Over 55.000 børn og voksne bager til fordel for BørneTelefonen, så flere børn kan få hjælp

Børn og familier fra hele landet står i oktober sammen om at gøre en forskel for de mange børn og unge, der har det svært. Fra 1. oktober vil børn og voksne fra over 2.000 skoler, institutioner og private familier bage kager og brød til fordel for BørneTelefonen.

I oktober måned vil der blive pisket og bagt i over 2.000 skoler, institutioner og private familier fordelt over hele landet, når Bag for BørneTelefonen løber af stablen.

Det er 16. år i træk, at børn bager for at hjælpe andre børn, og i år er det første gang, man også kan tilmelde sig som privat familie. Faktisk udgør private familier næsten halvdelen af alle tilmeldte, som i alt udgør over 55.000 personer.

Alt det, børnene får bagt, vil blive solgt i kageboder, online eller til familie, naboer og venner. Overskuddet går til BørneTelefonen, så endnu flere børn og unge kan få hjælp i svære situationer.

Sidste år resulterede børnenes bagværk i over 2,2 millioner kroner, som Børns Vilkår bl.a. har brugt på at rekruttere og uddanne endnu flere frivillige rådgivere på BørneTelefonen. Og behovet for BørneTelefonen er ikke blevet mindre i en tid med corona, hvor børn og unge bl.a. fortæller om svær ensomhed og angst og depression, der er blusset op på ny.

”Det er utroligt flot, at så mange børn og familier vil bakke op om Bag for BørneTelefonen og på den måde hjælpe børn, der har det svært. Under coronakrisen har vi oplevet, at mange udsatte børn har fået det endnu sværere end ellers, og derfor er det også så vigtigt for os, at ingen børn henvender sig forgæves,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Hanstholm Naturbørnehave er en af de mange institutioner, der deltager i Bag for BørneTelefonen 2020:

”Vi har deltaget i mange år, og vi synes, det giver et rigtig godt sammenhold at bage for BørneTelefonen, og at man er sammen om at hjælpe andre. Det er en oplagt måde at snakke om, at børn kan opleve svære situationer, og så er det vigtigt, at børn ved, hvor man kan få hjælp. Vi skal være sammen om at hjælpe børn”, siger Inger Elgaard fra Hanstholm Naturbørnehave.

Erhvervslivet bakker op
Bag for BørneTelefonen er hjulpet godt på vej af flere virksomheder, der gerne vil hjælpe de mange børn, der i dag samler ind til BørneTelefonen.

Circle K Danmark A/S står for at udlevere gratis bagebokse til skoler, institutioner og private familier, og indholdet i den gratis bageboks er doneret af Dansukker, Dr. Oetker, Valsemøllen og Bagetid.dk.

På KringleXpressen.dk kan man fra bagere i hele landet bestille Bag for BørneTelefonen-kager, hvor halvdelen af beløbet fra salget af disse kager går til BørneTelefonens arbejde.

BørneTelefonen havde sidste år over 55.000 rådgivninger med børn og unge – om alt fra forelskelse og venskaber, til mobning, ensomhed og tanker om selvmord. Corona har også fyldt en del i år. Siden januar har der været 1.449 samtaler om corona, og fra marts til og med maj var corona den tredje hyppigste henvendelsesårsag på BørneTelefonen.

Fakta om Bag for BørneTelefonen
- Over 55.000 børn og voksne fra over 2.000 institutioner, skoler og private familier i hele landet bager i oktober for BørneTelefonen. Pengene, de tilmeldte tjener på at sælge deres bagværk, går til drift og udvikling af BørneTelefonen, så endnu flere børn kan komme igennem til en rådgiver. Man kan bl.a. sælge sit bagværk online, i en kagebod eller til familie, venner og naboer.

- Det er 16. år i træk, børn bager for at hjælpe andre børn. Tidligere er begivenheden blevet afholdt på én dag under navnet Bag for en sag. Fra i år hedder begivenheden Bag for BørneTelefonen og foregår over en hel måned, så de tilmeldte selv kan vælge, hvornår de vil bage.

- Gorm Wisweh, der står bag Gorms Pizza, og Ditte Julie Jensen, kendt fra Den store Bagedyst, er bage-ambassadører for Bag for BørneTelefonen. De har bl.a. udviklet opskrifter til bageboksene.

Vi kan være behjælpelige med kontaktoplysninger til deltagere, der er tilmeldt Bag for BørneTelefonen, i hele landet.