Ørsted er fortsat verdens mest bæredygtige energiselskab – udgiver nu håndbog om klimalederskab

Ørsted rangerer for fjerde år i træk som verdens mest bæredygtige energiselskab i 2022-udgaven af Corporate Knights’ Global 100-indeks over de mest bæredygtige virksomheder i verden. I den forbindelse udgiver Ørsted nu en håndbog om klimalederskab, som giver anvisninger til, hvordan regeringer og virksomheder kan bidrage til en hurtigere udbygning af vedvarende energi.

Det canadiske analyseinstitut og erhvervsmagasin Corporate Knights har netop udgivet deres årlige Global 100-indeks, som rangerer verdens mest bæredygtige virksomheder.

Her rangerer Ørsted for fjerde år i træk som verdens mest bæredygtige energiselskab.

Det danske energiselskab har i løbet af de seneste 10 år været i stand til at transformere sin forretning fra fossile brændstoffer til vedvarende energi hurtigere end noget andet større energiselskab. Undervejs har Ørsted udviklet sig til et af verdens førende selskaber inden for udbygningen af grøn energi. Mads Nipper, administrerende direktør i Ørsted, siger:

”Jeg er glad for, at Ørsted igen er anerkendt som det mest bæredygtige energiselskab i verden – endda som et af de mest bæredygtige selskaber overhovedet. Vi har transformeret vores virksomhed fuldstændigt for at komme derhen, hvor vi er i dag, og jeg er overbevist om, at bæredygtighed vil være en grundlæggende forudsætning for alle virksomheder om kun få år. Et benchmark som Corporate Knights' Global 100 skaber en ambition om at nå til tops og spiller på den måde en vigtig rolle i at fremme virksomheders arbejde med bæredygtighed.”

Ny håndbog skal sætte gang i klimahandling
I forbindelse med offentliggørelsen af Global 100-indekset har Ørsted udgivet en håndbog om klimalederskab: ’Getting on track for 1.5 °C – How governments and businesses can supercharge decarbonisation’.

For 2022 bliver et år, hvor regeringer skal revidere deres løfter fra COP26, og hvor investorer og forbrugere sandsynligvis vil øge kravene til virksomheders klimaindsats. Her anviser og peger håndbogen på en række indsatsområder, hvor regeringer og virksomheder kan omsætte deres klimaambitioner til konkrete handlinger, der kan sætte yderligere fart på reduktionen af CO2.

”At tage de nødvendige skridt for at holde sig inden for en temperaturstigning på 1,5 °C handler i bund og grund hverken om teknologi eller økonomi. Det handler om lederskab, og vi har ikke en måned, uge eller dag at spilde. Det seneste år har vi set et boom i regeringers og virksomheders klimaambitioner, og 2022 må blive året, hvor ambitionerne omsættes til handling,” siger Mads Nipper. Han fortsætter:

”Energi er stadig ansvarlig for over 70 % af de globale CO2-udledninger. Uden øjeblikkelig handling vil verden ikke være i stand til at halvere udledningerne inden 2030, og vores forsøg på at begrænse den globale temperaturstigning til under 1,5 °C går tabt. Som grøn foregangsvirksomhed har vi set, hvad der kan forsinke reduktionen af CO2 i verdens energisystemer, og vi ved, hvad der skal til for at sætte fart på den globale klimaindsats. Den viden vil vi gerne dele.”

I den nye håndbog peger Ørsted på aktuelle problemstillinger, som offentlige og private ledere skal løse her og nu.

Et nøgletiltag for regeringer er at sætte højere mål for udbredelse af vedvarende energi og skabe hurtigere og mere forudsigelige godkendelsesprocesser, der muliggør en hurtigere udbygning af vedvarende energi, som også understøtter en forbedring af biodiversiteten.

Blandt virksomheder er et presserende tiltag at fastsætte videnskabeligt baserede målsætninger for netto-nuludledning og reducere mindst 90 % af drivhusgasudledningerne, før der gøres brug af klimakompensation.

Ifølge Ørsted kan den grønne omstilling af verdens energisystemer ikke kun reducere CO2-udledningen, men også skabe økonomisk vækst, revitalisere lokalsamfund og have en netto-positiv biodiversitetspåvirkning.

Ørsted er anerkendt af CDP som en global klimaleder og blev i oktober 2021 valideret af SBTi som det første og stadig eneste energiselskab i verden, der har et videnskabeligt baseret mål for netto-nuludledning.

Om Global 100-indekset
Corporate Knights’ Global 100-indeks er en årlig rangordning af verdens 100 mest bæredygtige selskaber. Selskaberne i indekset udgør den øverste 1 % i verden baseret på deres indsats inden for bæredygtighed. Indekset går på tværs af sektorer som industri, finans, IT, forbrugsvarer og sundhed.

For at bestemme 2022-ranglisten har Corporate Knights analyseret og sammenlignet 6.914 virksomheder med en omsætning på mere end USD 1 mia. (svarende til 6,5 mia. kroner) på baggrund af op til 24 bæredygtighedsparametre.

Ørsted rangerer som verdens mest bæredygtige energiselskab på 2022 Global 100-indekset for fjerde år i træk og indtager en 7. plads på tværs af alle sektorer. Ørsted er dermed fortsat rangeret i den absolutte top af bæredygtige selskaber på verdensplan.

Corporate Knight’s metodologi bag 2022-indekset kan findes her.

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Video med Mads Nipper, der kommenterer på behovet for at omsætte ambitioner til handling.

99 55 67 39
astou@orsted.dk

Illustration af Ørsteds nye håndbog om klimalederskab
En af Ørsteds havvindmølleparker

Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker, bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg samt anlæg til produktion af vedvarende brint og grønne brændstoffer. Derudover leverer Ørsted energiprodukter til sine kunder. Ørsted er det eneste energiselskab i verden med en videnskabeligt baseret målsætning om netto-nuludledning. Målsætningen er valideret af Science Based Targets initiative (SBTi). Ørsted er kåret som verdens mest bæredygtige energiselskab i 2022 i Corporate Knights’ Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder og rangerer på klimaorganisationen CDP’s A-liste for sin globalt førende indsats mod klimaforandringer. Ørsted har 6.672 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktier er noteret på Nasdaq Copenhagen (Orsted). Selskabet havde i 2020 en omsætning på 52,6 mia. kr. (7,1 mia. euro).

Ørsted og ARK Nature går forrest for at genskabe marint liv gennem presserende tiltag inden for klima og biodiversitet17.5.2022 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt partnerskab mellem Ørsted og ARK Nature tester som det første projekt nogensinde muligheden for at genskabe livsvigtig biodiversitet i havet i takt med, at den globale omstilling til vedvarende energi tager fart. Ét indledende fokus er at genoprette rev med skaldyr, der er essentielle for den økologiske genopretning af Nordsøen, og at bruge erfaringerne fra projektet til at udvikle de bedste måder, hvorpå arbejdet kan skaleres på globalt plan for at sikre en samlet netto-positiv påvirkning af naturen i forbindelse med opførelsen af havvindmølleparker. Biodiversiteten, som er livsnødvendig for liv på jorden, forsvinder med alarmerende hastighed. Denne akutte globale krise er tæt forbundet med klimakrisen. Tiden er hastigt ved at løbe ud for begge disse udfordringer, og vores indsats for at løse dem skal gå hånd i hånd. Det betyder, at vi skal finde løsninger, hvorigennem naturen og vedvarende energiinfrastruktur kan eksistere side om side, samtidig med at vi fremskynder den grønn

Ørsted and ARK Nature to pioneer marine rewilding – combining urgent efforts on climate and biodiversity17.5.2022 09:15:00 CEST | Press release

New partnership between Ørsted and ARK Nature pioneers testing the potential of rewilding principles to restore vital ocean biodiversity as we speed up the global transition to renewable energy. One initial focus is restoring shellfish reefs that are fundamental to ecological restoration in the North Sea, and to use learnings from the project to develop the best ways to scale up work globally to ensure an overall net-positive impact on nature when building offshore wind farms. Biodiversity, our life-support system, is disappearing at an alarming rate. This urgent global crisis is deeply connected to the climate emergency. We’re rapidly running out of time on both challenges and our efforts to solve them must go hand in hand. This means finding ways for nature restoration and renewable energy infrastructure to co-exist as we look to accelerate the global green transition. Ørsted is the global leader in offshore wind and the world’s most sustainable energy company, with an ambition to de

North Sea Energy Island consortium unveils Arup as lead engineering partner10.5.2022 08:00:00 CEST | Press release

Ørsted + ATP have appointed Arup as technical advisor for its North Sea Energy Island project in Denmark, the world’s first artificial island designed to harvest the sustainable wind energy potential in the North Sea. Arup has been an advisor on a long list of prominent Danish infrastructure projects like the Øresund Bridge, the Fehmarnbelt Fixed Link, and the Cityringen Metro in Copenhagen.

Ørsted förvandlar havsbaserade vindkraftverk till fristäder för koraller4.5.2022 08:52:18 CEST | Pressemeddelelse

Ørsted, världens mest hållbara energiföretag, planerar nu världens första försök att stödja korallrev genom att odla koraller på fundament till havsbaserade vindkraftverk. Tillsammans med taiwanesiska partners kommer företaget att testa konceptet i Taiwans tropiska vatten redan i sommar. Syftet är att avgöra om koraller kan odlas framgångsrikt på fundamenten till havsbaserade vindkraftverk och att utvärdera den potentiella positiva effekten för den biologiska mångfalden om initiativet skalas upp. Enligt FN:s miljöprogram är korallrev livsmiljöer för uppskattningsvis 32 % av alla marina arter och gynnar, direkt eller indirekt, 1 miljard människor över hela världen. Men den globala uppvärmningen ökar havsytans temperatur, som kan skapa en blekningseffekt som hotar överlevnaden för de ekosystem som tropiska korallrev understöder. Det bidrar i sin tur till den globala krisen för den biologiska mångfalden. Klimatförändringarna är på väg att bli den största drivkraften för förlust av biologi