Østjyske kommuner er samlet set danmarksmestre i erhvervsvenlighed

Langt de fleste kommuner i Østjylland tilbyder de lokale virksomheder rigtige gode vilkår. Fire ud af 11 østjyske kommuner ligger i top ti på ranglisten i Dansk Byggeris årlige undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed 2018. Og yderligere tre kommuner er i top 20.

Med en placering som nummer fire, fem, syv og otte må Odder, Horsens, Favrskov og Syddjurs kommuner betegnes som meget attraktive at drive virksomhed i. Men også Hedensted, Silkeborg og Skanderborg følger godt med placeringer i top 20.

De flotte placeringer betyder, at kommunerne i Østjylland samlet set er er danmarksmestre i erhvervsvenlighed. Ingen andre af Dansk Byggeris ti regioner har fire kommuner i top ti.

- Jeg kan kun være meget tilfreds og ønske kommunerne tillykke. Det er vigtigt for virksomhederne, at kommunen giver dem gode vilkår, og vi har en fælles interesse. Konkurrencedygtige virksomheder skaber vækst og arbejdspladser og giver kommunerne råd til bedre skoler, plejecentre, veje og anden velfærd, som vi alle sammen nyder godt af, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher.

Han fremhæver, at Dansk Byggeri i Østjylland er glade for det tætte samarbejde med alle 11 kommuner. Det sker både på jævnlige møder med borgmestrene og Business Region Aarhus.

Flere kommunale investeringer
For eksempel scorer Odder Kommune højt i kommunale kendetegn. Kommunen har foretaget flere kommunale investeringer og har højere befolknings- og virksomhedstilvækst.

Kommunen har også forbedret sig, når det gælder erhvervsaffald. Kommunen har en ny model for aflevering af affald, så virksomhederne kan betale pr. besøg på genbrugspladsen.

Horsens har blandt andet udliciteret flere opgaver på de tekniske områder, sænket gebyret for byggesager og foretaget flere kommunale bygge- og anlægsinvesteringer.

Gode på enkelte områder
Der er også et par af kommunerne – Skanderborg og Randers - som har taget et gevaldigt op ad listen.

Og så er der nogle kommuner, som gør det rigtig godt på enkelte områder.

Randers ligger for eksempel i top tre på enkelte områder. Både når det gælder udbudspolitik og i forhold til åbningstider og gebyrer på erhvervsaffald.

35 pladser ned ad listen
Eneste negative ændring er Norddjurs Kommune, der har taget en gevaldig ruchetur ned ad listen. Hele 35 pladser er kommunen rykket ned og ender i år som nummer 47.

- Det er selvfølgelig ærgerligt, at kommunen er gledet så langt ned ad listen. Men en del af forklaringen er også, at andre kommuner har forbedret sig og overhaler indenom, siger Michael Ancher.

Sådan er Østjylland placeret på ranglisten

Kommuner

Ændring

Østjylland

Odder

Horsens

Favrskov

Syddjurs

Hedensted

Silkeborg

Skanderborg

Randers

Aarhus

Norddjurs

Samsø

Fakta om kommuneanalysen
Dansk Byggeri har i syv år taget temperaturen på de danske kommuners erhvervsforhold og udarbejdet en rangliste over erhvervsvenlighed.

Analysen er baseret på 30 forskellige parametre fordelt på syv overordnede temaer, der alle viser, hvor erhvervsvenlige, de enkelte kommuner er. Temaerne er: byggesagsbehandling, skatter og afgifter, udlicitering af driftsopgaver, erhvervsaffald, udbudspolitik, arbejdsmarked og uddannelse samt kommunale kendetegn som for eksempel kommunale investeringer og antallet af byggetilladelser.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher, telefon 40 30 43 70, michael@e-anker.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Østjylland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17, sth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk