Ørsted indvier drifts- og vedligeholdelsescenter for havvindmølleparker i Taiwan

Drift- og vedligeholdelsescenteret er det største i Asien og Stillehavsområdet målt på serviceret kapacitet og areal, samt det første i regionen med et grønt design. Ørsted har opbygget et fuldskala drifts-setup i Taiwan med et specialbygget servicefartøj, et lokalt taiwansk driftsteam og nybyggede faciliteter.
Mads Nipper, administrerende direktør i Ørsted (i midten); Per Mejnert Kristensen, Ørsteds nye regionsdirektør for Asien og Stillehavsområdet (nr. 4 fra højre); Christy Wang, landechef for Ørsted i Taiwan (nr. 5 fra venstre) og Shen Jong-chin, Taiwans vicepremierminister (nr. 5 fra højre) til ceremonien, hvor snoren til det nye center blev klippet over.

Ørsted, der er verdens førende selskab inden for havvind, indviede i dag sit drifts- og vedligeholdelsescenter for havvindmølleparker i Taiwan; Taiwan Offshore Wind Farms Operations and Maintenance Hub. Centret, der ligger på havnen i Taichung, er det første grønne center af sin art og det største i Asien og Stillehavsområdet, målt på både størrelse og serviceret kapacitet. Centret er blevet bygget for at servicere fire havvindmølleparker i Greater Changhua med en samlet kapacitet på omkring 2,4 GW.

Blandt de mange prominente gæster, der deltog i indvielsen, var Shen Jong-chin, vicepremierminister; Hung Sun-han, juridisk rådgiver; Chen Su-yueh, juridisk rådgiver; Yan Li-min, viceformand i Taichungs byråd; Chen Rong-cong, formand for Taiwans internationale havneselskab (Taiwan International Ports Corporation, Ltd.); en række udenlandske repræsentanter, samt Mads Nipper, administrerende direktør i Ørsted, og Per Mejnert Kristensen, Ørsteds nye regionsdirektør for Asien og Stillehavsområdet.

Med udgangspunkt i vores brancheførende forretningsmodel oprettede Ørsted i 2018 en drifts- og vedligeholdelsesorganisation i Taiwan med en strategisk plan om at etablere drift og vedligehold i fuld skala, hvilket ikke er set før i Taiwan. Vi har taget vores enestående drifts- og vedligeholdelsesekspertise med os til Taiwan ved at uddanne et lokalt drifts- og vedligeholdelsesteam bestående af teknikere og driftsingeniører, søsætte et specialbygget servicefartøj (SOV) og investere i opførelsen af et drifts- og vedligeholdelsescenter i verdensklasse. Disse tiltag, samt betragtelige investeringer i drifts- og vedligeholdelsesorganisationen, viser, at Ørsted er klar til at levere den højeste kapacitet, den bedste kvalitet og den højeste driftssikkerhed på vores havvindmølleparker i Taiwan.

Mads Nipper, administrerende direktør i Ørsted, siger: ”Taiwan er vores første marked i Asien og Stillehavsområdet, og det er her, vores regionale hovedkvarter ligger. Med en kapacitet på 1,82 GW og mere end 5,6 GW på projekter i pipeline kommer vi til at bidrage væsentligt til Taiwans energiomstilling. Indvielsen af vores nye drifts- og vedligeholdelsescenter, som er det første driftsanlæg, vi har opført uden for Europa, og den betragtelige investering, vi har foretaget i dette marked, viser vores langsigtede engagement i Taiwan og vores vision om at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi.”

Christy Wang, landechef for Ørsted i Taiwan, siger: ”Ørsted har lige fra starten arbejdet målrettet på at dele vores mere end 30 års knowhow og ekspertise i Taiwan ved at implementere vores brancheførende forretningsmodel til at bygge og drive havvindmølleparker. Det unikke drifts- og vedligeholdelsescenter, det specialbyggede fartøj og det taiwanske drifts- og vedligeholdelsesteam er stærke eksempler på, hvordan vi sikrer en stabil, grøn energiproduktion, og hvordan vi baner vejen for havvind i hele vindmølleparkens levetid. Vi vil fortsat være Taiwans mest pålidelige partner inden for grøn energi, og vi vil blive ved med at udvikle branchen for at skabe værdi.”

Drifts- og vedligeholdelsescentret, der er opført efter Ørsteds globale standarder for drift og vedligehold, skal stå for havvindmølleparkernes daglige drift, sikre optimal produktion af ren energi og administrere sikkerheden i forhold til det arbejde, som drifts- og vedligeholdelsesteamet udfører. Desuden anvender centret lokalt fremstillede, energibesparende og bæredygtige materialer for at reducere vores CO2-aftryk, hvilket gør det til Ørsteds mest bæredygtige drifts- og vedligeholdelsescenter og bidrager til Ørsteds mål om at være CO2-neutral i 2025. Centret lever også op til kravene til certificeringsniveauet guld i den amerikanske standard Leadership in Energy and Environmental Design (LEED).

