Østjyske virksomheder belønnet med EU’s miljøpriser

Prisregn til østjyske virksomheder, da IDA uddelte EU’s danske miljøpriser 2018. Uddelingen markerer, at danske miljøprojekter er i teknologisk topform og bidrager til at opfylde FN’s bæredygtighedsmål. Miljøpriserne blev overrakt i går ved et arrangement i IDA-huset i København.

Der blev uddelt i alt fem miljøpriser i de tre kategorier ’bæredygtige produkter og services’, ’miljømanagement’ og ’bæredygtige processer, og hele tre østjyske virksomheder modtog priser i de forskellige kategorier. Prismodtagerne er alle virksomheder, som skiller sig markant ud i ambitionen om en mere bæredygtig klode.

Aduro A/S i Hasselager blev tildelt miljøprisen i kategorien ’bæredygtige produkter og services’ for udvikling af hybridovnen Aduro, der er Svanemærket og forener brændefyringens hygge og træpillefyringens miljøvenlige effektivitet på forbilledlig vis. Hybridovnen har automatisk optænding og kan ved træpillefyring startes og temperaturreguleres via en app. Den automatiske brændingsproces sikrer optimal forbrænding, og bidrager derfor til et forbedret indeklima. Brug af hybridovnen reducerer emissionerne ganske betragteligt i forhold til fyring i konventionel brændeovn, her er tale om en CO2-venlig varmekilde, der samtidig kan bruges som hyggeligt centrum i stuen.

Grundfos Biobooster A/S i Langå fik miljøprisen i kategorien ’bæredygtige processer’ for udvikling af DynaFilter, som er et procesudstyr til bæredygtigt genbrug af vand, kemi og energi i industrielle komponentvaskere. DynaFilter er et membranfilter, som er udviklet til brug i vaskeanlæg i den metalbearbejdende industri, men anlægget kan bruges i mange andre industrielle produktionsanlæg. Med DynaFilter opnås et stærkt reduceret vand- og kemikalieforbrug ligesom også energiforbruget reduceres.

Refurb ApS i Hornslet blev ligeledes tildelt miljøprisen i kategorien ’bæredygtige produkter og services’ for projektet ’Produktlivsforlængelse af it’. Virksomheden opkøber afskrevet og udfaset it-hardware, renoverer det og sælger det på det almindelige marked. Produktet giver en CO2-besparelse på 80 pct. set i forhold til nyproduceret it-hardware – ydermere giver det en ressourcebesparelse og affaldsminimering i overensstemmelse med principperne i cirkulær økonomi. Her er tale om en virksomhed, der arbejder seriøst med at systematisere genanvendelse af elektronik.

De to sidste prismodtagere var Egetæpper A/S, der fik miljøprisen for ’miljømanagement’ for projektet Sustainable Carpet Design og Malerfirmaet Beck & Jørgensen A/S, der modtog miljøprisen i kategorien ’bæredygtige produkter og services’ for udvikling af en vægmaling – CARE 5 – med både astma- og allergimærket ’Den Blå Krans’ og miljømærket ’Svanen’.

Om EU’s miljøpriser Formålet med EU’s miljøpriser er at fremme innovative og bæredygtige løsninger på miljøområdet. Priskonkurrencen er den mest prestigefyldte miljøpris i EU-regi og har to niveauer: Nationale prisuddelinger og en efterfølgende konkurrence på europæisk niveau. Den danske bedømmelseskomité uddeler i år priser for miljøforbedringstiltag indenfor kategorierne ’bæredygtige produkter og services’, ’miljømanagement’ og ’bæredygtige processer.

I Danmark forestås konkurrencen af IDA efter aftale med EU-kommissionen og Miljøministeriet.

Presserådgiver Tina Splidsboel - tlf. 60 666 700 - e-mail: tsp@ida.dk

Refurbs Peter Hove og vicedirektør i Miljøstyrelsen Søren Bukh Svenningsen