Opel Danmark har fået ny direktør med høje ambitioner for mærket

I Danmark oprustes der til den igangværende Opel-transformation. Christian Haugaard er blevet udnævnt til ny direktør for Opel Danmark. Som søn af en Opel forhandler, kender han Opel indefra og brænder for at skabe det nye Opel i Danmark. Og han er ambitiøs.

”Opel is reinventing itself” siger Opels direktør Michael Loscheller og sætter dermed ord på den transformation Opel gennemgår i disse år. Transformationen indebærer bl.a. at alle Opels modeller skal være elektrificerede inden udgangen af 2024, Opel skal tilbyde kunder mere visuelt attraktive biler og at Opel skal have grønne tal på bundlinjen.

Og det går godt. Opel er en af de få bilproducenter, for hvem det er lykkes at levere et positivt driftsresultat under corona. Elektrificeringen af Opel er også i fuld sving og i 2021 vil seks Opel personbiler være elektrificerede.

I Danmark oprustes der også til den igangværende Opel-transformation. Christian Haugaard, der også er direktør for Citroën, er blevet udnævnt til ny direktør for Opel Danmark. Kenneth Hansen, CEO hos Interdan, begrunder valget af Christian Haugaard således:

”Christian Haugaard har igennem en længere årrække demonstreret sin evne til at løfte salget på andre af vores varemærker. Han har en stærk indsigt i markedet og en dyb forståelse for bilkøberes behov og valgkriterier. Jeg er derfor overbevist om, at Christian i sin rolle som direktør for Opel, i kombination med en offensiv produkt- og designfornyelse hos Opel, vil skabe forudsætningerne for at styrke salget af Opel på det danske marked”.

Christian Haugaard har over en treårig periode ført Citroën fra en markedsandel på 4,57% frem til at være det fjerdebedst sælgende bilmærke i Danmark med 7,25% i markedsandel. Ud over hans solide track-record fra bl.a. Citroën, har han et indgående kendskab til Opel. Som søn af en Opel forhandler, kender han Opel indefra og brænder for at skabe det nye Opel i Danmark. Og han er ambitiøs:

”Opels transformation er også nået til Danmark. I Danmark kalder vi strategien for ”Det Nye Opel”. Det indebærer bl.a., at vi vil være skarpere på, hvad vi er og til hvem vi sælger; helt ned på model niveau. Vi kommer til at introducere mere agile måder at kommunikere med vores forhandlernetværk på og uddanne dem i, hvordan vi sælger og kommunikerer det nye Opel. Fra Opel i Tyskland kommer en helt ny brand identitet, der ud over nyt logo og font, involverer nye farver og nyt interiør i vores showrooms”.

Og han fortsætter: ”Med Corsa har vi fået et meget stærkt produkt, der sælger godt og er en flot repræsentant for, hvor Opel vil hen fremadrettet. Vi vil være det tyske alternativ, der tilbyder flotte, veludstyrede og velkørende biler for alle. Bottom-line er: Danmark skal mærke de nye vinde i Opel, både via vores produkter og når de besøger vores showrooms”.

Christian Haugaard har allerede introduceret udstyrsniveauet Sport på Corsa, der er blevet opgraderet med sort tag, to-tonede alufælge og ikke mindst panorama glastag, der netop har haft til formål at gøre bilen mere attraktiv, hvad angår udstyr og design. Resultatet taler for sig selv: fra juli til dags dato er Corsa den tredje bedst sælgende bil i minibilssegmentet.

”Vi vil også være det bilmærke, der gør teknologi, kendt fra større og dyrere biler, tilgængelig for vores kunder. Vores Matrixlygter, der nu også fås i b-segmentet via Corsa, er et oplagt eksempel, men også det faktum, at vi tilbyder el eller plug-in hybrid på lige fod med vores benzin- og dieselmotorer, er et godt eksempel. Hos Opel udvikler vi ikke el- eller plug-in hybridbiler, vi udvikler biler. Bilen er den samme, kunden kan så selv vælge drivlinje efter behov og ønsker”.

I det nye år introducerer Opel den nye Mokka og Christian Haugaard har store forventninger: ”Mokka står for mig som manifesteringen af fremtidens Opel. Den bygger på 121 års passion og erfaring med at udvikle og producere velbyggede, velkørende biler til den brede befolkning. Samtidig peger den ind i Opels fremtid med et letgenkendeligt og karismatiske design, en ny tilgang til interiør layout og ikke mindst muligheden for at få den som elbil”.

Christian Haugaard er ny direktør hos Opel Danmark
Opel Mokka-e