Over 1,2 millioner underskrifter: Danskerne kræver et stop for ubarmhjertige dyreforsøg

Det skal være slut med grusomme dyreforsøg. Det mener over 1,2 millioner europæiske borgere, der alle har skrevet under på det historiske borgerinitiativ 'Save Cruelty Free Cosmetics', der kræver et EU uden dyreforsøg. Underskrifterne er nu blevet verificeret og indsendt til EU-Kommissionen, der er forpligtet til at tage stilling til forslaget og udarbejde et svar inden for et halvt år.
Forsøgshund. Kilde: Cruelty Free International / Carlota Saorsa.

Historisk mulighed for forsøgsdyrene
Millioner af hunde, kaniner, mus og aber lider hvert år i europæiske laboratorier, hvor de bruges til at teste kemiske stoffer, kosmetiske ingredienser og hverdagsprodukter. Optagelser fra dyreværnsforeningen Anima viser bl.a. hvordan hunde fastholdes, og får pumpet deres maver fulde af kemikalier.

Nu kræver over 1,2 millioner europæiske borgere en ende på den grusomme brug af dyr i kosmetik- og kemikalieforsøg, samt en ambitiøs plan for udfasning af dyreforsøg i EU. De har nemlig skrevet under på det europæiske borgerinitiativ Save Cruelty Free Cosmetics.

Alle underskrifterne er nu blevet verificeret og sendt ind til EU-kommissionen, som er forpligtet til at behandle forslaget inden for et halvt år. Borgerinitiativet har dermed stort potentiale til at skabe konkret forandring for forsøgsdyrene.

Anima mener, at det enorme antal underskrifter sender et klart signal om, at tiden er løbet fra ubarmhjertige dyreforsøg.

En lang række af NGO’er og kosmetikforhandlere, som The Body Shop, Dove og Lush, har blot på et år indsamlet alle underskrifterne. Det er første gang i historien, at et så stort antal af organisationer er gået sammen for dyrene i laboratorier.

Danskerne siger nej til dyreforsøg
Danmark har samlet 34.293 underskrifter, hvilket har været med til at sikre over 300% af det krævede antal underskrifter som medlemsland.

Joh Vinding, direktør i Anima, udtaler: “Siden begyndelsen af kampagnen spillede Anima og foreningens medlemmer en hovedrolle i at bringe borgerinitiativet i mål. Hele 34.293 danskere har skrevet under og dét sender et klart budskab til EU-Kommissionen: Det er på høje tid, at Europa udvikler sig forbi forældede dyreforsøg og stopper lidelserne for millioner af dyr i europæiske laboratorier”.

Fakta: Hvad er et europæisk borgerinitiativ?
Det europæiske borgerinitiativ er et officielt EU-initiativ til at påvirke lovgivere i EU. Det kræver 1 million underskrifter fra EU-borgere for at borgerinitiativet vil blive behandlet af EU-Kommissionen. Hver underskrift gennemgår en verifikationsproces, og hvis borgerinitiativet har fået 1 million gyldige underskrifter vil:

• Kommissionen møde arrangørerne bag borgerinitiativet, så de kan uddybe den problematik, der rejses i initiativet.
  • Kommissionen vedtage et formelt svar inden for et halvt år, der præciserer, hvilke tiltag den vil foreslå som reaktion på borgerinitiativet, hvis nogen, og årsagerne til dette.
  • Arrangørerne af initiativet have en høring i Europa-Parlamentet efterfulgt af en eventuel afstemning.

Læs mere om det europæiske borgerinitiativ her.

Forsøgshund. Kilde: Cruelty Free International / Carlota Saorsa.
Forsøgshunde. Kilde: Cruelty Free International / Carlota Saorsa.
Forsøgskanin. Kilde: Roger Kingbird / We Animals Media.
Forsøgskaniner. Kilde: Cruelty Free International / Carlota Saorsa.