Opgave om øget bilsalg skaffer Sebastian pris på 25.000 kr.

Sebastian kunne ikke forstå, hvorfor hans praktiksted Nellemann A/S, Odense ikke solgte flere Kia Picanto, så han lavede en fagprøve om problemstillingen, hvor han på imponerende vis lod handelsteoretiske overvejelser møde virkeligheden hos sit praktiksted. Det har nu skaffet ham DI og HK Privats Fagprøvepris på Handelsuddannelsen. Prisen på 25.000 kr. blev uddelt som en overraskelse for Sebastian på Nellemann kl. 9.00 i dag.

- Sebastian viser stor indsigt i bilbranchen og salgsteorier i sin fagprøve. Han demonstrerer på glimrende vis, at ideer og ændringsforslag til udviklingen i en virksomhed ofte kommer fra medarbejderen på gulvet, der møder hverdagens faglige udfordringer. I bestyrelsen har vi også lagt vægt på, at Sebastian er en empatisk og hjælpsom kollega, siger Simon Tøgern, formand for HK Privat.

I sin begrundelse for valget af Sebastian Ernlund Flintenborg skriver bedømmelsesudvalget blandt andet: ”I sin opgave viser Sebastian stor indsigt i salgsteoretiske overvejelser, og han formår at tilpasse dem virkelighedens udfordringer på sit praktisksted.” Og hos Nellemann A/S er der stor tilfredshed med deres elev, som de nu har fastansat.

- Jeg er glad og stolt over, at Sebastian har fået fagprøveprisen, for det er virkelig fortjent. Han har under hele læretiden vist videbegærlighed og engagement. Her er tale om en overordentlig dygtig elev. Han omsætter teori til handling og følger op på sine delmål. Tilmed er han en virkelig god kollega, siger Mike Kristensen, salgschef hos Nellemann A/S.

Med prisen følger også en anerkendelse til praktikstedet, så prisen Årets Uddannelsessted 2020 går altså til Nellemann A/S, Odense.

I DI understreger underdirektør Lone Folmer Berthelsen også, at der står to parter bag den yderst vellykkede fagprøve.

- Når vi fejrer Sebastians flotte fagprøve i dag, er det vigtigt at huske, at han har haft sin virksomheds opbakning i ryggen. Nellemann løfter et flot uddannelsesansvar på en lang række uddannelser. Dermed bidrager de til at sikre tilstrækkeligt mange faglærte i arbejdsstyrken, og de bidrager til at styrke dansk konkurrenceevne. Derfor har vi valgt også at give dem en pris i dag, siger Lone Folmer Berthelsen.

Det er andet år, at Dansk Industri (DI) og HK Privat uddeler fagprøveprisen for Handelsuddannelsen på 25.000 kr. DI og HK Privats fagprøvepris uddeles til elever, der har bestået fagprøven på handelsuddannelsens specialer med et originalt og flot resultat. Formålet med fagprøveprisen er at gøre opmærksom på de mange muligheder på handelsuddannelsen og inspirere elever til at præstere noget særligt, som har betydning for virksomheden, erhvervet og branchen.

Foto fra overrækkelsen kan rekvireres hos pressekonsulent Lars Bøgeskov på larb@di.dk, 2236 3138

Yderligere oplysninger:
Michael Boas Pedersen, DI på 3131 8137
Claus Agø Hansen, HK Privat på 4045 9528

Chefkonsulent Sigrid Wilbeck Hansen
Mail: siwi@di.dk
Tlf. 3377 3864
Mobil: 6051 8420

Kommuner får 45 forslag til corona-hjælp til fynsk erhvervsliv4.5.2020 15:51:42 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. På Fyn er der iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for, at kommunerne samarbejder endnu mere med lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen. - Der er ingen tvivl om, at de fynske kommuner har været deres ansvar bevidst og allerede hjulpet tusindvis af virksomheder og arbejdspladser i kampen mod coronavirus. Krisen, der er den værste i nyere tid, har dog nok næppe toppet endnu, og samarbejdet mellem kommuner og erhvervsliv er nødt til at forstærkes endnu mere, siger Poul Strandmark CEO for Bluepack A/S og formand for DI Fyn. DI anbefaler blandt andet, at kommunerne styrker samarbejdet mellem jobcentre og erhverv

Fynske kommuner deler sig i Lokalt Erhvervsklima 2019 – Middelfart på vej mod top tre.9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Danmarks mest grundige undersøgelse af danske kommuners erhvervsvenlighed, DI’s Lokalt Erhvervsklima, bliver i år gennemført for 10. gang. I jubilæumsåret rykker Middelfart Kommune 2 pladser frem til en imponerende 4. plads, Nordfyn taber 8 pladser og rykker til en 12. plads, mens Nyborg rykker til en 10. plads og Assens til en 23. plads – rigtig gode resultater for alle fire kommuner. Til gengæld ser det knap så godt ud for de fire andre fynske kommuner – alle ender de i 70’erne på ranglisten, og det er især Svendborg (78), Kerteminde (75) og Faaborg-Midtfyn (76), som har en negativ udvikling. Odense står i stampe på 74. pladsen. Fyn har altså delt sig i to i år.