Optikerkæde ser vækstpotentiale i rekruttering af selvstændige optikere
Den frivillige optikerkæde Nyt Syn indleder en hvervekampagne blandt selvstændige optikere, som øjner styrken i et indkøbs- og marketingfællesskab, men samtidig vil bevare den lokale forankring og identitet.

At træde ind i en butikskæde opfattes af mange selvstændige som at påføre sig en spændetrøje, der indebærer at give afkald på den identitet, der er opbygget over år. Denne opfattelse ønsker optikerkæden Nyt Syn en gang for alle at gøre op med i en kampagne for at hverve flere selvstændige optikere. Kæden banker derfor på døren hos landets mange optikere med egen forretning for at få dem overbevist om styrken ved at være en del af et større kædefællesskab for selvstændige optikere.
– Vi vil gerne afmystificere det at komme ind i Nyt Syn. Vi har kun to krav: Du skal sælge brilleglas fra ZEISS, og der skal være et ZEISS Nyt Syn-logo på facaden. Resten er op til den enkelte optiker, og vi giver nye medlemsbutikker mulighed for at bevare deres lokale identitet og fortsat selv frit vælge deres stelsortiment. Til gengæld kan vi tilbyde et stærkt indkøbssamarbejde, velfungerende it-systemer, markedsføring og faglig sparring med dygtige kolleger, fortæller Ole Frydensbjerg, bestyrelsesformand i Nyt Syn.
Polarisering i optikerbranchen
Formanden for Optikerforeningen, Per Michael Larsen, oplever Nyt Syns vækststrategi som en konsekvens af den hårde konkurrence blandt de store kæder.
– At Nyt Syn målretter indsatsen på de uafhængige optikere kan vise sig at være en god ide, da de er karakteriseret af en høj selvstændighed, som er attraktiv for en frivillig kæde. Generelt oplever vi en tydelig polarisering i branchen, hvor nogle kun sælger produkter, mens andre også sælger en god oplevelse. Dette fokus på fagligheden, og hvordan man behandler kunden, bliver det vigtigste konkurrenceparameter i fremtiden, forudser Per Michael Larsen.
Fokus på faglighed og kvalitet
Kæden har implementeret et partnerskab med den internationale optikgigant, ZEISS, der blandt andet indebærer adgang til ny teknologi, kompetencer og produkter samt en ZEISS-certificering af alle optikere. Med partnerskabet forankret i organisationen og et fokus på vækst arbejder Nyt Syn aktivt med at kontakte selvstændige optikere. I en branche, hvor pris synes at være det eneste konkurrenceparameter, forsøger Nyt Syn at gå en anden vej.
– Vi er i fuld gang med dialog med optikere rundt i landet – dem der er mere optaget af faglighed og kvalitet end af rabatter. Nyt Syn ønsker ikke at levere de billigste standardprodukter, så vi skal differentiere os med høj kvalitet, bedre service og ved at sætte mennesket i fokus. Vores optikere skal være velkendte ansigter i lokalområdet og helst være på fornavn med kunderne, mener Ole Frydensbjerg.
Dialogen med selvstændige optikere har indtil nu resulteret i, at kæden udvides med to nye butikker fra 1. december – nemlig Søren Frid Optique i Roskilde og Jesper’s Optik i Næstved. Ole Frydensbjerg oplever derudover positiv interesse fra flere selvstændige optikere, og han ser derfor frem til et spændende 2018.
Nøgleord
Kontakter
Ole Frydensbjerg
Bestyrelsesformand, Nyt Syn
(+45) 29 29 63 86
of@nytsyn.dk
Billeder




Links
Information om Nyt Syn
Nyt Syn er en frivillig optikerkæde med 54 butikker fordelt over hele landet. Nyt Syn har etableret et tæt partnerskab med den internationale glasleverandør ZEISS. Nyt Syn har skabt et brand, der står for faglighed, passion og høj kvalitet.
Følg pressemeddelelser fra Nyt Syn
Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.
Flere pressemeddelelser fra Nyt Syn
Lokale og erfarne optikere åbner Nyt Syn Egedal Optik i Egedal Centret14.3.2018 06:32 | pressemeddelelse
Med 45 års samlet optikererfaring er det to rutinerede kolleger, der nu åbner egen optikerbutik i Egedal Centret. Her bliver der fokuseret på bredt udvalg og personlig betjening i indbydende og hyggelige omgivelser.
Jesper´s Optik i Næstved bliver en del af Nyt Syn30.11.2017 06:30 | pressemeddelelse
Selvstændig optiker Jesper Leth i Torvestræde træder ind i den frivillige kæde Nyt Syn og kan dermed tilbyde nye ydelser. Den gode service, som på to år har affødt en enorm vækst, bliver der ikke ændret på.
Søren Frid Optique bliver en del af Nyt Syn30.11.2017 06:30 | pressemeddelelse
Søren Frid Optique træder nu ind i den frivillige optikerkæde Nyt Syn. Ejerforhold, sortiment og service bliver der ikke ændret på, men kunderne får tilbudt en række nye muligheder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum