventninger og forbrug til Black Friday og Cyber Monday. Undersøgelsen foretages i en række andre europæiske lande, herunder Frankrig og Tyskland.
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Streaming- og biografmarkedet er fortsat i vækst, men økonomisk usikkerhed påvirker forbrugernes adfærd på ét punkt18.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
2025 ser ud til at blive et år med fremgang for de danske biografer, men danskerne forventes at blive mere tilbageholdende med at betale for streamingtjenester, viser PwC’s analyse af den danske streaming- og biografbranche.
Nye afgørelser præciserer reglerne for håndværker- og servicefradraget15.9.2025 08:30:39 CEST | Pressemeddelelse
Skatterådet har i en række nye afgørelser afgjort, om der kunne opnås håndværker- og servicefradrag eller ingen af delene. Det understreger, hvor vigtigt det er at være helt sikker på, hvilke ydelser der faktisk giver ret til fradragene.
Lejer du din bolig ud? Disse skatteregler bør du kende11.9.2025 09:26:30 CEST | Pressemeddelelse
Højsæsonen for boligudlejning lakker mod enden, og det er for mange tid til at indberette til skat. Men langt fra alle danskere kender skattereglerne på området. Få styr på dem én gang for alle med hjælp fra PwC’s skatteekspert.
Privatøkonomi på skoleskemaet: Aarhus-elever lærer at mestre hverdagsøkonomi3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PwC og Skoleglæde.nu vender nu tilbage til Aarhus med undervisningsforløbet Ung privatøkonomi, der klæder elever på til at tage ansvar for deres økonomi. Projektet blev første gang introduceret i 2019, og nu er turen igen kommet til Aarhus, hvor elever fra 8. klasse på Strandskolen, Skåde Skole og Frederiksbjerg Skole skal arbejde med praktiske opgaver, der kobler matematik og økonomiforståelse til deres egen hverdag.
Pulsmåling: Virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk udskydelse2.9.2025 10:10:53 CEST | Pressemeddelelse
På trods af den politiske udskydelse af CSRD fortsætter det strategiske arbejde med bæredygtighed. Tre ud af fire virksomheder, der er omfattet af CSRD (bølge 1), arbejder med bæredygtighed som en integreret del af deres forretning, og 58 % mener, at bæredygtighedsagendaen vil påvirke dele af virksomhedens forretning. Det viser en pulsmåling fra PwC.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum