Opfordring til campister – husk parkeringsreglerne på rastepladserne

Der er mangel på rastepladser til lastbiler, og problemet forværres, når campingvogne på sommerferie bruger lastbilernes sparsomme parkeringspladser langs motorvejene. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til, at bilister med campingvogne husker parkeringsreglerne. For lastbilchaufførerne er afhængige af rastepladserne, når de skal holde deres hvil.

Copyright Colourbox

Det er ferie og biler med campingvogne indtager i stort antal de danske veje. Og når det er tid til at strække benene, holder campingfolket ofte ind på en rasteplads, hvor der er parkeringsmuligheder.

Men ikke alle p-båse på rastepladserne må benyttes af campingvogne, og det sker desværre, at campingvognene holder parkeret i lastbilernes p-båse.

Og det er et problem for lastbilchaufførerne, som er afhængig af parkeringspladserne for at holde deres lovpligtige hvil, lyder det fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

-Selvom det er sommerferie, så skal der stadig transporteres varer rundt i Danmark, og lastbilchaufførerne er helt afhængige af, at kunne holde deres hvil på de danske rastepladser, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.

-Derfor stilles chaufførerne i en uacceptabel situation, hvis pladserne til lastbiler er optaget af biler med campingvogne. For så bliver de tvunget til at holde ulovligt eller bryde køre- og hviletidsreglerne i jagten på en parkeringsplads.

De danske rastepladser er ofte indrettet med forskellige parkeringsområder for biler, campingvogne og lastbiler, og når campingvogne holder på lastbilernes parkeringspladser, kan det skyldes, at de ferierende bilister ikke er opmærksomme på reglerne.

-En bil med campingvogn kan ofte ikke være på en normal parkeringsplads, og hvis man ikke kender reglerne, kan det være grunden til, at de finder en større plads, som er beregnet til lastbiler, siger Anders Jessen, som derfor henstiller til, at campingfolket er opmærksomme på skiltningen og reglerne på rastepladserne.

Der er i forvejen mangel på rastepladser til lastbilchauffører i Danmark, og derfor arbejder ITD for, at der etableres flere rastepladser.

- ITD har tidligere foreslået, at der blev afsat 200 mio. kroner til rastepladser for at løse det stigende problem med overbelægning på rastepladserne. Med infrastrukturaftalen fra sidste år blev der afsat 50 mio. kr. til formålet, og det hjælper et stykke af vejen, men løser ikke de kapacitetsproblemer vi oplever i dagligdagen, siger chefkonsulent Anders Jessen.

Det er Vejdirektoratet, der er ansvarlig myndighed for rastepladserne langs motorvejsnettet, og du kan læse mere om de danske rastepladser og reglerne for brugen her.

Copyright Colourbox

Ny vejafgift for lastbiler spænder ben for den grønne omstilling24.6.2022 17:00:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen præsenterede i dag en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som skal gælde fra 2025. Men det er et fejltrin, at afgiften ikke følges op af støtteordninger til grøn omstilling af lastbiler. For selvom der åbnes for at køre med længere og tungere lastbiler, vil afgiften stadig være en skatteskrue, som fører til højere priser på transport og i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler.

Den kommende CO2 differentierede vejafgift skal ikke blive en skatteskrue16.6.2022 15:14:42 CEST | Pressemeddelelse

Politikerne forhandler i øjeblikket om udformningen af en kommende kilometerbaseret vejafgift på de danske veje. Men hvis den kommende roadpricing for lastbiler skal have den ønskede CO2 effekt, så skal provenuet føres tilbage til grøn omstilling af transportbranchen, og varebiler skal indtænkes i ordningen, lyder det fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Grundlov: Vognmændenes retssikkerhed skal genetableres5.6.2022 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Grundlovens §72 slår fast, at boligen er ukrænkelig, og at det kræver retskendelse, før myndigheder kan få adgang til at foretage kontrol hos en virksomhed. Alligevel kan myndighederne flere steder i transportlovgivningen uhindret få adgang til virksomheders lokaler, køretøjer og papirer. Samtidig er antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få i deres daglige arbejde nået et helt uacceptabelt niveau. Det skal der laves om på, mener ITD, der vil have vognmændenes retssikkerhed genetableret.