Over 11.500 danskere står sammen om at sikre hjælp til udsatte børn og unge i Danmark
To års corona-pandemi og krigen i Ukraine har skærpet behovet for, at børn og unge altid kan få hjælp, når angst, bekymringer og søvnløshed melder sig. Takket være sidste års landsindsamling kunne BørneTelefonen fra november 2021 blive permanent døgnåben, og det betyder, at børn og unge kan få hjælp på præcis de tidspunkter, de har mest brug for det.
Søndag den 27. marts afholder Børns Vilkår dette års landsindsamling, som over 11.500 indsamlere har tilmeldt sig. De rekordmange indsamlere giver danskere over hele landet mulighed for at støtte op om BørneTelefonens arbejde for børn og unge – og behovet er stort, siger direktør Rasmus Kjeldahl:
“Vi kan se i samtalerne, at psykisk mistrivsel fylder væsentligt mere end tidligere, og særligt om natten er der mange samtaler med børn og unge om selvmord. To års coronapandemi spiller helt sikkert ind, og oveni står vi i en usikker verdenssituation med krigen i Ukraine. Det påvirker danske børn og unge rigtig meget, og vi får samtidig en opgave med at støtte de ukrainske børn og unge, der kommer til Danmark,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
Pengene fra årets landsindsamling går til at drive og udvikle BørneTelefonen – både gennem rekruttering og uddannelse af flere frivillige rådgivere og i form af mere indirekte rådgivning gennem videoer, podcasts og temasider, hvor børn og unge kan finde råd og fakta om f.eks. ensomhed, kærlighed, seksualitet og angst.
Ingen børn og unge skal stå alene med alvorlige svigt
BørneTelefonen spiller en særligt vigtig rolle, når det gælder børn og unge, som oplever vold og svigt i hjemmet. De har brug for, at der er voksne, som døgnet rundt har mulighed for at hjælpe dem i sikkerhed, eller som kan lave en underretning til myndighederne, hvis de ønsker det.
”Det er afgørende, at ingen børn og unge står alene med store problemer og alvorlige svigt. Mange fortæller os, at de ikke kan betro sig til nogen, fordi de ikke tror, de vil blive forstået eller troet på. Andre er bange for konsekvenserne ved at fortælle om overgreb i hjemmet, eller synes, det er skamfuldt at vokse op i en udsat familie,” siger Rasmus Kjeldahl.
I alt havde BørneTelefonen over 55.300 samtaler med børn og unge i 2021. Den hyppigste henvendelsesårsag er forholdet mellem børn og forældre, ligesom selvskade og selvmordstanker er voksende problemstillinger. Også ensomhed er i top 10 over hyppigste henvendelsesårsager.
Fakta:
• Børns Vilkår afholder landsindsamling søndag d. 27. marts.
• De indsamlede midler går bl.a. til at drive og udvikle BørneTelefonen gennem rekruttering og uddannelse af flere frivillige rådgivere. I år vil nogle af midlerne også gå til at sikre, at ukrainske børn og unge, som kommer til Danmark, kan række ud efter hjælp på BørneTelefonen.
• BørneTelefonen har eksisteret siden 1987 og har åbent alle dage døgnet rundt, året rundt.
• I 2021 havde BørneTelefonen over 55.300 samtaler med børn og unge, hvilket er det højeste antal nogensinde.
• Man kan aflevere sin indsamlingsbøtte i landets Bog & idé, Legekæden og Imerco butikker senest dagen efter indsamlingen i butikkernes almindelige åbningstid. Det er også muligt at indlevere indsamlingsbøtten hos Børns Vilkår i Valby på selve indsamlingsdagen mellem kl. 12-18 og i udvalgte banker frem til d. 11. april - se hvilke her: https://bornsvilkar.dk/bliv-frivillig/indsamler/aflevering-af-indsamlingsboetten/
• Har man lyst til at støtte, er det også muligt at oprette en digital indsamling https://indsamling.bornsvilkar.dk/
Kontakter
Gitte Meyer MadsenPresserådgiver
Tlf:+4529421514gmm@meyermedier.dkBilleder
Information om Børns Vilkår
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Børns Vilkårs Landsindsamling slår endnu engang rekord: 16 mio. kr. på vej til BørneTelefonen og HØRT5.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det rekordhøje beløb går til at drive og udvikle Børns Vilkårs rådgivningslinjer BørneTelefonen og HØRT, så der altid sidder en voksen klar, når børn og unge har brug for det – også om natten.
Rekordmange samler ind til Børns Vilkår i dag17.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkår afholder i dag landsindsamling med det højeste antal tilmeldte indsamlere nogensinde. Pengene går til at sikre, at børn og unge kan komme igennem til BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT, når de har brug for det.
Børns Vilkår: Anbringelsessteder kan gøre børn og unge så utrygge, at de stikker af27.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når børn og unge stikker af fra deres anbringelsessted, kan det bunde i følelsen af at være utryg, ensom og ligegyldig. De stikker af som sidste udvej, når de oplever, at voksne gang på gang ikke lytter og inddrager dem i, hvor de skal bo. Det fortæller anbragte børn og unge i ny analyse af Børns Vilkår.
To år med krig i Ukraine: Angst, stress og trivsel i skolen fylder hos børn og unge på BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje23.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
På knap to år har BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje hos Børns Vilkår haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge om det, der fylder hos dem efter ankomsten til Danmark.
Ny undersøgelse: Skoleelever har det dårligere med sig selv og er mindre fysisk aktive, når de rammer udskolingen8.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børn og unge på de ældste klassetrin har dårligere livskvalitet end deres yngre skolekammerater – det gælder især for pigerne. I udskolingen er det mere end hver femte pige, der ikke er glad for, hvem hun er. Det viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår og Ole Kirk’s Fond, der udkommer i dag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum