Over dobbelt så mange piger deltager i Girls’ Day in Science i Horsens

Rekordmange piger deltager i den landsdækkende kampagnedag Girls’ Day in Science, der finder sted den 2. oktober. Alene ingeniøruddannelserne på VIA College University i Horsens har oplevet en fordobling i deltagerantallet.
Fotobyline: Hempel.

Onsdag den 2. oktober slår arrangørerne til Girls’ Day in Science dørene op for en landsdækkende kampagnedag, der har som mål at øge andelen af piger og kvinder inden for de såkaldte STEM-fag og uddannelser. STEM står for Science, Technology, Engineering og Math.

Sidste år deltog 1.700 piger i den syvende udgave af den landsdækkende kampagnedags mange arrangementer hos danske virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner. I år er tallet steget til over 3200, og der er dermed tale om et rekordstort deltagerantal.

Alene VIA College University i Horsens, der blandt andet udbyder en lang række ingeniøruddannelser, har oplevet mere end en fordobling i antallet af deltagende piger – fra 40 sidste år til 108 i år. Det fortæller Lotte Thøgersen, uddannelsesdekan hos VIA:

”Vi er positivt overraskede over den stigende interesse for Girls’ Day in Science. Sidste år fortalte vi på forhånd meget fagspecifikt om de enkelte arrangementer, mens vi denne gang i stedet har lagt vægt på at formidle den overordnede historie om, hvor meningsfuldt det rent faktisk er at vælge en karriere som ingeniør. Denne tilgang ser ud til at appellere til flere af pigerne” siger hun og tilføjer:

"Som uddannelsesinstitution har vi en forpligtelse til at vise pigerne de forskellige karriereveje, og at de også på de traditionelt meget mandsdominerede uddannelsesområder kan få opfyldt deres mål og ønsker.”

Girls' Day in Science viser pigerne at STEM-fag kan gøre en forskel
Karina Esmine Ibsen, projektleder for Girls’ Day in Science, slår fast, at undersøgelser peger på, at uddannelser og fag med en tæt kobling til stærke samfundsmæssige og menneskelige værdier tiltaler mange piger og kvinder:

"Mange piger og kvinder ønsker en uddannelse og en karriere inden for et meningsfuldt fagområde, hvor de kan gøre en positiv forskel og skabe sig en stærk identitet,” siger Karina Esmine Ibsen og pointerer videre:

”Når pigerne kommer afsted på Girls’ Day in Science uden drengene ser vi, at de kommer på banen og opdager, at de netop med en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse kan gøre en forskel og skabe en bedre verden.”

I alt 61 danske virksomheder og uddannelsesinstitutioner byder i år ind med arrangementer som led i kampagnedagen, hvor grundskole- og gymnasiepiger inviteres til at undersøge og opleve, hvad STEM-fag og uddannelser indeholder. Det er Naturvidenskabernes Hus’ netværk for skole-virksomhedssamarbejde, Tektanken, der står bag Girls’ Day in Science.

Konstitueret direktør, Maiken Lykke Lolck, er glad for og stolt af, at så mange bakker op om den vigtige dagsorden.

”Det er ude i virkeligheden og i mødet med rollemodellerne, at pigerne for alvor kan se og opleve, at man kan gøre en kæmpe forskel med naturvidenskabelige kompetencer,” siger hun og slår fast:

”Selvom pigerne er i overtal på de videregående uddannelser samlet set, så er de fortsat i undertal på de tekniske og naturfaglige uddannelser. Og det er et problem. Vores samfund bygger i stigende grad på teknologi. Derfor har vi brug for flere, der både kan udvikle og betjene ny teknologi. I den udvikling har vi brug for både piger og drenge. Pigerne går også glip af nogle virkelig spændende job med muligheder for at gøre en forskel. Og det er ærgerligt."

Hos VIA skal pigerne arbejde i tre workshops med titlerne: Hjemmesidedesign som bæredygtig medspiller, Planter som fremtidens lamper og Klimaet og forsyning.

Om piger og uddannelse

I Danmark har vi brug for, at flere tager uddannelser inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Virksomhederne mangler medarbejdere med de kvalifikationer, og kvinder er underrepræsenteret inden for området. I en verden, der bliver stadig mere teknologisk funderet, har vi brug for, at både kvinder og mænd kan betjene og tage del i udviklingen af ny teknologi.

Optagstal på STEM-Uddannelserne for 2019

Tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at kvinder udgør 32 procent af de optagne på STEM-uddannelserne bredt set, hvilket er en fremgang på 1 procentpoint i forhold til 2018. På nogle uddannelser inden for IT er antallet af kvinder dog markant lavere end en tredjedel.

STEM er en samlebetegnelse for uddannelser, der ligger inden for Science, Technology, Engineering og Math.

Find optagstallene her.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der mellem 2008 og 2018 er sket næsten en fordobling af antallet af STEM-studerende, imens optaget på videregående uddannelser generelt er steget med 55 procent. Men selvom der er sket en markant stigning i STEM-studerende, viser tallene samtidig, at fordelingen på omkring 70 procent mænd og 30 procent kvinder
på STEM-uddannelserne er uændret i samme periode.

Find statistikken her.

Girls’ Day in Science 2019

Girls’ Day in Science sætter fokus på, at der er mange piger ikke har kendskab til de mange muligheder i STEM og derfor fravælger en IT-faglig, teknologisk eller naturvidenskabelig retning i deres uddannelses- og karrierevalgGirls’ Day in Science har fokus på succesoplevelser, så pigerne får tiltro til egne evner og dermed åbner øjnene for en fremtid med STEM.

Den 2. oktober slår 61 virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet dørene op for over 3200 piger fra grundskoler og gymnasier på Tektankens kampagnedag, Girls’ Day in Science. Det er syvende gang, at Girls Day in Science finder sted.

Til Girls’ Day in Science bliver pigerne inviteret indenfor for at deltage i praktiske og virksomhedsrelaterede workshops. Pigerne møder kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om deres uddannelsesvalg og karrieremuligheder i en verden af IT, teknologi og naturvidenskab.

Se alle arrangører på www.tektanken.dk. Sortér på Girls Day in Science under Undervisningstilbud.

Om Naturvidenskabernes Hus og Tektanken

Som samfund har vi behov for, at flere unge inspireres til at tage en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Det er  hovedformålet med Tektanken, et landsdækkende netværk mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der faciliteres af Naturvidenskabernes Hus.

Gennem Tektanken gør virksomhederne det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver og møde rollemodeller på faglige virksomhedsbesøg.

Girls’ Day in Science er Tektankens landsdækkende kampagnedag.

Foruden de seks kernevirksomheder Danfoss, Grundfos, Novozymes, Coloplast, Microsoft og Haldor Topsøe tæller netværket mere end 500 virksomheder.

Tektanken er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Nordea-fonden, Lundbeckfonden og Fremstillingsindustrien

www.nvhus.dk

Maiken Lykke LolckKonstitueret direktør

Maiken er konstitueret direktør og udviklingschef i Naturvidenskabernes Hus

Tlf:40 58 40 64mll@nvhus.dk

Tlf:51194944bkl@nvhus.dk

Fotobyline: Hempel.
Fotobyline: Hempel
Fotobyline: Hempel
Fotobyline: Terma

NATURVIDENSKABERNES HUS

Gennem TEKTANKEN bygger vi bro mellem skoler og virksomheder og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær undervisning.

NATURFAGSMARATON er en fest for fællesskab, sammenhold og gode ideer. Kreativt og innovativt undervisningsforløb for 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag.

WWW.NVHUS.DK