Otte ud af ti borgere er tilfredse med deres forløb i jobcentrene
Jobcentrenes behandling af ledige borgere har i mange år været til offentlig diskussion. Senest har den nye SVM-regering, som en del af regeringsgrundlaget, lagt op til, at jobcentrene skal nedlægges.
Men en ny rapport fra forsknings- og analyseinstituttet VIVE viser, at langt størstedelen af de borgere, der kommer i Jobcenter København, overordnet set er tilfredse med deres forløb. Nærmere bestemt 79% af de borgere, der i rapporten går under betegnelsen ’udsatte’, og 78% af dem, der vurderes som værende ’job- og uddannelsesparate’. Blandt begge grupper udtrykker hele 89% tilfredshed med deres sagsbehandler, bedømt ud fra seneste samtale.
Det er tal, der glæder beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Jens-Kristian Lütken:
”Jobcentrene er jo til for de lediges skyld. Derfor er det afgørende, at borgerne oplever, at de bliver behandlet ordentligt og er tilfredse med den indsats, som de ansatte i jobcentrene udfører.”
Borgmesteren hilser rapportens fund særligt velkomne i en tid, hvor der har været meget blæst om jobcentrene:
”Jobcentrene har på det seneste været et udskældt område, hvor enkeltsager har fået lov til at dominere den generelle opfattelse af det gode stykke arbejde, der bliver udført af medarbejderne. Derfor håber jeg, at denne rapport kan være med til at nuancere billedet af borgernes tilfredshed med jobcentrene,” udtaler beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Jens-Kristian Lütken.
FAKTA OM RAPPORTEN
- Rapporten ”Borgeroplevelser af Jobcenter København, 2022” er udarbejdet af det nationale forsknings- og analyseinstitut VIVE.
- I forbindelse med udarbejdelsen af rapporten har VIVE’s medarbejdere gennemført interviews med 331 borgere på otte københavnske jobcentre fra september til december 2022.
- Undersøgelsen består af svar på syv forskellige spørgsmål. Herunder ”Hvor tilfreds er du med din samtale med din sagsbehandler?” og ”Hvordan føler du dig behandlet her i jobcenteret?”
- I rapporten er besvarelserne delt op på to forskellige grupper af borgere:
’Udsatte’ borgere (fx aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere og ressourceforløbsmodtagere) samt ’job- og uddannelsesparate’ borgere (uddannelseshjælpsmodtagere, jobparate kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere).
Kontakter
Martin Hessellund PetersenPressekonsulent i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune
Tlf:21 75 31 38x48r@kk.dkInformation om Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Københavns beskæftigelsesborgmester reagerer: ”Tiltrængt afbureaukratisering – men hvad forhindrer regeljunglen i at vokse igen?”24.6.2024 12:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsessystem er i dag kommet med deres anbefalinger til regeringen. Her følger en reaktion fra Jens-Kristian Lütken (V), der er borgmester for landets største beskæftigelsesforvaltning.
Modstandskraften over for ekstremisme og propaganda skal styrkes hos folkeskoleelever i Københavns udsatte boligområder20.3.2024 14:10:20 CET | Pressemeddelelse
Københavns Kommune har netop afsat en halv million kroner til et samarbejde med foreningen Brobyggerne om en særlig emneuge for folkeskoleelever i udsatte boligområder. Formålet er blandt andet at styrke elevernes evne til at tænke kritisk og indgå i positive fællesskaber.
Danmarks seks største byer til regeringen: Her kan der spares en milliard på jobcentrene8.11.2023 03:58:00 CET | Pressemeddelelse
Det står i regeringsgrundlaget, at der skal spares 3 milliarder kroner på beskæftigelsesindsatsen i landets 98 kommuner. Nu kommer Danmarks seks største byer med deres fælles bud på, hvor der kan spares en milliard.
Københavns Kommune indgår ”mini-trepart” med repræsentanter for arbejdsmarkedets parter om brug af virksomhedspraktik6.9.2023 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune er gået sammen med a-kasser, arbejdsmarkedets parter og virksomheder om at sætte en retning for den fremtidige brug af virksomhedspraktik for dagpengemodtagere i København.
Offentliggørelse af whistleblowerordningens konklusionsrapport om forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen26.4.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som led i varetagelsen af whistleblowerordningen har Borgerrådgiveren i Københavns Kommune modtaget og fulgt op på i alt syv indberetninger vedrørende forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Indberetningerne blev modtaget i perioden 26. januar til 25. februar 2022. De syv indberetninger angik forhold med relation til den daværende beskæftigelses- og integrationsborgmester. Citat fra Henrik Lund, administrerende direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune: ”Jeg er glad for, at vi nu har fået undersøgt de forhold, der tidligere har fundet sted i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Rapporten rejser kritik af blandt andet forskelsbehandling og et hårdt og dårligt arbejdsmiljø, som ikke har været sundt, og som ikke skulle have fundet sted. Det er vigtigt, at vi i forvaltningens nuværende ledelse kigger på, hvad vi i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen kan lære af det forløb, som whistleblowerordningens rapport afdækker, så
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum