Ovenpå kapitaltilførsel og nyt ejerskab: Årsregnskabet for Bellagroup giver stærk tro på fremtiden

Trods endnu et år kraftigt præget af COVID-19-restriktioner, viser det netop offentliggjorte 2021-regnskab for Bellagroup stærke, positive takter. Et travlt andet halvår med stor gæsteaktivitet mellem lockdowns kombineret med bl.a. en rekapitalisering på 120 mio. fra selskabets nye ejere giver et resultat på lidt over 47 mio. kr. før skat. Dermed styrkes troen på en ny, altomfattende strategi om at forme fremtidens bæredygtige platform for international hospitality i København.
Bella Arena åbnede i 2021 i forlængelse af Bella Center Copenhagen. I Baggrunden ses AC Hotel Bella Sky, som også er en del af Bellagroup. Foto: PR

Som central spiller i en branche lammet af lockdowns og rejserestriktioner, afspejler det netop offentliggjorte årsregnskab for Bellagroup – tidligere BC Hospitality Group – et 2021 præget af COVID-19-pandemiens fortsatte hærgen. Således var stort set samtlige forretningsaktiviteter suspenderet i første halvår af det forgangne år. Men selskabet, der driver Bella Center Copenhagen, Copenhagen Marriott Hotel, AC Hotel Bella Sky, Crowne Plaza Copenhagen Towers, samt egne eventformater som Bogforum og CIFF, brugte stilstanden til at starte helt forfra.

”Som for så mange andre har pandemien selvsagt givet anledning til frustrationer, men den har også affødt en helt unik mulighed,” siger CEO i Bellagroup, Christian Folden Lund, og uddyber:

”Vi har udnyttet et totalt driftsstop og en dyb krise til at gentænke hele vores forretning, organisation og strategi. Den mulighed har vi grebet, og med et nyt navn, nyt ejerskab i ryggen og en kapitaltilførsel fra sommeren 2021, føler vi, at vi står godt rustet til at kunne møde fremtidens udfordringer.”

Stærk tro på en mere bæredygtig forretning

Det er dog ikke kun omstruktureringen af virksomheden, der får Bellagroup til at kigge lyst på mulighederne forude. Det gør et stærkt forretningslyspunkt fra andet halvår af 2021 også. I månederne mellem de to lockdowns oplevede man, at både virksomhedskunder og gæster fra ind- og udland vendte tilbage langt hurtigere end ventet. Det giver en tro på, at forretningsgrundlaget for Bellagroups venues og hoteller stabiliseres i takt med, at flere lande siger farvel til restriktionerne.

”Allerede nu har vi fået etableret en stærk pipeline for 2022, 2023 og 2024. Den vokser fortsat i takt med, at både eksisterende og ny kunder får øjnene op for de ting, fremtidens Bellagroup kan tilbyde som katalysator for et København, der fortsat skal være en international topdestination for events, kongresser og hotelgæster,” siger Christian Folden Lund, og slutter:

”Det gælder både en spritny arena med plads til kulturoplevelser og key note-speakers, men også et ambitiøst commitment til bæredygtighed, som vi har holdt fast i og endda udbygget i løbet af nogle ellers svære år.”

Bellagroups mange bæredygtighedstiltag og åbningen af den nye DGNB-guldcertificerede Bella Arena i forlængelse af Bella Center Copenhagen beskrives i virksomhedens nyligt publicerede årlige ’Responsible Hospitality’-rapport, som kan læses her.

Fakta

• Årsregnskabet for Bellagroup viser et resultat før skat på 47,3 mio. kr. Resultatet er baseret på en rekapitalisering på 120 mio kr. fra Bellagroups nye ejerkreds, samt støtte fra statslige COVID-19-hjælpepakker. Fraregnes gældsreduktionen og hjælpepakkerne, samt øvrige engangsposter, ville resultatet lyde på et underskud før skat på 196 mio kr.

• Bellagroup har været hårdt ramt af COVID-19 med nedlukningsperioder og internationale rejserestriktioner, samt en deraf følgende udhuling af virksomhedens egenkapital.

• I juni 2021 fik selskabet nye ejere i form af en investorgruppe bestående af bl.a. Christian Riis-Hansen, Peter Korsholm og Martin Gaarn Thomsen, samt Nordea og Vækstfonden. Det skete som led i en stor redningspakke med tilsagn fra både investorer, bygningsejere og banken, hvilket resulterede i en samlet løsning omkring gældseftergivelse, huslejereduktioner og kapitaltilførsel fra den nye ejerkreds.

• I november 2021 skiftede BC Hospitality Group navn til Bellagroup for at signalere, at man fremadrettet bedre vil udnytte synergierne mellem hoteller, kongres- og mødefaciliteter.

• Samtidig påbegyndte arbejdet med at implementere en ny strategi med 12 konkrete projekter, der skal bidrage til at vækste Bellagroup og København som international topdestination via en bæredygtig platform for fremtidens hospitality.

• Med en aftagende pandemi, åbningen af Bella Arena og en stærk pipeline for 2022, 2023 og 2024, kigger Bellagroup nu positivt på fremtidens indtjeningsmuligheder.

Venuedelen består af kongres-, event- og mødedestinationerne Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tæller bl.a. CIFF x Revolver, Bogforum og Copenhagen Gaming Week.

Near, far, wherever you are: Titanic Live in Concert rammer Bella Arena med 76 mand stort symfoniorkester4.4.2024 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Tag med på en cinematisk atlanterhavsrejse gennem en af filmhistoriens mest legendariske kærlighedshistorier til Titanic Live in Concert. For første gang i Danmark præsenteres James Camerons mesterværk på det store lærred akkompagneret af et live symfoniorkester og kor, som løfter James Horners udødelige musik og Celine Dions titelhit ud på åbent følelseshav.

Kendt brancheprofil bliver ny hoteldirektør på AC Hotel Bella Sky3.4.2024 08:07:47 CEST | Pressemeddelelse

Med sine ikoniske, lænende tårne, 811 værelser og en prisvindende rooftop-restaurant er AC Hotel Bella Sky Copenhagen kendt langt ud over Danmarks grænser. Nu får landets andet største hotel ny General Manager i form af Jesper Olesen, tidligere Clarion & Comfort Hotel Copenhagen Airport, som skal fokusere og accelerere forretningsudviklingen. Den tidligere direktør helliger sig fejringen og repositioneringen af Bellagroups 5-stjernede Marriott-hotel i indre by ovenpå en ambitiøs opgraderingsrejse.

Ovenpå succesfuld premiere: Københavns Kommune forlænger støtten til Copenhagen Gaming Week7.3.2024 10:46:11 CET | Pressemeddelelse

Med et ønske om at bidrage til den fortsatte udvikling af Københavns nye, internationale festival for gaming og esport, har økonomiudvalget i Københavns Kommune bevilget en udmøntning til planlægning og afholdelse af Copenhagen Gaming Week på 2,5 mio kr. i 2025 og 2 mio. kr. i 2026. Hertil kommer en toårig pulje på 700.000 kr., som kommunen vil bruge på aktivering ifm. eventen.