Organisationstalent, arbejdskapacitet og fortælleglæde

KVINFO kan 1. september fejre jubilæum for en af Danmarks største kapaciteter inden for formidling af kvindebevægelsens og ligestillingens historie – specialkonsulent Jytte Nielsen.

Jytte Nielsen i fortællerrollen

Jytte Nielsen har med sit sjældne organisationstalent og store arbejdskapacitet ydet afgørende bidrag både til KVINFOs vidensformidling og til den strategiske ledelse i den periode, hvor institutionen voksede fra en lille til en mellemstor organisation.

Tydeligst er hendes fingeraftryk på den digitaliseringsatning, der i kraft af unikke søgefaciliteter har gjort subsitet ”Ligestillingens historie” på kvinfo.dk til guldgrube i undervisnings- og forskningssektoren. Svendestykket er Tidsskrifter 1885-1920, hvor nøglekilderne til konstruktionen af det ligestillingsdanmark, vi kender, serveres på en sølvbakke online for studerende og forskerne, der tidligere måtte bruge år og dag i arkiverne.

Undervejs er litteraten Jytte Nielsen blevet en kyndig kender af den danske kvindebevægelses historie – en ekspertise, som hun har delt gavmildt ud af, blandt andet som en levende og smittende fortæller på en landsdækkende foredragsturne i forbindelse med 100-året for kvindevalgret i 2015, og som er omsat en række artikler i danske og internationale publikationer.

Email: niels.bak.henriksen@kvinfo.dk

www.kvinfo.dk
www.kvinfo.org

Jytte Nielsen i fortællerrollen

KVINFO er samlingsstedet for forskning, viden og information om den moderne ligestillingsdiskussion, nationalt og internationalt.

Kvindelige folketingspolitikere: Vi udsættes for digital chikane8.3.2018 06:00pressemeddelelse

Grove skældsord, nedgørende kommentarer om udseende, vægt og køn og regulære trusler om drab og voldtægt. Kvindelige folketingspolitikere på tværs af partierne beretter om tilsvininger og trusler på de sociale medier i en interviewundersøgelse, som Amnesty International og KVINFO har lavet. De to organisationer bruger 8. marts til at sætte digital chikane på dagsordenen for at sikre, at kvinders sikkerhed på internettet styrkes.