Nyt Syn

Optikerkæde ser vækstpotentiale i rekruttering af selvstændige optikere

Den frivillige optikerkæde Nyt Syn indleder en hvervekampagne blandt selvstændige optikere, som øjner styrken i et indkøbs- og marketingfællesskab, men samtidig vil bevare den lokale forankring og identitet.
Den frivillige optikerkæde Nyt Syn iværksætter en offensiv vækststrategi, der skal styrke kæden med kvalitetsbevidste og selvstændige optikere. Foto: PR.

At træde ind i en butikskæde opfattes af mange selvstændige som at påføre sig en spændetrøje, der indebærer at give afkald på den identitet, der er opbygget over år. Denne opfattelse ønsker optikerkæden Nyt Syn en gang for alle at gøre op med i en kampagne for at hverve flere selvstændige optikere. Kæden banker derfor på døren hos landets mange optikere med egen forretning for at få dem overbevist om styrken ved at være en del af et større kædefællesskab for selvstændige optikere.

– Vi vil gerne afmystificere det at komme ind i Nyt Syn. Vi har kun to krav: Du skal sælge brilleglas fra ZEISS, og der skal være et ZEISS Nyt Syn-logo på facaden. Resten er op til den enkelte optiker, og vi giver nye medlemsbutikker mulighed for at bevare deres lokale identitet og fortsat selv frit vælge deres stelsortiment. Til gengæld kan vi tilbyde et stærkt indkøbssamarbejde, velfungerende it-systemer, markedsføring og faglig sparring med dygtige kolleger, fortæller Ole Frydensbjerg, bestyrelsesformand i Nyt Syn.

Polarisering i optikerbranchen

Formanden for Optikerforeningen, Per Michael Larsen, oplever Nyt Syns vækststrategi som en konsekvens af den hårde konkurrence blandt de store kæder.

– At Nyt Syn målretter indsatsen på de uafhængige optikere kan vise sig at være en god ide, da de er karakteriseret af en høj selvstændighed, som er attraktiv for en frivillig kæde. Generelt oplever vi en tydelig polarisering i branchen, hvor nogle kun sælger produkter, mens andre også sælger en god oplevelse. Dette fokus på fagligheden, og hvordan man behandler kunden, bliver det vigtigste konkurrenceparameter i fremtiden, forudser Per Michael Larsen.

Fokus på faglighed og kvalitet

Kæden har implementeret et partnerskab med den internationale optikgigant, ZEISS, der blandt andet indebærer adgang til ny teknologi, kompetencer og produkter samt en ZEISS-certificering af alle optikere. Med partnerskabet forankret i organisationen og et fokus på vækst arbejder Nyt Syn aktivt med at kontakte selvstændige optikere. I en branche, hvor pris synes at være det eneste konkurrenceparameter, forsøger Nyt Syn at gå en anden vej.

– Vi er i fuld gang med dialog med optikere rundt i landet – dem der er mere optaget af faglighed og kvalitet end af rabatter. Nyt Syn ønsker ikke at levere de billigste standardprodukter, så vi skal differentiere os med høj kvalitet, bedre service og ved at sætte mennesket i fokus. Vores optikere skal være velkendte ansigter i lokalområdet og helst være på fornavn med kunderne, mener Ole Frydensbjerg.

Dialogen med selvstændige optikere har indtil nu resulteret i, at kæden udvides med to nye butikker fra 1. december – nemlig Søren Frid Optique i Roskilde og Jesper’s Optik i Næstved. Ole Frydensbjerg oplever derudover positiv interesse fra flere selvstændige optikere, og han ser derfor frem til et spændende 2018.

Ole Frydensbjerg
Bestyrelsesformand, Nyt Syn
of@nytsyn.dk

Billeder

Download
En af de nye optikere, der har tilsluttet sig det fagligt stærke fællesskab i Nyt Syn er Jesper’s Optik i Næstved, hvor optiker Jesper Leth glæder sig over de mange fordele, som indkøbs- og marketingfællesskabet byder på. Foto: PR.
Download
Nyt Syn har som den eneste optikerkæde i landet indgået et officielt partnerskab med optikgiganten ZEISS. Det betyder blandt andet, at Nyt Syn-optikerne har adgang til markedets mest avancerede måleapparat, i.profiler, der måler op til 1500 punkter i øjet og dermed kan give skabe brilleglas, der passer bedre til brugeren. Foto: PR.
Download
Nyt Syn stiller ingen krav til, hvilke brillefabrikanter den enkelte optikerbutik skal føre. Kæden opfordrer derimod selvstændige optikere at bevare sit personlige præg, når de træder ind i kæden. Foto: PR.

Information om Nyt Syn

Nyt Syn
Skæringvej 98
8520 Lystrup

70 26 09 08http://www.nytsyn.dk

Nyt Syn er en frivillig optikerkæde med 54 butikker fordelt over hele landet. Nyt Syn har etableret et tæt partnerskab med den internationale glasleverandør ZEISS. Nyt Syn har skabt et brand, der står for faglighed, passion og høj kvalitet.

Følg pressemeddelelser fra Nyt Syn

Flere pressemeddelelser fra Nyt Syn