Coop Danmark A/S

Opfordrer til fælles regler for tobakssalg: Coop donerer millionbeløb til Kræftens Bekæmpelse og en fremtid uden tobak

Del

Dagligvarekoncernen Coop donerer nu 2,7 mio. kr. til Kræftens Bekæmpelse og samtidig opfordrer begge parter igen de danske politikere til at tage ansvar og indføre lovgivning, der forbyder synlig udstilling af tobak.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse begynder 40 børn og unge i Danmark hver dag at ryge. Og modsat vores nabolande, så stiger antallet af rygere i Danmark. Derfor har Coop og en række andre aktører i lang tid arbejdet for at samle opbakning til ny lovgivning, der skal sikre, at tobak afskærmes i alle udsalgssteder i Danmark. Coop har bl.a. stillet et borgerforslag om tildækning af tobak. Og ifølge Kræftens Bekæmpelse er afskærmning da også ét blandt flere effektive greb i kampen for at forhindre de unge til at begynde at ryge.

”Danske politikere taler hele tiden varmt for at afskærmning skal ske ad frivillighedens vej,” siger administrerende direktør Peter Høgsted fra Coop. ”Men det virker ganske enkelt ikke, hvis det ikke gælder for alle ca. 7.000 udsalgssteder for tobak i Danmark. Derfor vil vi igen opfordre politikerne til at tage de nødvendige skridt.”

Ifølge Coops tal er salget af tobak i hele landet steget med ca. 3 % i de første måneder af 2019. Og Coop kan nu også se effekten af tildækket tobak i koncernens egne salgstal. Coop-kæden Irma har haft afskærmet tobakken i hele 2019, og sælger nu 10 % mindre tobak end samme periode sidste år. Samtidig har Coop-kæderne SuperBrugsen, Kvickly, DagliBrugsen og fakta, der først tildækker tobakken 1. juli, oplevet en stigning i salget på mellem 6 og 7 %. Og der er i samme periode sket en tilsvarende stigning hos landets mange købmænd, kiosker og tankstationer.

”Konklusionen er klar. Når man dækker tobakken til, så sælger man mindre. Så langt så godt. Men desværre flytter salget bare til de udsalgssteder, som ikke har afskærmet tobakken. Og så er vi lige vidt. Det er jo nærmest en molbo-historie, hvis ikke der indføres ens regler for alle udsalgssteder, ” siger Peter Høgsted, og fortsætter:

”Det er i denne sag trist at få ret. Men vi har gennem lang tid forsøgt at gøre opmærksom på denne problemstilling. Derfor er vores opråb til politikerne endnu engang, at der er brug for fælles regler. Det kan ikke løses frivilligt. Hvis der ikke kommer lovgivning, er der alt for mange købmænd, kiosker og tankstationer, der blot vil sælge de samme varer fra deres utildækkede tobakshylder, og så har det ingen samlet effekt på folkesundheden.”

Coop tager konsekvensen af det stigende salg og donerer et beløb, som svarer til provenu fra Coop-butikkernes forventede mersalg af tobak det resterende del af året i 2019 til Kræftens Bekæmpelse.

Samtidig fortsætter Coop med at afskærme tobakken i koncernens øvrige butikker inden d. 1. juli 2019 på samme måde, som det er sket hos Salling Group, Rema og Lidl. Men Coop pointerer samtidig, at disse butikker tilsammen kun udgør ca. 30 % af de samlede udsalgssteder for tobak i Danmark.

”Vi vil selvfølgelig fortsat evaluere, om afskærmning uden politisk opbakning reelt giver en effekt på samfundsniveau. Men for nu er vi trætte af blot at skulle medvirke til at skubbe salget rundt. Derfor har vi besluttet at donere de 2,7 millioner kr. til Kræftens Bekæmpelse. Det er penge, der kan gøre en reel forskel, mens vi venter på politikerne,” siger Peter Høgsted.

”Vi er glade for Coops donation og vil bruge dem i vores indsats for at forebygge, at unge begynder at ryge. Men vi vil hellere have lovgivning end penge, da effekten vil være meget større,” siger adm. direktør Jesper Fisker fra Kræftens Bekæmpelse. ”Danmark er det eneste sted i verden, hvor man fra politisk ophold opfordrer til frivillighed. Når en stor del af branchen aktivt opfordrer til lovgivning, har jeg svært ved at forstå, at politikerne ikke bakker op i den gode sags tjeneste,” slutter Jesper Fisker.

Kontakter

Peter Høgsted, Administrerende Direktør i Coop, Tlf.: 52 21 34 00

Claus Fahrendorff, Pressechef i Kræften Bekæmpelse, Tlf.: 51 94 12 34

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

51594468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 201920.5.2019 05:30:00 CESTPressemeddelelse

Coop deltager med stærkt program for både store og små på Naturmødet i Hirtshals. De medlemsvalgte bestyrelser fra Kvickly Hjørring, SuperBrugsen Hirtshals, Dagli’Brugsen Bindslev og Dagli’Brugsen Tornby står som tidligere år bag aktiviteterne på stand nr. 49. Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, og netop ”bæredygtig emballage” er hovedtemaet i dette års debatter og oplæg. Der vil også være aktiviteter for de helt unge deltagere, når elever fra Hirtshals Skole sammen med folkene bag Coops skolekontakt og lokale bestyrelsesmedlemmer bygger Skrotrobotter ud af emballageaffald. Det er lokale kræfter, der står for det praktiske arrangement, men Naturmødet har høj prioritet i hovedkvarteret i Albertslund. Derfor kommer en række fagpersoner fra Coop og bidrager til spændende oplæg og debatter om bæredygtighed i dagligvarehandlen – både på Coops egen stand og på de store scener. Bestyrelsen for andelsfællesskabet Coop amba kommer også til Hirtshals, og for

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle15.5.2019 16:00:00 CESTPressemeddelelse

Kvickly har indgået aftale med NPV A/S om etablering af et helt Kvickly varehus på Gammelhavn i Vejle. Der bliver tale om en flytning af det varehus, Kvickly har haft i Bryggen siden etableringen i 2008. ”Med aftalen om etablering på Gammelhavn får vi en optimal placering i Vejle, trafikalt nemt at komme til med parkeringspladser lige ved indgangen og muligheden for at præsentere det bedst og mest moderne inden for dansk dagligvarehandel,” siger kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly. Medarbejderne i Kvickly Bryggen flytter med over i det nye varehus, og varehuset i Bryggen vil være åbent helt normalt frem til den dag den nye butik på Gammelhavn slår dørene op. I NPV A/S siger udlejningsdirektør Line Højvang Christiansen om aftalen med Kvickly: ”Vi er glade for, at få Kvickly ind på den meget markante og centrale placering i Vejle, hvor butikken får en fantastisk synlighed og tilgængelighed fra Fredericiavej med gode parkeringsforhold for kunderne. Kvickly vil med sin tilstedeværels

Coop flytter lager fra Vejen til Odense2.5.2019 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Vejen Distributionscenter bliver en del af Odense Distributionscenter pr. 1. oktober. Lageret, som Coop etablerede i 1963, har stået for distribution af dagligvarer til fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i Sønderjylland, Midtjylland og Fyn. Fremover skal de primært have varerne fra Odense. ”Vi har et supermoderne og højteknologisk center i Odense, hvor vi har mere kapacitet, end vi udnytter i dag. Derfor vil det være væsentligt mere økonomisk fornuftigt at distribuere varerne derfra fremover,” siger supply chain direktør Nicolaj Boysen, Coop. Der er 137 medarbejdere ansat i Vejen. Heraf er 94 fastansatte lagerarbejdere, som alle tilbydes job i Odense. Desuden tilbydes alle en særlig bonus, hvis de bliver i job frem til centrets lukning. ”Det er mange medarbejdere, der har arbejdet dygtigt og loyalt i rigtig mange år for os. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at de får mulighed for at fortsætte hos os. Og hvis ikke de ønsker det, at de kommer videre på en orden

Fremgang i Coop Bank 201829.4.2019 10:00:00 CESTPressemeddelelse

Med en vækst i antal kunder på 30 procent, en stigning i udlån på 22 procent og indlån på 44 procent har Coop Bank skabt en pæn fremgang i 2018. Resultatet blev samtidig forbedret fra et underskud efter skat på -33,4 millioner kr. i 2017 til -19,4 millioner kr. Renteindtægterne fra kunder er vokset med 38 procent til 77,6 millioner kr. Det viser årsregnskabet for 2018 fra Coop Bank. ”Det er en tilfredsstillende udvikling, hvor vi har en flot vækst i nye kunder og en planmæssig reduktion af underskuddet,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. I år forventer banken, at den positive udvikling fortsætter og med et fortsat forbedret resultat. Formålet med Coop Bank er at give de 1,8 million medlemmer af Coop fordele i form af enkle, gennemskuelige og konkurrencedygtige finansielle produkter. “2018 blev også året, hvor vi lancerede Coop Opsparing - en helt ny investeringsforening, hvor medlemmer og kunder kan investere både små og store beløb på en enkel og gennemskuelig måde. De tre

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum