Opfundet af neurolog: Ny teknologi øger cykelhjelmes beskyttelse

Mips-teknologien, der er udviklet af fem svenske neurologer, giver cykelhjelme en særlig beskyttelsesevne mod såkaldte rotationskollisioner og stød fra skæve vinkler.

Vi vil gerne kunne tilbyde vores kunder de bedste og mest sikre løsninger, og derfor har det været vigtigt for os at supplere vores udvalg af cykelhjelme med Mips-teknologien, siger Jacob Møller, direktør i Biltema. Foto: PR

Mips er navnet på et patenteret og revolutionerende system i cykelhjelme, som giver hjernen bedre beskyttelse mod kollisioner, hvor cyklisten er i rotation ved kontakten med underlaget. Som en tilføjelse til Biltemas sortiment af cykelhjelme, kan man nu også købe de avancerede hjelme med Mips-teknologi.

Adskillelige test har vist, at en Mips-hjelm nedsætter risiko for hjernerystelse og permanent hjerneskade. Hele hemmeligheden ligger i et ekstra friktionslag, der adskiller yderskallen fra polsteret, så de kan glide uafhængigt af hinanden med op til 15 millimeter. Hvis uheldet er ude, og man styrter, så optager hjelmskallen en større del af bevægelsesenergien fra skrå stød end normale hjelme gør. Det resulterer i mindre belastning af hjernen og dermed mindre risiko for hjernerystelse og permanent hjerneskade.

– Vi vil gerne kunne tilbyde vores kunder de bedste og mest sikre løsninger, og derfor har det været vigtigt for os at supplere vores udvalg af cykelhjelme med Mips-teknologien. Vi vil være danskernes foretrukne valg, når det kommer til cykeltilbehør og ikke mindst cykelhjelme, så det er fantastisk, at vi nu kan tilbyde Mips-hjelme til en yderst konkurrencedygtig pris, siger Jacob Møller, der er landschef for Biltema.

Ideen til Mips-hjelmene opstod, da en neurolog analyserede den måde, cykelhjelme traditionelt blev testet. En crash test dukke med hovedet blev tabt lodret ned på underlaget. Sådan er der dog ingen styrt, der forløber. Derfor satte en gruppe svenske neurologer og biomekanikere sig for at gennemføre hjelmtests ved at rekonstruere mere realistiske cykeluheld, hvor cyklisten ofte falder ud over styret og rammer underlaget i en skæv vinkel. Det gav nogle helt andre – og generelt meget værre – resultater af hjelmenes evne til at beskytte. Gruppen udviklede derfor en ny teknologisk tilføjelse til cykelhjelme, hvilket nu markedsføres som Mips – Multi-directional Impact Protections System.

Adskillelige test har vist, at en Mips-hjelm nedsætter risiko for hjernerystelse og permanent hjerneskade. Foto: PR

Biltema er med 142 varehuse en af Nordens største kæder af detailforretninger. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk