Opfordrer til fælles regler for tobakssalg: Coop donerer millionbeløb til Kræftens Bekæmpelse og en fremtid uden tobak

Dagligvarekoncernen Coop donerer nu 2,7 mio. kr. til Kræftens Bekæmpelse og samtidig opfordrer begge parter igen de danske politikere til at tage ansvar og indføre lovgivning, der forbyder synlig udstilling af tobak.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse begynder 40 børn og unge i Danmark hver dag at ryge. Og modsat vores nabolande, så stiger antallet af rygere i Danmark. Derfor har Coop og en række andre aktører i lang tid arbejdet for at samle opbakning til ny lovgivning, der skal sikre, at tobak afskærmes i alle udsalgssteder i Danmark. Coop har bl.a. stillet et borgerforslag om tildækning af tobak. Og ifølge Kræftens Bekæmpelse er afskærmning da også ét blandt flere effektive greb i kampen for at forhindre de unge til at begynde at ryge.

”Danske politikere taler hele tiden varmt for at afskærmning skal ske ad frivillighedens vej,” siger administrerende direktør Peter Høgsted fra Coop. ”Men det virker ganske enkelt ikke, hvis det ikke gælder for alle ca. 7.000 udsalgssteder for tobak i Danmark. Derfor vil vi igen opfordre politikerne til at tage de nødvendige skridt.”

Ifølge Coops tal er salget af tobak i hele landet steget med ca. 3 % i de første måneder af 2019. Og Coop kan nu også se effekten af tildækket tobak i koncernens egne salgstal. Coop-kæden Irma har haft afskærmet tobakken i hele 2019, og sælger nu 10 % mindre tobak end samme periode sidste år. Samtidig har Coop-kæderne SuperBrugsen, Kvickly, DagliBrugsen og fakta, der først tildækker tobakken 1. juli, oplevet en stigning i salget på mellem 6 og 7 %. Og der er i samme periode sket en tilsvarende stigning hos landets mange købmænd, kiosker og tankstationer.

”Konklusionen er klar. Når man dækker tobakken til, så sælger man mindre. Så langt så godt. Men desværre flytter salget bare til de udsalgssteder, som ikke har afskærmet tobakken. Og så er vi lige vidt. Det er jo nærmest en molbo-historie, hvis ikke der indføres ens regler for alle udsalgssteder, ” siger Peter Høgsted, og fortsætter:

”Det er i denne sag trist at få ret. Men vi har gennem lang tid forsøgt at gøre opmærksom på denne problemstilling. Derfor er vores opråb til politikerne endnu engang, at der er brug for fælles regler. Det kan ikke løses frivilligt. Hvis der ikke kommer lovgivning, er der alt for mange købmænd, kiosker og tankstationer, der blot vil sælge de samme varer fra deres utildækkede tobakshylder, og så har det ingen samlet effekt på folkesundheden.”

Coop tager konsekvensen af det stigende salg og donerer et beløb, som svarer til provenu fra Coop-butikkernes forventede mersalg af tobak det resterende del af året i 2019 til Kræftens Bekæmpelse.

Samtidig fortsætter Coop med at afskærme tobakken i koncernens øvrige butikker inden d. 1. juli 2019 på samme måde, som det er sket hos Salling Group, Rema og Lidl. Men Coop pointerer samtidig, at disse butikker tilsammen kun udgør ca. 30 % af de samlede udsalgssteder for tobak i Danmark.

”Vi vil selvfølgelig fortsat evaluere, om afskærmning uden politisk opbakning reelt giver en effekt på samfundsniveau. Men for nu er vi trætte af blot at skulle medvirke til at skubbe salget rundt. Derfor har vi besluttet at donere de 2,7 millioner kr. til Kræftens Bekæmpelse. Det er penge, der kan gøre en reel forskel, mens vi venter på politikerne,” siger Peter Høgsted.

”Vi er glade for Coops donation og vil bruge dem i vores indsats for at forebygge, at unge begynder at ryge. Men vi vil hellere have lovgivning end penge, da effekten vil være meget større,” siger adm. direktør Jesper Fisker fra Kræftens Bekæmpelse. ”Danmark er det eneste sted i verden, hvor man fra politisk ophold opfordrer til frivillighed. Når en stor del af branchen aktivt opfordrer til lovgivning, har jeg svært ved at forstå, at politikerne ikke bakker op i den gode sags tjeneste,” slutter Jesper Fisker.

Peter Høgsted, Administrerende Direktør i Coop, Tlf.: 52 21 34 00

Claus Fahrendorff, Pressechef i Kræften Bekæmpelse, Tlf.: 51 94 12 34

Verdensberømt plantebaseret burger lander i Irma26.6.2019 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Som det første supermarked i Danmark kan Irma nu tilbyde kunderne verdens mest populære og anderkendte plantebaserede burger, The Beyond Burger® fra Beyond Meat. Den er 100 procent plantebaseret, uden gluten og uden soya, kendt som den burger, der smager og ligner en kødbaseret bøf mest. Den kommer fra burgerens eget hjemland, USA, hvor den er et kæmpehit. ”Vi mærker en stærkt stigende efterspørgsel efter flere plantebaserede fødevarer af høj kvalitet. Med The Beyond Burger®, opfylder vi et stort ønske ikke alene fra vores veganske kunder, men også fra det stigende antal forbrugere, der skærer lidt ned på kødet og supplere med plantebaserede alternativer,” siger Søren Steffensen. The Beyond Burger® sælges sammen med kød fra slagterafdelingerne i Irma fra 8. juli. Tal fra Coop Analyse viser, at danskernes interesse for plantebaserede varer er 3-doblet siden 2012. Og fra 2017-2018 steg salget med 18 procent. https://coopanalyse.dk/analyse/02_377-vegi-varer-salg/ https://coopanalyse.dk/an