Blå Kors DanmarkBlå Kors DanmarkBlå Kors Danmark

Opråb fra sociale organisationer: Prioritér vaccine og isolationspladser til socialt udsatte

Hjemløse og andre udsatte mennesker har akut brug for vaccinationer og isolationspladser for at undgå, at COVID spreder sig yderligere. De seneste dage har smitten bl.a. ramt beboere på flere bosteder.

I forvejen dør socialt udsatte mennesker i gennemsnit 19 år før andre i Danmark. Og hjemløse, psykisk syge, mennesker i misbrug, kronisk syge og andre sårbare mennesker er i større fare for at dø, hvis de bliver smittet med corona, fordi de generelt er mere svækkede.

Derfor bør socialt udsatte prioriteres højt og vaccineres tidligt, hvis vi skal forebygge smittespredning i samfundet og undgå at skabe endnu større ulighed i sundhed. Hjemløse fik i går mulighed for at rykke op køen til vaccinegruppe 5, men de skal henvende sig til egen læge, før de kan blive vaccineret. Og socialt udsatte er generelt ikke i kontakt med sundhedssystemet, så i praksis kommer den løsning næppe til at fungere ret godt.

Samtidig bør der i højere grad – over hele landet – stilles omsorgs- og isolationspladser til rådighed for socialt udsatte, som kan have særlige behov i forhold til fx omsorg og behandling for misbrug eller psykisk sygdom.

Sådan lyder et fælles opråb til politikerne fra tre af Danmarks største sociale diakonale organisationer, Blå Kors, Kirkens Korshær og KFUM’s Sociale Arbejde. De tilbyder samtidig at hjælpe med koordinering og kontakt til sårbare mennesker, som organisationerne i forvejen har en tæt kontakt til i herberger, bosteder, væresteder, varmestuer, sociale caféer og andre sociale tilbud landet over.

Thomas Røddik, kommunikationschef Blå Kors, 26 20 20 46
Christian Bjerre, generalsekretær i Blå Kors, 29 68 96 67