Ørsted indtræder i Global Offshore Wind Alliance for at hjælpe regeringer med at realisere havvinds fulde potentiale

Ørsted er det første energiselskab, der slutter sig til Global Offshore Wind Alliance (GOWA), som har til formål at understøtte en hurtigere udbredelse af havvind og skabe et globalt fællesskab for handling.

GOWA er en ny global organisation, der samler regeringer, den private sektor, internationale organisationer og andre interessenter om det fælles formål at accelerere udbredelsen af havvind. Alliancen blev etableret sidste år på COP27 af Det Internationale Agentur for Vedvarende Energi (IRENA), Global Wind Energy Council (GWEC) og den danske regering.

Mads Nipper, koncernchef og administrerende direktør for Ørsted, siger: "GOWA rummer et enormt potentiale, fordi alliancen gør det muligt for lande og regeringer at dele erfaringer og fremme de bedste løsninger inden for havvind og dermed spare værdifuld tid i den hårdt tiltrængte globale udbygning af havvind. I Ørsted er vi glade for, at vi gennem GOWA kan bidrage med vores viden og erfaring og dermed hjælpe regeringer med en hurtigere udbygning af havvind og høste de mange fordele, der er for klima, natur og lokalsamfund."

Han fortsætter: "I dag tager det ofte længere tid at planlægge en havvindmøllepark end at bygge den. Det er nødvendigt, at regeringer og den private sektor samarbejder om at skabe et incitamentsskabende lovgivningsgrundlag og effektivisere godkendelsesprocesserne. Med GOWA kan vi fremskynde udbredelsen af havvind og hjælpe nye markeder med at komme godt i gang. Jeg vil opfordre vores kolleger i branchen til også at slutte sig til GOWA og dele deres erfaringer."

Alliancens medlemslande omfatter Australien, Belgien, Colombia, Danmark, Tyskland, Irland, Japan, Holland, Norge, Portugal, Spanien, Saint Lucia, Storbritannien og USA, og flere lande forventes at slutte sig til.

Havvinds uudnyttede potentiale
Ifølge prognoser fra Det Internationale Energiagentur (IEA) og IRENA er der behov for at installere en kapacitet på 2.000 GW havvind inden 2050 for at holde den globale temperaturstigning på maksimalt 1,5 °C og opnå en nettoudledning på nul inden 2050. Ifølge en analyse fra Verdensbanken af det globale vindatlas’ kortlægning af havvindressourcer, kan der teknisk set udvindes mere end 71.000 GW havvindkapacitet på verdensplan. Alligevel var den globale installerede havvindkapacitet kun 57 GW i 2021.

Ved at slutte sig til GOWA ønsker Ørsted at formidle sin viden og fremme de bedste løsninger og på den måde bidrage til at realisere alliancens ambition om en installeret havvindkapacitet på mindst 380 GW i 2030 og en stigning i den installerede kapacitet på mindst 70 GW om året fra 2030.

Ørsted Media Relations
astou@orsted.com

Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker, bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg samt anlæg til produktion af vedvarende brint og grønne brændstoffer. Ørsted rangerer på CDP's A-liste for sin globalt førende indsats mod klimaforandringer og var det første energiselskab i verden, der fik sit videnskabeligt baserede mål om netto-nuludledning godkendt af Science Based Targets initiative (SBTi). Ørsted har ca. 8.000 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktier er noteret på Nasdaq Copenhagen (Orsted). Selskabet havde i 2022 en omsætning på 132,3 mia. kr. (17,8 mia. euro). Du kan læse mere om Ørsted på orsted.com eller ved at følge os på Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter.