Encephalitis Society

Oplysningskampagne om hjernesygdommen, der kan skyldes verdens farligste dyr - en myg

Otte ud af ti ved ikke, hvad encefalitis (hjernebetændelse) er. Dette høje tal viser, at der er brug for mere opmærksomhed på denne forfærdelige hjernesygdom, som kan ramme alle, uanset alder, køn og etnisk oprindelse.

Encefalitis kan blandt andet skyldes forskellige virusser, der enten er vektorbårne (overføres via insekter og flåter, som ved myggeoverført japansk encefalitis og skovflåt-encefalitis) eller luftbårne (overføres via luften, som ved mæslinger).

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) vurderer, at der er cirka 68.000 tilfælde af japansk encefalitis hvert år i Asien, men sygdommen er undervurderet. Indførelsen af vaccination mod japansk encefalitis i børnevaccinationsprogrammerne i de lande, hvor virussen er udbredt, har medført en ”epidemiologisk stilhed”, hvor antallet af tilfælde i den lokale befolkning er faldet.

Men den japanske encefalitis-virus florerer dog stadig i disse lande, hvilket gør det svært at vurdere risikoen for rejsende.

World Encephalitis Day den 22. februar er en international opmærksomhedsdag for personer, der er direkte eller indirekte berørt af hjernebetændelse.

Dr. Ava Easton, som er øverste leder for Encephalitis Society, siger: “Hvert minut bliver en person ramt af encefalitis. Sygdommen kan ramme alle, uanset alder, køn og levested. Denne ødelæggende sygdom er forbundet med en høj dødelighed, og de personer, der overlever sygdommen, kan få hjerneskader og en række følgevirkninger som epilepsi, træthed, kognitive vanskeligheder og hukommelses- og personlighedsproblemer. Statistikken viser, at 78 % af verdens befolkning ikke ved, hvad encefalitis er. Det er forbavsende mange, og det bestræber vi os på at rette op på med kampagner som World Encephalitis Day.”

Encephalitis Society beder folk om at øge opmærksomheden på encefalitis ved at klæde sig i rødt den 22. februar og dele deres billeder på de sociale medier med hashtaggene: #WorldEncephalitisDay og #red4WED.

Du kan finde yderligere oplysninger påwww.worldencephalitisday.org

Om encefalitis

Encefalitis er en hjernebetændelse. Sygdommen skyldes enten en infektion, der går i hjernen, eller immunforsvaret, som ved en fejl angriber hjernen. De fleste tilfælde af smitsom encefalitis skyldes en virus (f.eks. herpes-virusser, japansk encefalitis-virus og flåtbårne virusser).

Sygdommen rammer både voksne og børn, og er forbundet med en høj dødelighed. Hos de personer, der overlever sygdommen, ses der ofte alvorlige hjerneskader af forskellig sværhedsgrad. Der kan være følgevirkninger i form af kognitive, fysiske, følelsesmæssige, adfærdsmæssige og psykosociale problemer.

Kontakter

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, kan du kontakte Encephalitis Society på comms@encephalitis.info, +44 (0) 1653 692583

Information om Encephalitis Society

Encephalitis Society

Om Encephalitis Society

Encephalitis Society (www.encephalitis.info) blev grundlagt i 1994 og er en registreret velgørenhedsorganisation og den eneste ressource af sin slags i verden.

Encephalitis Societys mål er at forbedre livskvaliteten for alle mennesker, der er direkte og indirekte berørt af encefalitis, ved at give støtte og information, øge opmærksomheden på sygdommen og fremme og bidrage til den videnskabelige forskning i encefalitis. Organisationen modtager ingen offentlige tilskud, men er helt afhængig af bidrag fra enkeltpersoner, virksomheder og hjælpeorganisationer.

Følg pressemeddelelser fra Encephalitis Society