Opgør med ægteskab og kernefamilien

Det Kongelige Skuespils sæson 2022/2023 åbner med Ibsens ægteskabsdrama ET DUKKEHJEM med Jakob Oftebro og Sicilia Gadborg Høegh i hovedrollerne.

Sicilia Gadborg Høegh og Jakob Oftebro som ægteparret Nora og Torvald Helmer. Foto Camilla Winther

Nora, der forlader sin mand og parrets tre børn, skabte røre, da den havde urpremiere på Det Kongelige Teater i 1879. Skuespillet var så provokerende, at der fra tiden efter uropførelsen findes middagsselskabsinvitationer med efterskriften: ”Tal venligst ikke om Et dukkehjem”

Et dukkehjem er lige så aktuel i dag, og der ligger en skarp kritik af nutidens perfekthedskultur i Anna Balslevs iscenesættelse af Henrik Ibsens klassiker samt af det moderne parholds besættelse af at se perfekte ud.

Anna Balslevs anmelderroste forestilling spillede for fulde sale på Mellemgulvet i 2020 og rykker nu ind på Skuespilhusets Store Scene med et delvist nyt cast. Sicilia Gadborg Høegh vender tilbage i rollen som Nora, og Jakob Oftebro debuterer på Det Kongelige Teater i rollen som hendes mand, Torvald Helmer. Det er første gang siden 2010, at Oftebro kan opleves på en teaterscene.

Et dukkehjem har premiere 18. august og spiller frem til 11. september på Store Scene i Skuespilhuset.

Medvirkende:
Nora: Sicilia Gadborg Høegh
Torvald: Jakob Oftebro
Kristine Linde: Anna Bruus Christensen
Krogstad: Kasper Dalsgaard
Doktor Rank: Ida Cæcilie Rasmussen

Læs mere om forestillingen HER.

Sicilia Gadborg Høegh og Jakob Oftebro som ægteparret Nora og Torvald Helmer. Foto: Camilla Winther

Sankt Hans på Ofelia Plads er tilbage: Oplev heksehyldest, Oh Land-koncert og båltale med frontfigurerne fra r8Dio7.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter et par års coronapause kan københavnerne igen glæde sig til at fejre årets korteste nat midt imellem himmel og hav, når Jeudan og Det Kongelige Teater inviterer til Sankt Hans på Ofelia Plads i samarbejde med Hotel Scandic Front og Admiral Hotel. Årets program byder på oplevelser for både klassiske koncertgængere, astrologi-interesserede samt fans af podcasten ”Undskyld vi roder”.