Organisationer i samlet opråb til regeringen: Forbyd minkavl permanent!

Fem dyreværns- og miljøorganisationer opfordrer i dag i et åbent brev indtrængende regeringen til at forbyde minkavl permanent. Det bør ske af hensyn til både dyrene, folkesundheden og miljøet. Og beslutningen bør træffes til efteråret, mens burene stadig står tomme.

“Kære Regering - hvilken vej vælger I?” Spørgsmålet er overskriften i en helsidesannonce indrykket i Politiken af fem dyreværns- og miljøorganisationer. Budskabet er klart: Regeringen bør indlede det kommende folketingsår med at forbyde minkavl permanent. Ifølge organisationerne vil det være en historisk fejltagelse, hvis burene igen fyldes med mink:

- Danmark står ved en historisk skillevej. Vi kan enten tillade genetableringen af en dyreproduktion, som er og bliver uforenelig med god dyrevelfærd - eller vi kan stille os på den rigtige side af historien og forbyde minkavl permanent. Vi håber inderligt, at regeringen vil træffe en beslutning, som Danmark kan være stolt af”, udtaler Joh Vinding, direktør hos Anima.

Mange tungtvejende argumenter
I det åbne brev, som er direkte stilet til henholdsvis fødevareminister, Rasmus Prehn, sundhedsminister, Magnus Heunicke og miljøminister Lea Wermelin, peger de fem organisationer på, at et forbud mod minkavl ikke kun er det rigtige af hensyn til dyrene, men også af hensyn til folkesundheden og miljøet.

Minkfarme udgør en risiko for fremtidige sygdomsudbrud og pandemier, fordi de kan være reservoirer for vira, som kan mutere i minkene og dernæst springe til mennesker. Det gælder coronavira, men også influenzavira, som mink er modtagelige overfor.

Desuden er minkfarme en kilde til forurening, idet de udleder store mængder ammoniak og fosfor. Nedlukningen af minkfarmene er således særdeles gavnlig for den danske natur og miljø, og har blandt andet bragt Danmark tættere på at kunne leve op EU’s krav om 24% reduktion i ammoniakudledningen, som allerede skulle have været nået i 2020.

For Dyrenes Beskyttelse er det dog stadig dyrevelfærden, der vejer tungest:

- Der er rigtig mange gode grunde til aldrig af avle mink igen. Vigtigst er dog, at mink er aktive rovdyr, som i minkfarmene tilbringer hele deres liv i meget små og golde trådbure, hvor de er afskåret fra at udfolde deres basale naturlige adfærd og få opfyldt deres behov. Med et permanent forbud vil Danmark komme i bølgen af lande, der tager dyrenes velfærd alvorligt og stopper denne produktion af i går, siger Birgitte Iversen Damm, chefkonsulent for landbrugsdyr og mink hos Dyrenes Beskyttelse.

World Animal Protection istemmer:

- Minkavl er en ondskabsfuld produktionsform, hvor vilde rovdyr holdes indespærret i små bure blot for at blive til pels. Det er absurd, at et land som Danmark, der gerne vil være kendt for en høj dyrevelfærdsstandard overhovedet overvejer, at der sættes gang i produktionen igen. Vi håber, at den danske regering træffer den eneste rigtige beslutning – et permanent forbud mod minkavl, udtaler Esben sloth, kampagnechef hos World Animal Protection Danmark.

Hos DOSO pointerer man, at en genstart af dansk minkavl ikke kun er uetisk men også udsigtsløs:

- Levende dyr i små bure er utilladeligt, og burde have været forbudt for længe siden. Desuden har et meget stort flertal i EU-parlamentet netop vedtaget, at EU-kommissionen skal arbejde for, at brug af bure i landbrugsproduktionen skal være slut i 2027. At genopstarte en minkproduktion i Danmark vil ikke kun være uetisk, men også spild af
penge og kræfter. Et permanent forbud har aldrig ligget mere lige for, end det gør nu, siger Peter Mollerup, formand for DOSO.

Endeligt kalder Greenpeace et permanent forbud mod minkavl for “en no-brainer”:

- Regeringen bør sætte hensynet til folkesundheden, miljøet og Danmarks ekstremt pressede natur højere end hensynet til den industrielle produktion af dyr. Forskere har i årevis advaret om, at dyrefabrikker er de perfekte rugekasser for nye vira, og i frisk erindring om, hvor dyrt det kan blive for vores samfundsøkonomi, burde det nu være en no-brainer for regeringen at forbyde minkproduktion i Danmark én gang for alle, siger Kristine Clement, kampagneleder for landbrug og skov hos Greenpeace.

About Anima

Subscribe to releases from Anima

Subscribe to all the latest releases from Anima by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Anima

Aarhus er snublende nær et forbud mod turbokylling1.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

I går tilkendegav et bredt flertal i Aarhus Kommunes byråd deres støtte til en indstilling om at forbyde indkøb af turbokyllinger. Forslaget blev stillet af SF og Thure Hastrup og er nu sendt til videre drøftelse hos Magistraten. Beslutningen glæder dyreværnsforeningen Anima: "Jeg er virkelig glad for at Aarhus ser ud til at blive frontløber på denne udvikling. Kyllinger skal ikke pines, og med en ny politik, vil Aarhus sende et klart signal om, at turbokyllinger bare ikke er ok” siger, Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.