Over 4000 elever fra Region Syddanmark er med i landsdækkende opfinderkonkurrence

I Region Syddanmark arbejder elever i disse dage med stor ihærdighed på deres innovative ideer, som en del af opfinderkonkurrencen Projekt Edison. Over de næste par uger skal eleverne præsentere deres ideer til lokalfinaler, og de bedste ideerne går videre til den nationale finalei Fredericia den 21.november.
Gustav Rahbæk Juel og Villads Juulager fra Sct. Hans Skole arbejder på deres ide.

På Sct. Hans Skole i Odense Kommune arbejder eleverne i 6.klasse og 7.y på højtryk med at udvikle deres entreprenørielle kompetencer i form af nytænkendeideer, som skal lede til et bedre samfund. Alle elever skal præsentere deres ideer til lokalfinalen den 8. november.

Pedelodium er teamnavnet for Gustav Rahbæk Juel og Villads Juulager fra innovationslinjen 7.y. Det betyder fodboldspiller på latin, og ideen handler om et fodboldsfællesskab for studerende.

”De studerende flytter hertil fra en anden by og kender ikke nogen. Derfor har vi lavet et fodboldfællesskab, hvor alle kan komme og spille sammen,” siger Gustav. Det giver de studerende mulighed for at stifte nye venskaber med andre studerende.

Tusindvis af elever landet over er lige nu i gang med Projekt Edison-forløbet, som er en landsdækkende opfinderkonkurrence for 6. og 7.klasser, hvor entreprenørskab og innovation er på skemaet. Årets tema er Værdifulde Fællesskaber, og hver deltagende kommune afholder lokalfinale, hvor eleverne får mulighed for at få deres ideer bedømt af erhvervsfolk, iværksættere eller ansatte fra kommunen. De bedste ideer fra hver kommune går videre til den nationale finale, som er en del af Danish Entrepreneurship Award, og foregår den 21. november i Fredericia.

Øget interesse for entreprenørskab og Projekt Edison
Flere kommuner i Region Syddanmark deltager i år i Projekt Edison. Det betyder, at entreprenørskab og innovation er nye ord, som er blevet en del af undervisningen på mange skoler. Sct. Hans Skole i Odense er en af de skoler, der har deltaget i Projekt Edison flere gange og i år er ingen undtagelse. Mia Skiøth fra 7.y fortæller, hvad forløbet har lært hende:

”En ide er ikke nødvendigvis en dårlig ide. Så længe jeg undersøger ideen og hvilken virkning den kan have. Man skal bare komme med alle de ideer man har. Du ved aldrig, hvad de kan føre til, og hvem de kan hjælpe.”

Ifølge 7.y’s lærer, Martin Haarh Christensen, så er Projekt Edison med til at give hans elever nogle helt særlige værdier i form af selvtillid, ansvarsbevidsthed og høj motivation. Derudover mener han, at de får nogle helt særlige redskaber med til fremtiden:

”Den dag de ikke er her mere, så kommer de ud og har en selvtillid omkring deres egne projekter, som jeg tror, deres jævnaldrende ikke har på samme måde.”

Undersøgelser viser, at entreprenørskabsundervisning har flere positive effekter på elever, som bliver undervist og får praktisk erfaring indenfor innovation og entreprenørskab. Eleverne bliver mere selv-motiverende i deres indsats i læringsprocessen og får lyst til selv at engagere sig mere i det at lære. Det kan lærer Martin Haarh Christensen nikke genkendende til:

”Det giver en højere motivation blandt eleverne at være med i projektet. Det giver bare 10 gange bedre undervisning, eleverne kan huske det, og de synes de ting, de skal tilegne sig, giver mening,” siger han.

Lokalfinalen i Odense Kommune finder sted den 8. november, og det bliver kamp til stregen om de gode ideer, når vinderne skal kåres.

Baggrund:
Projekt Edison og Danish Entrepreneurship Award er en del af Fonden for Entreprenørskab, som er nationalt videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer.

Lokalfinaler i Region Syddanmark:

Kolding Kommune d. 1. november

Svendborg Kommune d. 1. november

Aabenraa Kommune d. 1. november

Vejle Kommune d. 4. november til d. 6. november

Vejen Kommune d. 6. november

Haderslev Kommune d. 6. november

Fredericia Kommune d. 7. november

Esbjerg Kommune d. 8. november

Middelfart Kommune d. 8. november

Odense Kommune d. 8. november

Tønder Kommune d. 13. november

Der arbejdes i grupperne med innovative ideer.
Gustav Rahbæk Juel og Villads Juulager fra Sct. Hans Skole.