Opfordrer til fælles regler for tobakssalg: Coop donerer millionbeløb til Kræftens Bekæmpelse og en fremtid uden tobak
Ifølge Kræftens Bekæmpelse begynder 40 børn og unge i Danmark hver dag at ryge. Og modsat vores nabolande, så stiger antallet af rygere i Danmark. Derfor har Coop og en række andre aktører i lang tid arbejdet for at samle opbakning til ny lovgivning, der skal sikre, at tobak afskærmes i alle udsalgssteder i Danmark. Coop har bl.a. stillet et borgerforslag om tildækning af tobak. Og ifølge Kræftens Bekæmpelse er afskærmning da også ét blandt flere effektive greb i kampen for at forhindre de unge til at begynde at ryge.
”Danske politikere taler hele tiden varmt for at afskærmning skal ske ad frivillighedens vej,” siger administrerende direktør Peter Høgsted fra Coop. ”Men det virker ganske enkelt ikke, hvis det ikke gælder for alle ca. 7.000 udsalgssteder for tobak i Danmark. Derfor vil vi igen opfordre politikerne til at tage de nødvendige skridt.”
Ifølge Coops tal er salget af tobak i hele landet steget med ca. 3 % i de første måneder af 2019. Og Coop kan nu også se effekten af tildækket tobak i koncernens egne salgstal. Coop-kæden Irma har haft afskærmet tobakken i hele 2019, og sælger nu 10 % mindre tobak end samme periode sidste år. Samtidig har Coop-kæderne SuperBrugsen, Kvickly, DagliBrugsen og fakta, der først tildækker tobakken 1. juli, oplevet en stigning i salget på mellem 6 og 7 %. Og der er i samme periode sket en tilsvarende stigning hos landets mange købmænd, kiosker og tankstationer.
”Konklusionen er klar. Når man dækker tobakken til, så sælger man mindre. Så langt så godt. Men desværre flytter salget bare til de udsalgssteder, som ikke har afskærmet tobakken. Og så er vi lige vidt. Det er jo nærmest en molbo-historie, hvis ikke der indføres ens regler for alle udsalgssteder, ” siger Peter Høgsted, og fortsætter:
”Det er i denne sag trist at få ret. Men vi har gennem lang tid forsøgt at gøre opmærksom på denne problemstilling. Derfor er vores opråb til politikerne endnu engang, at der er brug for fælles regler. Det kan ikke løses frivilligt. Hvis der ikke kommer lovgivning, er der alt for mange købmænd, kiosker og tankstationer, der blot vil sælge de samme varer fra deres utildækkede tobakshylder, og så har det ingen samlet effekt på folkesundheden.”
Coop tager konsekvensen af det stigende salg og donerer et beløb, som svarer til provenu fra Coop-butikkernes forventede mersalg af tobak det resterende del af året i 2019 til Kræftens Bekæmpelse.
Samtidig fortsætter Coop med at afskærme tobakken i koncernens øvrige butikker inden d. 1. juli 2019 på samme måde, som det er sket hos Salling Group, Rema og Lidl. Men Coop pointerer samtidig, at disse butikker tilsammen kun udgør ca. 30 % af de samlede udsalgssteder for tobak i Danmark.
”Vi vil selvfølgelig fortsat evaluere, om afskærmning uden politisk opbakning reelt giver en effekt på samfundsniveau. Men for nu er vi trætte af blot at skulle medvirke til at skubbe salget rundt. Derfor har vi besluttet at donere de 2,7 millioner kr. til Kræftens Bekæmpelse. Det er penge, der kan gøre en reel forskel, mens vi venter på politikerne,” siger Peter Høgsted.
”Vi er glade for Coops donation og vil bruge dem i vores indsats for at forebygge, at unge begynder at ryge. Men vi vil hellere have lovgivning end penge, da effekten vil være meget større,” siger adm. direktør Jesper Fisker fra Kræftens Bekæmpelse. ”Danmark er det eneste sted i verden, hvor man fra politisk ophold opfordrer til frivillighed. Når en stor del af branchen aktivt opfordrer til lovgivning, har jeg svært ved at forstå, at politikerne ikke bakker op i den gode sags tjeneste,” slutter Jesper Fisker.
Kontakter
Peter Høgsted, Administrerende Direktør i Coop, Tlf.: 52 21 34 00
Claus Fahrendorff, Pressechef i Kræften Bekæmpelse, Tlf.: 51 94 12 34
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl
Brugser på Langeland vil skabe en af Danmarks største brugsforeninger15.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at styrke de lokale dagligvarebutikker på Langeland er der afholdt dialogmøder for at samle brugs-butikkerne på øen i én stor brugsforening med fortsat stærk lokal forankring og medejerskab for de enkelte butikker.
Fakta Tyskland holder kæmpe genåbningsfest i Aventoft30.7.2025 14:38:31 CEST | Pressemeddelelse
Opdatering: På grund af højvande genåbner broerne først i løbet af weekenden, men åbningstilbuddene Fakta Spotmarket i Aventoft syd for grænsen gælder fortsat fra fredag morgen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum