Opel Insignia facelift: Nye økonomiske motorer og state-of-the-art lygteteknologi

• Ny generation af motorer med op til 18% bedre brændstofforbrug • Nye IntelliLux LED® Pixel Light og avancerede sikkerhedssystemer • Cylinder deaktivering, FlexRide affjedring samt aktiv full-face aero grill system • Opel Insignia som Grand Sport limousine, Sports Tourer stationcar og sportslig GSi

Insignia, der i 2018 blev kåret til årets firmabil i Danmark, havde verdenspremiere ved Bruxelles Motor Show i Belgien. Opels flagskib er kendt for høj kvalitet, god komfort, rummelig kabine og bagagerum, intuitiv brugerflade og harmonisk design. Nu er Insignia på ny klar til at tage kampen op i D-segmentet med nye økonomiske motorer, ny teknologi og et opdateret design.

”Vi er stolte af vores nye topmodel. Insignia ser fantastisk ud. Den sætter standarden i klassen med teknologi som IntelliLux LED® Pixel Light, økonomiske benzin og diesel motorer, adaptiv FlexRide affjedring og fantastisk komfortable sæder” siger Opel CEO, Michael Lohscheller.

Op til 18% lavere brændstofforbrug: Opel Insignia i top form

Opel Insignia introduceres med helt nye, ekstra økonomiske benzin og diesel motorer. Den får glæde af nye lavfriktions gearkasser, der ud over at reducere brændstofforbruget, også højner komforten. Kunderne har mulighed for at vælge mellem fire gearkasser. En seks-trins manuel gearkasse, en otte- eller ni-trins automatgearkasse og senere på året kommer også en trinløs gearkasse. Ydermere er Insignia blevet mere aerodynamisk ved tilføjelsen af et aktivt full-face aero system i grillen. Sammenlignet med sin forgænger, er den op til 18% mere økonomisk (målt efter NEDC), mens CO2 udledningen er nede på næsten 100g/km. Således er den nye Insignia en af de mest brændstoføkonomiske biler i segmentet.

Den høje kvalitet i kabinen er bibeholdt men Opels designere har gjort Insignias interiør endnu lækrere. De ergonomisk certificerede Opel AGR sæder med utallige indstillingsmuligheder for bedste sidekomfort, har fået nye indtræk og kan fås i både stof, læder og alcantara.

IntelliLux LED® Pixel Light: præcision med hele 168 LED’er

Alle nye Insignia vil være udstyret med fuld LED lys. Enten i form af de energieffektive LED forlygter eller de helt nye adaptive IntelliLux LED® Pixel Light, der sætter standarden I klassen med 168 LED elementer mod forgængerens 32. Fjernlyset styres af to kontrolenheder, en forbundet til front kameraet og en til forlygten, der inden for millisekunder justerer lyskeglen. Det høje antal af LED enheder sikrer en præcis og glidende tilpasning af lyskeglen. Det oplyste område er større en tidligere og lysafskærmningen for modkørende og forankørende trafik er blevet overordentlig præcis. De nye IntelliLux LED® Pixel Lights sikrer dermed optimal sigtbarhed i enhver situation uden at blænde andre medtrafikanter.

Insignias nye IntelliLux LED® er blevet endnu bedre ved motorvejskørsel. Ved venstre svingende kurver vil forlygterne lyse endnu mere af den svingende vejbane op, og samtidig afskærme modkørende for lyskeglen, mens højre side lyses op, så vejskilte er endnu nemmere at aflæse end tidligere. Ved højre svingende kurver lyser de nye IntelliLux LED® mere til højre dels for at lyse vejbane og skiltning op og dels for at genere modkørende trafik mindst muligt.

Nye motorer og gearkasser: økonomiske og livlige

Opel har gjort insignias motorprogram mere overskueligt og mere attraktivt. Hvor forgængeren havde benzin- og dieselmotorer fra tre forskellige motorfamilier, stammer alle tre- og fire-cylindrede motorer i den nye Insignia fra en og samme nye motorgeneration. Den 1.5 liters diesel med 122 hk danner basis for motorprogrammet og i løbet af nogle måneder vil også en lille benzinmotor støde til.

De tre-cylindrede enheder er op til 50 kg lettere end forgængerne og er også at finde I den nye Astra. Motorprogrammet toppes af en 2.0 liter fire-cylindret diesel (introduktion senere i år) og en 2.0 benzin med 200 hk eller 230 hk i GSi trim. Den 2.0 liter benzin motor er også den første Opel motor med cylinder-deaktivering. Med mindre chaufføren har brug for fuld kraft, sørger den variable knastaksel-controller for at deaktivere to cylindrer. Resultatet er en markant reduktion af brændstofforbruget.

Den nye insignia er udstyret med et aktivt full-face aero system i grillen, der yderligere reducerer brændstofforbruget, da både top og bund af grillen åbner og lukker automatisk efter forholdene. Ved at kombinere termiske, elektriske og aerodynamiske variabler kan systemet udregne strategier for, hvornår åbning og lukning af øvre og nedre grill bedst betaler sig under en række forskellige vejrforhold. Det aktive full-face aero system kan også aktivt aflede eller holde på varme. Ved at holde på varmen udsættes nedkølingen af motoren, når denne slukkes eller accelerer motoropvarmningen ved koldstart. Det er især i vinterhalvåret en stor fordel ift. brændstofforbrug og ved opvarmning af kabinen.

Ny generation af turbo benzin- og dieselmotorer

Limousine

AT9

MT6

MT6 + AT8

State-of-the-art online systemer og assistent systemer

Insignia er udstyret med en lang liste af assistent- og infotainmentsystemer. Den har fået nyt digitalt bakkamera, der forbedrer udsynet bagud. Sikkerheden, når der bakkes ud af en parkeringsplads, er blevet betragteligt forbedret ved introduktionen af en bagud vendt trafikalarm, der registrerer og advarer om tværgående trafik. Af andre systemer kan nævnes front kollisionsalarm med automatisk nødbremse og fodgængergenkendelse, vognbanebaneassistent, blindvinkel alarm, trafikskilte genkendelse, avanceret parkeringsassistent, head-up display og adaptiv fartpilot med nødbremse. Med automatgear kan den radarbaserede adaptive fartpilot bremse Insignia ned til stilstand og starte op igen, når den forankørende i køen sætter i gang igen.

Alle infotainmentsystemer tilbudt i Insignia er kompatible med Apple CarPlay og Android Auto. Det største infotainment system, Multimedia Navi Pro, tilbyder et arsenal af online navigationssystemer som fx ”Trip & Drive” og ”Live navigation” der leverer online trafikinformation i ”real-time” og sørger for at forsinkelser hurtigt opdages og undgås. Kompatible smarttelefoner kan oplades trådløst og er e-Call installeret, sendes et automatisk nødopkald hvis sikkerhedsselestrammerne eller airbags aktiveres. Alternativt kan nødhjælp tilkaldes ved at trykke på den røde nødhjælpsknap.

Det vides endnu ikke, hvornår Insignia kommer til Danmark.

Jesper R. Hermann

Mail: jeh@kwbruun.dk