Oplev unge iværksættere pitche live til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab

Hvad har studerende, der læser til ergoterapeut, handelsøkonom og maskinmester til fælles? De er iderige, ambitiøse og drømmer om at ændre verden. Oplev 39 innovative studerende pitche deres iværksætterideer live, når Fonden for Entreprenørskab holder Danmarksmesterskab i Entreprenørskab for studerende den 27. maj sendt direkte fra Børsen i København.
Pitch på scenen i Børsen fra et tidligere DM. I år vil der være få tilskuere i Børssalen, men til gengæld livestreaming til alle interesserede.

Det bobler med kreativitet og nytænkende ideer i hovederne på de studerende på landets videregående uddannelser. Oplev det selv, når DM i Entreprenørskab sendes live den 27. maj, hvor 14 hold af studerende med innovative idéer, knivskarpe pitches og veludførte prototyper skal dyste om titlen som Danmarksmester i entreprenørskab for studerende.

Alle deltagerne har i månedsvis har trænet deres pitch-kompetencer og arbejdet med at udvikle og optimere deres ideer som en del af uddannelses- og entreprenørskabsforløbet Start Up Programme. De har fokus på samfundsrelevante, værdiskabende og bæredygtige løsninger, og til DM er de klar til at præsentere deres ideer for et panel af erfarne erhvervsfolk og iværksættere. Men kun ét team går derfra med titlen som Danmarksmester i Entreprenørskab 2021 og en billet til Europamesterskabet.

”Mesterskaberne er en kulmination af de studerendes arbejde over længere tid med entreprenørskab og innovation, som i allerhøjeste grad er båret af de fantastisk engagerede undervisere. Udover at være en reel mulighed for at få bredt sine gode idéer ud, så er Mesterskaberne værdifulde på grund af den tiltro til de studerendes evner, som erfarne dommere fra forretningslivet viser med deres frivillige investering af tid, tilstedevær og netværk. Og så er finansiel støtte i en startup proces fra vores gode partnere jo endnu en væsentlig motivation,” siger May-Britt Vangsgaard Andersen, programleder for Start Up Programme.

Store pengepræmier og en billet til Europamesterskabet

Til Danmarksmesterskabet dyster deltagerne om op til 50.000 kroner, titlen som Danmarksmester i Entreprenørskab, deltagelse i EY’s Entrepreneur of the Year event, og en adgangsbillet til JA Europe Enterprise Challenge 2021, som er Europamesterskabet i entreprenørskab.

Alle deltagerne er studerende på korte og mellemlange videregående uddannelser, og kommer fra Aalborg, Aarhus, Randers, Viborg, Skanderborg, Svendborg og Odense. Til DM dyster de i fire kategorier: Green Tech, Service Innovation, Life Tech og Social Entrepreneurship. Der kåres én vinder i hver kategori, og derefter én samlet vinder af DM i Entreprenørskab, der går videre til Europamesterskabet, som i år afholdes virtuelt i midten af juli.

Ny pris hylder uddannelsesinstitutioner med diversitet

For første gang uddeler Start Up Programme også Diversitetsprisen, som går til en uddannelsesinstitution, der aktivt arbejder for at styrke diversitet indenfor entreprenørskabsundervisningen på institutionen. Diversitetsprisen hylder indsatser for og fokus på diversitet og kvindeligt entreprenørskab. Ved tildeling af prisen lægges der vægt på innovation, volumen (antal kvindelige studerende på entreprenørskabs- og innovationsuddannelser) og inspirerende tiltag. Derudover kåres også Årets Underviser i Start Up Programme.

Fonden for Entreprenørskab står bag Start Up Programme og arrangerer DM i Entreprenørskab sammen med Dansk Erhverv. Danmarksmesterskabet støttes også af Entercard, Bloomberg, Tønder Energi- og Miljøfond og Bristol Myers Squibb, som hver står bag en af priserne på dagen. Danmarksmesterskabet afholdes i Børssalen hos Dansk Erhverv den 27. maj 2021.

Se med via dette link live den 27. maj fra kl. 9-15.30!

Program:

09.00: Åbning v/ konferencier David Jul og velkomst af adm. dir. Christian Vintergard, Fonden for Entreprenørskab og adm. dir. Brian Mikkelsen, Dansk Erhverv

09.40: Live pitches i kategorierne Green Tech og Life Tech

10.40: Overrækkelse af Start Up Programmes underviserpris 2021 v/ Emilie Normann, chef for forskning, analyse og videregående uddannelser i Fonden for Entreprenørskab

10.55: Live pitches i kategorierne Service Innovation og Social Entrepreneurship

12.30: Overrækkelse af Diversitetsprisen 2021

12.50: Lukkede dommerinterviews samt musik af DJ AVIAJA

14.05: Awardshow og prisoverrækkelse

• “My favorite entrepreneurial mistake” af Le Gammeltoft, Founder & CEO of Heartbeats
  • Hilsen fra sidstes års vindere, HydroSAFE
  • Annoncering af de fire kategorivindere
  • Annoncering af den samlede vinder af DM i Entreprenørskab 2021

15.10-15.30: Bobler og fejring

Berit Bader Lemming, pressekonsulent i Fonden for Entreprenørskab, 31 75 34 81 eller berit@ffefonden.dk

May-Britt Vangsgaard Andersen, programleder af Start Up Programme, 30 26 75 64 eller may@ffefonden.dk

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.