Opgave om øget bilsalg skaffer Sebastian pris på 25.000 kr.

Sebastian kunne ikke forstå, hvorfor hans praktiksted Nellemann A/S, Odense ikke solgte flere Kia Picanto, så han lavede en fagprøve om problemstillingen, hvor han på imponerende vis lod handelsteoretiske overvejelser møde virkeligheden hos sit praktiksted. Det har nu skaffet ham DI og HK Privats Fagprøvepris på Handelsuddannelsen. Prisen på 25.000 kr. blev uddelt som en overraskelse for Sebastian på Nellemann kl. 9.00 i dag.

- Sebastian viser stor indsigt i bilbranchen og salgsteorier i sin fagprøve. Han demonstrerer på glimrende vis, at ideer og ændringsforslag til udviklingen i en virksomhed ofte kommer fra medarbejderen på gulvet, der møder hverdagens faglige udfordringer. I bestyrelsen har vi også lagt vægt på, at Sebastian er en empatisk og hjælpsom kollega, siger Simon Tøgern, formand for HK Privat.

I sin begrundelse for valget af Sebastian Ernlund Flintenborg skriver bedømmelsesudvalget blandt andet: ”I sin opgave viser Sebastian stor indsigt i salgsteoretiske overvejelser, og han formår at tilpasse dem virkelighedens udfordringer på sit praktisksted.” Og hos Nellemann A/S er der stor tilfredshed med deres elev, som de nu har fastansat.

- Jeg er glad og stolt over, at Sebastian har fået fagprøveprisen, for det er virkelig fortjent. Han har under hele læretiden vist videbegærlighed og engagement. Her er tale om en overordentlig dygtig elev. Han omsætter teori til handling og følger op på sine delmål. Tilmed er han en virkelig god kollega, siger Mike Kristensen, salgschef hos Nellemann A/S.

Med prisen følger også en anerkendelse til praktikstedet, så prisen Årets Uddannelsessted 2020 går altså til Nellemann A/S, Odense.

I DI understreger underdirektør Lone Folmer Berthelsen også, at der står to parter bag den yderst vellykkede fagprøve.

- Når vi fejrer Sebastians flotte fagprøve i dag, er det vigtigt at huske, at han har haft sin virksomheds opbakning i ryggen. Nellemann løfter et flot uddannelsesansvar på en lang række uddannelser. Dermed bidrager de til at sikre tilstrækkeligt mange faglærte i arbejdsstyrken, og de bidrager til at styrke dansk konkurrenceevne. Derfor har vi valgt også at give dem en pris i dag, siger Lone Folmer Berthelsen.

Det er andet år, at Dansk Industri (DI) og HK Privat uddeler fagprøveprisen for Handelsuddannelsen på 25.000 kr. DI og HK Privats fagprøvepris uddeles til elever, der har bestået fagprøven på handelsuddannelsens specialer med et originalt og flot resultat. Formålet med fagprøveprisen er at gøre opmærksom på de mange muligheder på handelsuddannelsen og inspirere elever til at præstere noget særligt, som har betydning for virksomheden, erhvervet og branchen.

Foto fra overrækkelsen kan rekvireres hos pressekonsulent Lars Bøgeskov på larb@di.dk, 2236 3138

Yderligere oplysninger:
Michael Boas Pedersen, DI på 3131 8137
Claus Agø Hansen, HK Privat på 4045 9528

Chefkonsulent Sigrid Wilbeck Hansen
Mail: siwi@di.dk
Tlf. 3377 3864
Mobil: 6051 8420

Super-elev på 40+ bliver hædret med DI Fyns lærlingepris23.8.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Bibi Anja Nielsen har shinet fra første dag som elev hos Super-Køl A/S i Odense, der er totalentreprenør inden for kølere og frysere til dagligvarehandel og industri. Hun nyder stor respekt overalt på virksomheden, uanset om hun løser komplicerede opgaver for teknikerne, servicerer forskellige typer af kunder eller giver den gas på dansegulvet til sommerfesten. Positiv, løsningsorienteret og ansvarsbevidst er bare nogle af de ord, der bliver sat på Bibi, som for nogle år siden tog springet og besluttede sig til at starte forfra med en ny uddannelse, selv om hun var over 40 og havde hjemmeboende børn. En bedrift, der nu bliver belønnet med DI Fyns Lærlingepris 2023.

Fynske kommuner bør lade flere private virksomheder komme til21.6.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Assens og Odense er de kommuner på Fyn, der giver flest private virksomheder mulighed for at udføre nogle af de mange kommunale opgaver som f.eks. rengøring, pleje og jobformidling. Mens kommuner som Nyborg, Ærø og Langeland halter bagefter. Det er ærgerligt, at der er så store forskelle, mener formand for DI Fyn Poul Strandmark. Potentialet for at udlicitere og konkurrenceudsætte er langt større.