Findboliger.dk

Over dobbelt så svært at få bolig, hvis du hedder Mohammad; “Jeg ved jo ikke om du er kriminel eller bandemedlem”

Hvis ikke det allerede var svært nok at finde lejebolig, viser ny undersøgelse nu, at det kan være yderligere dobbelt så svært at finde bolig, hvis du har et andet etnisk navn.

Lejeboligportalen Findboliger.dk har undersøgt om der er forskel på antallet af tilbudte fremvisninger eller afslag, baseret på den potentielle lejers navn.

Undersøgelsens resultater er baseret på identiske forespørgsler via SMS, hvor der spørges til, hvorvidt det er muligt med en fremvisning af den pågældende udlejeres bolig.

SMSen er sendt til samme pulje af over 350 udlejere fra hele landet, men med to forskellige navne som afsender.

Emil Nielsen og Mohammad Hussein. Begge fiktive personer, som er opdigtet af Findboliger.dk.

Mellemøstligt-klingende navn afvises dobbelt så ofte

Undersøgelsen viser at Mohammad afvises uden yderligere dialog i 40,3% af forespørgslerne, mens Emil kun afvises i 15,89% af tilfældene.

Med udgangspunkt i den statistik, skal Mohammad altså søge 2,5 gange flere boliger som Emil, for at kompensere for de mange afvisninger.

For at se dette indhold fra i.ibb.co, så skal du give din accept på toppen af denne side.

“At en med indvandrerbaggrund, som vi desværre også ser overrepræsenteret i en række negative statistikker, ikke får svar på sine forespørgsler (Red. I samme mængde som en med et typisk dansk navn), er selvfølgelig problematisk.” - Forklarer Rasmus Stoklund, Integrationsordfører (Socialdemokratiet), til Findboliger.dk.

Findboliger.dk har også været i kontakt med forfatter og debattør, Tarek Hussein, for at få en kommentar på problemstillingen:

“Hvis en udlejer får 100 ansøgninger og skal sortere i dem, er det klart at de står i en situation, hvor de vælger den sikreste løsning. Og hvis de har en fordom om, at en Muhammed, Ali eller Hassan sikkert er kriminel, hvorfor så tage risikoen, når der står 99 andre i køen? Men derved handler de netop på fordommen og stereotypen".

“Det er naivt at prædike, at ingen har fordomme. For det har vi alle sammen. Jeg har det også selv. Men det må og kan ikke være en måde vi bruger til at uretfærdigt diskriminere i vores samfund på”

Loven på området er dog klar og ifølge Forskelsbehandlingsloven kan det straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder. Alligevel kan den være næsten umulig at håndhæve.

“Juraen er klokkeklar på området, og man skal sørge for at straffe de, der åbenlyst diskriminerer i deres frasortering. Problemet er jo at det ikke er sådan en ‘in the face’ konfrontation der sker, og derfor er overtrædelsen svær at pege på. Som udgangspunkt tror jeg ikke man som udlejer, der fravælger en potentiel lejer med et mellemøstligt navn, er racist. Det er min oplevelse, at folk bliver meget flove når de konfronteres med det. Min teori er at handlingen er ubevidst.” forklarer Tarek Hussein.

“Jeg mener ikke man er racist, fordi man fravælger en person med et mellemøstligt-klingende navn, men hverdags diskrimination må ikke negligeres. Hvis man hele sit liv med indvandrerbaggrund vokser op med, at det er svært at få praktik, studiejob, lejlighed, ofte bliver stoppet på gaden af politiet eller afvist på natklubberne, er det klart at der opbygges en dyb frustration.”

Måtte lyve sig til tag over hovedet

Tarek Hussein skulle selv for et par år siden søge bolig i København. Tarek så frem til at starte sin bachelor i Jura på Københavns Universitet, men det skulle vise sig at være sværere at finde bolig end først antaget.

“Jeg var lige flyttet til København og søgte ligesom mange andre bolig, og sad altid klar på telefon og mail. Konsekvent var jeg altid den første til at tage kontakt, når der kom en ny bolig på nettet. Efter ca. 150 afslag tænkte jeg at et eller andet var galt. Jeg forsøgte at sende CV, anbefalinger og lign. med. Jeg følte at jeg måtte bevise, at jeg var en af the good guys. Det er noget af det mest ydmygende jeg har prøvet. Til sidst forsøgte jeg at ringe de samme personer op, men denne gang udgive mig for at hedde Thomas. Pludselig fik jeg massere af invitationer til fremvisninger og åbent hus arrangementer”

“På et tidspunkt er jeg mødt op til at åbent hus arrangement, og forklarer udlejer at jeg altså ikke hedder Thomas, men Tarek. Jeg forklarer at jeg var nødt til at ændre mit navn for at få muligheden for at blive inviteret til dette åbent hus arrangement. Så kigger udlejeren på mig og siger:

‘Tak, du ser rigtig flink og fin ud Tarek, men jeg tør ikke tage risikoen med sådan nogle som dig.’

‘Jeg ved jo ikke, om du er kriminel eller bandemedlem.’ ”

Oplevelsen har gjort stort indtryk på Tarek, som nu anbefaler andre med indvandrerbaggrund at skrive sig på så almene boligselskabers ventelister, fordi chancen hos de private udlejere er så lille.

Rasmus Stoklund, Integrationsordfører(Socialdemokratiet), tilføjer: “Jeg tror vi må erkende, at indtil de store integrationsproblemer er løst, vil man desværre nok se at flertallet ind imellem betaler en pris, på baggrund af et fåtal, som ikke kan opføre sig ordentligt”

Fatma Øktem, ligestillingsordfører (Venstre) forklarer til Findboliger.dk: “Som jeg tit plejer at sige til unge mennesker - lad nu vær med at lade de små sten undervejs ødelægge det for jer. Det er rigtigt - der er nogle odds imod jer - men man må ikke give op. Prøv at mød op hos udlejer, hvis det er muligt. Kom op og giv hånd, kig dem i øjnene. Det rykker rigtigt meget, hvis vi kan få brudt med nogle fordomme. Jeg forstår godt dem, der ikke gider blande sig i debatten, og synes at det er urimeligt hele tiden at skulle kompensere for noget i deres hverdag. Men der er brug for at vi tager kampen op mod hverdagsdiskriminationer.”

“Vi har en mislykkedes integration. Er det politikernes skyld, eller de der kommer hertils? Det kunne vi diskutere til uendelighed. Jeg tror der er plads til, at vi alle kan gøre det bedre.”

Ankestyrelsen konkluderede i 2015, at boligsøgende med et mellemøstligt klingende navn skal søge om 27 pct. flere boliger, for at få lov til at se eller tilbudt boligen.

Information om Findboliger.dk

Findboliger.dk
Pilestræde 40B, 3. sal

Findboliger.dk er en af Danmarks største boligportaler. Hver måned besøger mere end 100.000 danskere vores platform, og søger lejeboliger over hele landet.

Vi forholder os upolitisk, men præsenterer ofte interessante dataundersøgelser, der er relevante for den aktuelle samfundsdebat.

Spørgsmål til artikel, dataindsamling eller kommentar kontaktes Miklas Kroager:

Miklas Kroager
miklas@revamedia.dk