”Opel goes electric”: Velkommen til ”OPELHAUS” på Frankfurt IAA

Opel byder velkommen til sin stand på Frankfurt IAA: ”OPELHAUS 120”. Som navnet indikerer, er standen inspireret af en tydelig Bauhaus stil, men har samtidig et nutidigt Opel særkende med et moderne look, som understreger Opels nye strategi: ”Opel goes electric”.

Opel sætter strøm til rallysporten

Med ikke mindre end tre elektriske verdenspremierer, understreger Opel, at mærket allerede er godt på vej til at gøre strategien til virkelighed.

Ud over at have verdenspremiere på den nye Corsa-e og Grandland X plug-in, er Opel den første bilproducent til at præsentere en elektrisk rallybil. Den er baseret på Corsa-e og vil være en del af ADAC Opel e-Rally Cup, det første rally brand cup for elektriske biler i verden. Opel og ADAC fortsætter således deres succesfulde partnerskab, der i de senere år har givet 100 unge kørere fra 18 lande en mulighed for at køre rally.

Den nye Corsa-e erstatter Adam i rally og den elektriske rallybil er udstyret med et Lithium-ion batteri på 50 kWh, der yder 136 hk og har et drejningsmoment på 260 Nm fra stående start. Rallybilen har samme længde som Corsa-e (4,060 m), en bredde på 1,770 m (5 mm mere end den serieproducerede bil) og en højdepå 1,440 m (5 mm mere end den serieproducerede bil). Akselafstanden er 2 mm længere, og undervognen er tilpasset rally med bl.a. McPherson stivere. Herudover har rallybilen forhjulstræk med Torsen differentiale og særlige bremseskiver.

”Corsa-e er elbilen for alle. Den er komplet udstyret til hverdagen og har en overkommelig pris – dette passer perfekt til motorsporten. Den nye Corsa er sjov at køre og meget dynamisk, så ved at tage udgangspunkt i den serieproducerede bil, er vi den første bilproducent, der har udviklet en elektrisk rallybil”, fortæller Opel CEO, Michael Lohscheller.

Hermann Tomczyk, præsident for ADAC Sport, tilføjer: ”Med ADAC Opel e-Rally Cup bringer vi for første gang elbiler til mainstream sporten og især til de unge kørere. Dette innovative koncept og samarbejde med Groupe PSA åbner op for helt nye muligheder for os, især når det gælder støtte til unge kørere. Jeg er sikker på, at ADAC Opel e-Rally Cup vil inspirere langt ud over Tysklands grænser.”

ADAC Opel e-Rally starter sommeren 2020 og vil indeholde mindst 10 kvalificerende runder gennem 2021 i en ”Super Season”.

”Opel har en lang tradition for rally, fortæller Michael Lohscheller. Vi kan med stolthed se tilbage på flere succeser, herunder 7 europamesterskaber og et World Rally Championship i 1982 med Walter Röhrl og Christian Geistdörfer i Opel Ascona 400. Nu bringer vi rally ind i fremtiden med vores elbil og jeg er sikker på, at fansene vil blive begejstrede over vores e-cup rally bil og dens performance.”

Udviklingen af Opel Corsa-e Rally er allerede i gang i Rüsselsheim og der er planlagt 15 biler til 2020/2021.

Sporty, stilig og økonomisk: Ny Opel Corsa3.7.2019 17:05:14 CESTPressemeddelelse

Corsa er det modelnavn blandt alle Opels modeller, der har været brugt i flest år. Siden den første Corsa rullede af samlebåndet i 1982, er der solgt mere end 13,6 mio. eksemplarer på verdensplan og der kører hele 41.628 Corsa´er rundt på de danske veje. Det er en succes, der forpligter. Den sjette og nye generation af Opel Corsa har placeret sig i overhalingsbanen. Først præsenterede Opel den 100 % elektriske version, Corsa-e, der er udstyret med et batteri med en kapacitet på 50 kWh, hvilket giver 136 hk og 260 Nm samt en rækkevidde på 330 km efter den nye WLTP-norm. Nu løfter Opel sløret for den nye Corsa med klassiske forbrændingsmotorer – den er mere effektiv, mere avanceret og mere dynamisk end nogensinde, men stadig tro mod den oprindelige Corsa-ånd.