Ovenpå ny eksport-rekord i 2022: Modebranchen er afmålt optimistisk trods usikre udsigter

Modebranchen leverede i 2022 endnu et rekordresultat på eksportmarkederne, men forude venter et udfordrende år. Branchens virksomheder forventer et hårdt første halvår, men regner alligevel med at fastholde samme omsætning i 2023 som sidste år. Det viser en ny analyse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.
I de kommende dage flokkes indkøbere, journalister og modevirksomheder i København, som en del af shows og messer under Copenhagen Fashion Week. Foto: Dennis Morton for DM&T

Den danske modebranche ser ud til at sætte endnu en rekord. De samlede tal for 2022 er endnu ikke gjort op, men allerede i november havde branchen sat eksport-rekord, og brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T) forventer, at eksporten af dansk tøj i 2022 rammer 43 mia. kroner. Det er 20 procent mere end i 2021, og over en tiårig periode er den danske modeeksport nidoblet.

Tallene kommer forud for Copenhagen Fashion Week, der åbner i dag og i de kommende dage samler indkøbere, pressefolk og modevirksomheder i København. Trods de positive 2022-tal, forventer branchen dog et udfordrende 2023.

”Modebranchen har gjort et flot comeback efter coronakrisen, og i 2022 fortsatte den positive udvikling. Men ikke alt er rosenrødt. Særligt i sidste kvartal af 2022 begyndte de danske modevirksomheder at mærke konsekvenserne af den globale økonomiske og politiske uro, og det påvirker også deres forventninger til 2023,” siger Michael Hillmose, international chef i DM&T og manden bag den nye analyse.

DM&T har spurgt organisationens medlemmer om deres aktuelle tilstand og syn på fremtiden. Hvor mere end halvdelen af virksomhederne oplevede fremgang i det forgangne halvår, forventer 39 procent tilbagegang i salget i første halvdel af 2023.

Branchens virksomheder peger blandt andet på inflation, valutakurser samt tilbageholdenhed i detailhandlen og blandt forbrugerne som nogle af de største udfordringer lige nu. Der er kort sagt mange hovedbrud, men det er efterhånden blevet hverdagskost i branchen. Coronanedlukninger blev afløst af leveringsproblemer og skyhøje fragtrater, ligesom nye nedlukninger i vigtige produktionslande og krigen i Ukraine har sat dybe spor.

”Branchen har vist sig enormt omstillingsparat og været i stand til at fastholde den langsigtede strategi i svære tider. En række af branchens virksomheder har fortsat stort fokus på at udvide på eksportmarkederne, grøn omstilling, digitalisering og på at styrke deres generelle markedsposition. Men vi kan udlede af undersøgelsen, at mange lige nu også har fokus på effektivisering og på at tilpasse forretningen til de aktuelle markedsvilkår,” siger Michael Hillmose.

Forventer omsætning på 2022-niveau

Den aktuelle situation ser også ud til at få betydning for branchens beskæftigelse. I undersøgelsen svarer 26 procent, at de forventer færre medarbejdere i det kommende halvår, hvilket står i skærende kontrast til billedet for et år siden, hvor kun to procent forventede færre medarbejdere.

Trods de talrige udfordringer svarer branchens virksomheder, at de forventer en omsætning for hele 2023 på samme niveau som sidste år. Michael Hillmose vurderer, at branchens virksomheder har taget ved lære af de forgangne kriser, og at de generelt er økonomisk og strategisk rustet til at komme igennem udfordringerne.

Det er dog ikke kun de globale økonomiske og politiske udfordringer, der præger branchens fremtid. DM&T vurderer, at den stigende politiske regulering af branchens bæredygtige initiativer, kommer til at få vidtrækkende indflydelse på modebranchen. Den stigende regulering kommer til udtryk i nationale initiativer, bl.a. Frankrigs lov om udvidet producentansvar, ligesom EU kommer til at diktere retningen for den grønne omstilling med den tekstilstrategi, der blev præsenteret i marts 2022.

”Traditionelt har branchen ikke været særligt reguleret, men der sker et skred nu. Bæredygtige initiativer er længere frivillige men reguleret ved lov. EU’s tekstilstrategi markerer et gearskifte, og det stiller helt nye krav til de danske modevirksomheder,” siger Michael Hillmose.

EU’s tekstilstrategi er ambitiøs og indeholder en række initiativer, der har til hensigt at forandre måden, vi designer, producerer og forbruger tøj på.

Analysen dækker udelukkende de danske modevirksomheder inden for engros og produktion. Den indeholder derfor ikke tal for detailhandlen.

Michael HillmoseInternational chef

Ansvarlig for Dansk Mode & Textils analyser. Michael er ligeledes ekspert i internationale forhold i mode- og tekstilbranchen, herunder eksport.

Tlf:22220408mhi@dmogt.dk

Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.

Hosebinderlauget optager tre nye bindebrødre – og åbner for kvinder13.6.2023 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I år byder det legendariske midtjyske Hosebinderlaug tre nye bindebrødre velkommen. Lauget samler og ærer de mænd, der har gjort en forskel for landsdelens historiske tekstilindustri, og samles hvert år til en ceremoni fyldt med traditioner. Men traditionerne står for fald efter 71 år, for laugets styrelse foreslår, at kvinder fra 2024 kan optages som bindesøstre. Noget som aldrig er sket før.

Brancheorganisation vil have danske mode- og tekstilvirksomheder med i nyt cirkulært initiativ8.8.2022 14:10:06 CEST | Pressemeddelelse

Et frivilligt sektorsamarbejde skal sætte yderligere skub i den cirkulære omstilling af den danske mode- og tekstilbranche til fordel for både klima og miljø. Samarbejdet blev i dag lanceret af miljøminister Lea Wermelin, og nu opfordrer branchens største organisation de danske virksomheder til at tilslutte sig for bl.a. at imødekomme kommende lovgivning og styrke deres konkurrenceevne.