Coop Danmark A/S

Opfordrer til fælles regler for tobakssalg: Coop donerer millionbeløb til Kræftens Bekæmpelse og en fremtid uden tobak

Del

Dagligvarekoncernen Coop donerer nu 2,7 mio. kr. til Kræftens Bekæmpelse og samtidig opfordrer begge parter igen de danske politikere til at tage ansvar og indføre lovgivning, der forbyder synlig udstilling af tobak.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse begynder 40 børn og unge i Danmark hver dag at ryge. Og modsat vores nabolande, så stiger antallet af rygere i Danmark. Derfor har Coop og en række andre aktører i lang tid arbejdet for at samle opbakning til ny lovgivning, der skal sikre, at tobak afskærmes i alle udsalgssteder i Danmark. Coop har bl.a. stillet et borgerforslag om tildækning af tobak. Og ifølge Kræftens Bekæmpelse er afskærmning da også ét blandt flere effektive greb i kampen for at forhindre de unge til at begynde at ryge.

”Danske politikere taler hele tiden varmt for at afskærmning skal ske ad frivillighedens vej,” siger administrerende direktør Peter Høgsted fra Coop. ”Men det virker ganske enkelt ikke, hvis det ikke gælder for alle ca. 7.000 udsalgssteder for tobak i Danmark. Derfor vil vi igen opfordre politikerne til at tage de nødvendige skridt.”

Ifølge Coops tal er salget af tobak i hele landet steget med ca. 3 % i de første måneder af 2019. Og Coop kan nu også se effekten af tildækket tobak i koncernens egne salgstal. Coop-kæden Irma har haft afskærmet tobakken i hele 2019, og sælger nu 10 % mindre tobak end samme periode sidste år. Samtidig har Coop-kæderne SuperBrugsen, Kvickly, DagliBrugsen og fakta, der først tildækker tobakken 1. juli, oplevet en stigning i salget på mellem 6 og 7 %. Og der er i samme periode sket en tilsvarende stigning hos landets mange købmænd, kiosker og tankstationer.

”Konklusionen er klar. Når man dækker tobakken til, så sælger man mindre. Så langt så godt. Men desværre flytter salget bare til de udsalgssteder, som ikke har afskærmet tobakken. Og så er vi lige vidt. Det er jo nærmest en molbo-historie, hvis ikke der indføres ens regler for alle udsalgssteder, ” siger Peter Høgsted, og fortsætter:

”Det er i denne sag trist at få ret. Men vi har gennem lang tid forsøgt at gøre opmærksom på denne problemstilling. Derfor er vores opråb til politikerne endnu engang, at der er brug for fælles regler. Det kan ikke løses frivilligt. Hvis der ikke kommer lovgivning, er der alt for mange købmænd, kiosker og tankstationer, der blot vil sælge de samme varer fra deres utildækkede tobakshylder, og så har det ingen samlet effekt på folkesundheden.”

Coop tager konsekvensen af det stigende salg og donerer et beløb, som svarer til provenu fra Coop-butikkernes forventede mersalg af tobak det resterende del af året i 2019 til Kræftens Bekæmpelse.

Samtidig fortsætter Coop med at afskærme tobakken i koncernens øvrige butikker inden d. 1. juli 2019 på samme måde, som det er sket hos Salling Group, Rema og Lidl. Men Coop pointerer samtidig, at disse butikker tilsammen kun udgør ca. 30 % af de samlede udsalgssteder for tobak i Danmark.

”Vi vil selvfølgelig fortsat evaluere, om afskærmning uden politisk opbakning reelt giver en effekt på samfundsniveau. Men for nu er vi trætte af blot at skulle medvirke til at skubbe salget rundt. Derfor har vi besluttet at donere de 2,7 millioner kr. til Kræftens Bekæmpelse. Det er penge, der kan gøre en reel forskel, mens vi venter på politikerne,” siger Peter Høgsted.

”Vi er glade for Coops donation og vil bruge dem i vores indsats for at forebygge, at unge begynder at ryge. Men vi vil hellere have lovgivning end penge, da effekten vil være meget større,” siger adm. direktør Jesper Fisker fra Kræftens Bekæmpelse. ”Danmark er det eneste sted i verden, hvor man fra politisk ophold opfordrer til frivillighed. Når en stor del af branchen aktivt opfordrer til lovgivning, har jeg svært ved at forstå, at politikerne ikke bakker op i den gode sags tjeneste,” slutter Jesper Fisker.

Kontakter

Peter Høgsted, Administrerende Direktør i Coop, Tlf.: 52 21 34 00

Claus Fahrendorff, Pressechef i Kræften Bekæmpelse, Tlf.: 51 94 12 34

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

FDB Møbler ansætter international salgschef4.6.2020 12:45:21 CESTPressemeddelelse

FDB Møbler har ansat Helle Maibohm i en nyoprettet stilling som international salgschef. Helle Maibohm, 50 år, har arbejdet mange år i design og interiørbranchen, blandt andet hos By Lassen, Rosendahl Design Group og Menu. Hun har bl.a. arbejdet med agenter og distributører, og har stor erfaring i det strategiske, taktiske og operationelle salg både i Danmark og på de internationale markeder. Helle har arbejdet mange år med retail, online, koncession og B2B markeder. Hos FDB Møbler skal hun videreudvikle FDB Møbler’s stigende omsætning, salgsstrategier og salgsredskaber både nationalt og internationalt. FDB Møbler planlægger ekspansion på eksportmarkederne, herunder de nordiske lande og på de europæiske markeder, ikke mindst i Tyskland. Yderligere information: Adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler A/S, 5159 2942 Ole.kiel@fdbmobler.dk Foto af Helle Maibohm til fri brug

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020. Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid. Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere). ”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet. De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er: Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001) Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker Central tilstan

SuperBrugsens kædedirektør stopper26.5.2020 12:15:00 CESTPressemeddelelse

Jesper K. Andersen, kædedirektør for SuperBrugsen, har besluttet at stoppe i Coop. Han fratræder med udgangen af denne måned. "Det er en stor karriere, der slutter i Coop. Jesper begyndte for over 30 år siden som flaskedreng, og har arbejdet sig op gennem systemet i kraft af stærke resultater. Varehuschef i Kvickly, salgschef i SuperBrugsen, varehusdirektør i Helsinge Brugsforening, kædedirektør for Dagli´Brugsen og har altså de seneste knap tre år stået i spidsen for vores største kæde med flotte resultater," siger koncerndirektør Stina Glavind. Om baggrunden for sin beslutning siger Jesper K. Andersen: "Vi har netop leveret et af de bedste resultater i SuperBrugsens historie, og jeg nærmer mig nu de 50 år. Så hvis jeg skal prøve noget andet i mit arbejdsliv, er tiden den helt rigtige. Hvad det bliver, må tiden vise. Men jeg har været meget taknemmelig for alle de muligheder, jeg har fået i Coop-familien og alle de dygtige kolleger, jeg har arbejdet sammen med". Som kædedirektør for S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum