Oprørere angriber Afghanistan - Mission Øst hjælper de fordrevne

Mens verdens topledere drøfter, hvordan de bedst kan hjælpe Afghanistan, angriber bevæbnede oppositionsgrupper flere steder i landet. Der er voldsomme kampe i storbyen Kunduz, og indbyggerne flygter. Mission Øst er klar med nødhjælp.

Fordrevne fra Kunduz modtog hjælpepakker fra Mission Øst sidste år. Hjælpeorganisationen er nu klar til hjælpe nye fordrevne.

Den 5. oktober samles topledere i Bruxelles til en stort anlagt donorkonference for Afghanistan. På talerlisten er foruden FN’s generalsekretær Ban Ki-moon, formand for Det Europæiske Råd Donald Tusk og Afghanistans præsident Ashraf Ghani.

Samme dag, som præsident Ashraf Ghani fløj ud af Kabul sammen med sin statsminister Abdullah Abdullah for at deltage i donorkonferencen, gik bevæbnede oppositionsgrupper i gang med at angribe over hele Afghanistan, fortæller Mission Østs Afghanistan-ansvarlige Joohi Haleem fra Bruxelles.

Voldsomme kampe i Kunduz

– De største angreb blev rettet mod storbyen Kunduz i den nordøstlige del af landet, fortæller hun.

Angrebet er en gentagelse fra sidste år, da oppositionsgrupper formåede at holde byen i to uger, hvorefter den blev befriet af den afghanske hær.

– Denne gang ser deres angrebsforsøg dog ud til at mislykkes på grund af troppeforstærkninger fra både NATO og den afghanske regeringshær. Kampene fortsætter, men byen bliver nu generobret område efter område, fortæller Joohi Haleem.

Folk mangler vand, mad og strøm

Men de humanitære behov stiger. Byen er uden strøm og vand, og fødevareforsyningerne er knappe. Det har ført til nye bølger af fordrevne familier, der flygter fra Kunduz til naboprovinsen Takhar.

Mission Øst har længe arbejdet i Takhar og er klar til at møde de fordrevne familiers umiddelbare behov. Hjælpeorganisationen er i øjeblikket i færd med at skabe overblik over situationen i tæt samarbejde med Ministeriet for Flygtninge og hjemvendte og FN’s afdeling for humanitære anliggender (OCHA) og er klar til at hjælpe både nuværende og kommende fordrevne fra Kunduz.

Da Kunduz blev angrebet i september sidste år, var Mission Øst på pletten og kunne derfor reagere hurtigt og møde familiers akutte behov for fødevarer og husly, samt vand, sanitet og hygiejne.

Mission Øst opbygger landet

Mission Øst er den største danske enkeltstående hjælpeorganisation i Afghanistan og arbejder i provinserne Baghlan, Takhar og Badakhshan. Hjælpeorganisationen etablerer vandsystemer, bygger fremkommelige veje og støtter bæredygtigt landbrug i området. Samtidig trænes befolkningen i at dyrke jorden med hårdføre afgrøder og i at håndtere og forebygge naturkatastrofer.

– Det er vigtigt, at vi ikke glemmer et land som Afghanistan, som helt tydeligt er i en skrøbelig situation, siger Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner og uddyber:

– Landet skal frem for alt ikke falde tilbage i det, vi så i perioden 1989-96. Det var alles kamp mod alle, og det kaos banede vej for Taleban. Nu gælder det for alt i verden om at hjælpe ofrene og bringe landet på fode, så voldsspiralen stopper, og landet opretholder sin skrøbelige balance.

Svend Løbner | Press Officer | Skt. Lukas vej 13 | 2900 Hellerup | Tlf: +45 28 707 703 | E-mail: svend.lobner@missioneast.org | www.missioneast.org

Mission Øst etablerede sidste år latriner for de fordrevne fra Kunduz. Nu er hjælpeorganisationen klar til at hjælpe igen.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien til gavn for mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier, samt EU og FN.