Organisationer i fælles opråb: Stop logningen

I et personligt brev til samtlige folketingsmedlemmer opfordrer en række organisationer nu politikerne til at stoppe masseovervågningen af danskerne

I næste uge skal justitsminister Nick Hækkerups lovforslag om regler for logning af teledata førstebehandles, og forud for det er en række fagforeninger, menneskeretsorganisationer og juridiske foreninger gået sammen om en fælles appel om at stoppe logningen.

Logning, som indsamlingen af borgernes teledata kaldes, dækker blandt andet over oplysninger om, hvornår og til hvem et opkald er foretaget, eller hvem der er sms'et til. Det inkluderer også, hvor i landet det er foregået, og hvor lang tid opkaldet har varet.

Flere domme fra EU-Domstolen har slået fast, at denne praksis er i strid med EU's regler, og derfor har regeringen forsøgt at lave et nyt regelsæt.

Ifølge Amnesty International, IDA, Justitia, DM, DataEthics, Dansk IT, Prosa, Danske IT-Advokater, Borgerretsfonden, Danske Advokater, Retspolitisk Forening og forsker i digital forvaltning Hanne Marie Motzfeldt vil det nye forslag ikke ændre på overvågningen af alle danskere.

Formand for IDA, Thomas Damkjær Petersen, håber, at brevet vil få politikerne til at tænke sig om en ekstra gang.

”EU-Domstolen har i tre domme gjort det klart, at generel og udifferentieret logning af alle borgeres telefonsamtaler er urimelig og i strid med privatlivets fred. Det er vi enige i, og vi mener, at det er uacceptabelt, at alle borgere skal mistænkeliggøres og overvåges. Det er en grundlæggende del af at leve i et frit land, at vi kan bevæge os frit rundt og ringe til, hvem vi har lyst,” siger han.

Justitsministerens lovforslag skal førstebehandles tirsdag i næste uge.