For at understrege, hvor vigtigt det er at dele viden om grøn energi, har Ørsted også oprettet et uddannelsescenter, hvor lokale beboere og andre interessenter kan lære om havvind, hvilket forhåbentlig vil inspirere den næste generation af fagfolk og talenter.

Vigtige fakta om drifts- og vedligeholdelsescentret

• 25. februar 2020: 20-årig lejeaftale underskrives med Taichung Havn, der administreres af Taiwan International Ports Corporation
  • 22. september 2020: Første spadestik til drifts- og vedligeholdelsescentret tages
  • 5. maj 2021: Taiwanske drifts- og vedligeholdelsesteknikere starter otte måneders oplæring på idriftsatte vindmølleparker i Storbritannien
  • 27. juni 2022: Bygningerne står klar til indflytning
  • 2. august 2022: Drifts- og vedligeholdelsescenteret indvies
  • Areal: 7.868,15 m2
  • Kapacitet: 80 personer
  • Bygningsdesign: MOH Associates Inc., et lokalt selskab i MAA-koncernen
  • Bygge- og anlægsarbejde: Lung Ming Green Energy Technology Engineering Co Ltd.
  • Grønne løsninger:

-       60 % af de anvendte materialer er certificeret som bæredygtige og genanvendelige og er indkøbt lokalt

-       Solceller og regnvandsanlæg installeret

-       Ladestandere til elbiler installeret

Om Leadership in Energy and Environmental Design (LEED)

LEED er et certificeringsprogram for sunde, effektive og CO2- og omkostningsbesparende grønne bygninger. En LEED-certificering er et globalt anerkendt symbol på bæredygtighed og høj kvalitet. Læs mere på LEED.

Ørsted Taiwan Media Relations

Rachel Chan

racch@orsted.com

Ørsted Group Media Relations

Boris Ajeganov

boraj@orsted.com

Om Ørsted i Taiwan

Idriftsat projekt

• Ørsted er hovedaktionær (35 %) i Taiwans første kommercielle havvindprojekt, Formosa 1, som blev udvidet fra en kapacitet på 8 MW til 128 MW i 2019.

Projekter under opførelse

• Havvindmølleparkerne Greater Changhua 1 & 2a ligger 35-60 kilometer ud for kysten i Changhua County og kan med en kapacitet på ca. 900 MW levere ren energi til en million husstande i Taiwan.

Udviklingsprojekter

• Ørsted vandt på auktion i juni 2018 retten til at bygge havvindmølleparkerne Greater Changhua 2b & 4 med en kapacitet på 920 MW og underskrev i juli 2020 en langsigtet elkøbsaftale med Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited (TSMC). Greater Changhua 2b & 4 begynder at producere strøm i 2025/2026, forudsat at nettet er tilgængeligt, og at Ørsted træffer en endelig investeringsbeslutning.
  • Ørsted har projekter med en kapacitet på 5.6 GW i pipeline. Vi har påbegyndt miljøundersøgelser på Xu Feng 1, 2 og 3-havvindprojekterne, som ligger 37-62 kilometer ud for Changhua Countys kyst og har en samlet potentiel kapacitet på 2.1 GW. Havvindprojekterne Wo Neng 1 & 2 ligger 42 km ud for Taichungs kyst og har en potentiel kapacitet på 3 GW. Ørsted vil med Xu Feng- og Wo Neng-projekterne og sit 570 MW store Greater Changhua 3-projekt, der allerede har opnået VVM-godkendelse, spille en aktiv rolle i den kommende udvikling af havvindområder.

Ørsted er verdens førende virksomhed inden for havvind og har installeret over 1.600 havvindmøller med en samlet kapacitet på 7,6 GW og har yderligere 3,5 GW under opførelse (herunder Greater Changhua 1 & 2a). Det er Ørsteds ambition at installere i alt 30 GW havvind globalt inden udgangen af 2030 og i alt 50 GW vedvarende kapacitet på tværs af teknologier.

Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker, bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg samt anlæg til produktion af vedvarende brint og grønne brændstoffer. Desuden leverer Ørsted energiprodukter til sine kunder. Ørsted er det eneste energiselskab i verden med en videnskabeligt baseret målsætning om netto-nuludledning. Målsætningen er valideret af Science Based Targets initiative (SBTi). Derudover sigter Ørsted mod, at alle nye grønne energiprojekter, som selskabet sætter i drift, skal have en netto-positiv biodiversitetspåvirkning senest i 2030. Ørsted er kåret som verdens mest bæredygtige energiselskab i 2022 i Corporate Knights’ Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder og rangerer på klimaorganisationen CDP’s A-liste for sin globalt førende indsats mod klimaforandringer. Ørsted har 7.016 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktier er noteret på Nasdaq Copenhagen (Orsted). Selskabet havde i 2021 en omsætning på 77,7 mia. kr. Du kan læse mere om Ørsted på orsted.com eller ved at følge os på Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter.

Ørsted indvier det største drifts- og vedligeholdelsescenter for havvindmølleparker i Asien og Stillehavsområdet, der skal sikre optimal kapacitet og driftssikker elektricitet på vores havvindmølleparker i Greater Changhua.