Ordrebøgerne tynder ud i installationsbranchen under coronakrisen

Allerede i de første dage af coronakrisen begyndte efterspørgslen at falde i landets el- og vvs-installationsvirksomheder. Det viser nye konjunkturtal fra Danmarks Statistik. Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne forventer man, at denne udvikling i høj grad vil tage fart i april.
Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Den delvise nedlukning af Danmark på grund af coronakrisen kan aflæses direkte i ordrebøgerne hos landets el- og vvs-installationsvirksomheder. Det viser det såkaldte konjunkturbarometer fra Danmarks Statistik, som netop er blevet offentliggjort.

Selvom størstedelen af virksomhedernes besvarelser er indsamlet før pressemødet, hvor statsminister Mette Frederiksen annoncerede en delvis nedlukning af landet, kan man både for el-og vvs- og blikkenslagervirksomhederne se de første tegn på, at kunderne er holdt op med at ringe.

”Tallene forandrer sig hurtigt. Manglen på efterspørgsel bliver betragtet som en produktionsbegrænsning hos 13 procent af el-installationsvirksomhederne og hos 16 procent af vvs- og blikkenslagervirksomhederne i marts – i februar var disse tal på henholdsvis 11 og 12 procent,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Hun forventer, at udviklingen vil blive endnu mere markant de kommende uger.

”Der er ingen tvivl om, at april-tallene vil være langt mere påvirkede. Undersøgelsen fra Danmarks Statistik er sendt ud til virksomhederne på et tidspunkt, hvor den fulde effekt af regeringens tiltag mod COVID-19 endnu ikke var kendt. Derudover får flere virksomheder også problemer med at fortsætte arbejdet i takt med at flere og flere restriktioner kommer til, hvilket i sidste ende kan tvinge virksomhederne til fyringer,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Også for bygge- og anlægsbranchen som helhed kan man direkte aflæse konsekvenserne af coronavirussen i virksomhedernes forventninger til omsætningen og beskæftigelsen. Det samlede konjunkturbarometer var på minus 2 inden det tidligere omtalte pressemøde med statsministeren, mens det faldt til minus 7 efterfølgende.

”Det er en meget markant udvikling på ganske kort tid. Og det understreger, hvor vigtigt det er, at der fra politisk side fortsat gennemføres tiltag både for at holde gang i aktiviteten i branchen og for at minimere de negative konsekvenser af coronaudbruddet ude i virksomhederne,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, tlf. 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.